תושבי השכונות ליד שדה דב יוצאים נגד מטוסי ארקיע

תושבי השכונות מתארגנים לקראת מאבק נגד הפעלת מטוסי סילון מסחריים בשדה התעופה ליד ביתם

תושבי השכונות הסמוכות לשדה דב, ביניהן שיכון ל', אזורי חן ורמת אביב החדשה, מתארגנים לקראת מאבק נגד הפעלת מטוסי סילון מסחריים בשדה התעופה ליד ביתם. מטוסי הסילון, ביניהם אמברייר 195 שיכול להטיס 120 נוסעים, שהחל לפעול ביום רביעי האחרון, על ידי חברת ארקיע, הגיע בנחיתה חגיגית שנערכה בשדה.

התושבים טוענים כי מטוסי הסילון, הגדולים יותר מהמטוסים הרגילים ובעלי קיבולת נוסעים גדולה יותר, יגרמו לתנועה מוגברת של אנשים, תחבורה ואמצעי שינוע לאספקה. כל אלה, יגבירו את הצפיפות באזור, יעלו את רמת זיהום האוויר ובכך יורידו את איכות חייהם. כמו כן, מטוסים אלה מקצרים את זמן הטיסה ולכן יאפשרו הוספת המראות ונחיתות שיפריעו את מנוחתם. בנוסף, הרעש המופק ממטוסי הסילון, לטענת התושבים, חזק יותר משאר המטוסים.

התושבים טוענים כי לעוצמת הרעש שמפיקים מטוסי סילון השפעה שלילית על בריאות החשופים לה. על פי מחקרים שנערכו ברחבי העולם, רעש מעלה את הסיכון לאירוע מוחי, פוגע באיכות השמיעה, גורם לעלייה בלחץ הדם, משבש את קצב הלב ועוד. כמו כן, הרעש עלול לפגוע בתושבים לא רק פיזית, אלא גם נפשית. הוא פוגע בריכוז, גורם לתחושות לחץ ופחד ואף תורם להגברת האלימות. מלבד הפגיעה בבריאות, צופים התושבים פגיעה בערך הדירות. "בגלל הצפיפות והרעש, אף אחד לא ירצה לקנות כאן דירה", אמר אחד התושבים.

תושבי השכונות מספרים כי ידוע להם שארקיע החלה בטיסות המסחריות. הם חוששים מההשלכות הרבות של הפעלת המטוסים ליד ביתם ולכן החליטו לפעול. בשלב ראשון שכרו משרד יחסי ציבור שבאמצעותו נשלחה ההודעה לכתבים. "מדובר במחטף לאור יום, שנעשה בחדרי חדרים. לא ייתכן של ישתפו אותנו ולא נשלים עם זה. מחובתנו להיאבק למען איכות חיינו ולא ניתן שיהיו לנו מטוסי סילון ואולי אף טיסות בינלאומיות ליד הבית", אמרה חנה מורן ממטה המאבק של התושבים.

למטה המאבק הגיע מידע לפיו בימים הקרובים יתקיימו טיסות מסחריות נוספות, בתחילה כל יומיים ובהמשך כמות הטיסות תעלה אף ל-3 טיסות ביום. (המראות צפויות: 6/6 18:45, 7/6 ב- 16:35, 9/6 ב -6:40 וב-9:40, 11/6 ב -15:40, 18:30 וב-21:05).

ממטה המאבק של התושבים נמסר כי עמותת גילוי נאות, הפועלת למען שקיפות רפואית, מתכוונת לפנות בשמם למשרד להגנת הסביבה ולמשרד הבריאות בבקשה לחשוף את הנתונים לגבי השפעת מטוסי הסילון על איכות החיים של התושבים ובריאותם. "לא ייתכן שכל הנתונים יגיעו מהחברות המרוויחות מהפעלת המטוסים. נזקי רעש ונזקי זיהום אוויר לאורך זמן הינם בעלי פוטנציאל הרסני על בריאות התושבים. באחריותם של המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות לדאוג לרווחתם ובריאותם ולבצע את הבדיקות הרלוונטיות בהקדם", אמרה נילי ברוש מנכ"לית העמותה, "כמו כן, אנו קוראים למשרדים למנוע המשך הפעלת הטיסות, עד לביצוע הבדיקות".

מחברת ארקיע נמסר: "במהלך השנה וחצי האחרונות בהן בדקו הרשויות את היתכנות הפעלת מטוס האמברייר משדה דב ביצעו הרשויות אינספור בדיקות הקשורות לרעש ולזיהום אויר ומכולן הסתבר באופן חד משמעי כי הפעלת מטוס האמברייר עומדת בכל הדרישות המחמירות ביותר ולא פוגעת באיכות החיים של התושבים מעבר לזו הקיימת כיום. מטוס האמברייר שקיבל את הרישיון לפעול בקו הוא מטוס הבנוי בטכנולוגיות החדישות ביותר, לרבות בנושא רעש וזיהום אויר. הפעלת מטוס זה הנושא 120 נוסעים תצמצם את מספר תנועות המטוסים משדה דב".