אובמה: קצב יצירת המשרות בארה"ב אינו מהיר מספיק

כך אמר הנשיא האמריקני במסיבת עיתונאים עם קנצלרית גרמניה ■ אובמה: "לא חושש מגלישה למיתון אלא מצמיחה שלא מייצרת משרות" ■ בנוסף, הנשיא קורא לפלסטינים להימנע מפניה לעצרת הכללית להכרה במדינה פלסטינית

נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר הערב (ג'), כי הוא אינו חושש מגלישה חוזרת למיתון אלא מצמיחה שאינה מייצרת מספיק מקומות עבודה חדשים. הנשיא האמריקני הוסיף כי אסור להתיר למשבר החובות באירופה לאיים על הכלכלה הגלובלית ולהאט את ההתאוששות.

במסיבת עיתונאים עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בבית הלבן, נגע אובמה בקצרה גם בסכסוך הישראלי-פלסטיני וחזר על קריאתו לפלסטינים להימנע מפניה לעצרת או"ם, בספטמבר, בתקווה לקבל הכרה במדינה פלסטינית עצמאית. הוא הגדיר מהלך כזה כצעד חד-צדדי וקרא לפלסטינים לחדש את המו"מ עם ישראל.

חלק גדול ממסיבת העיתונאים הוקדש להתפתחויות מקרו-כלכליות. בהתייחסותו לדוח התעסוקה בארה"ב לחודש מאי, שהצביע על עליה בשיעור האבטלה ועל צמיחה אנמית במספר המשרות החדשות במשק, אמר אובמה כי הוא "מודאג מכך שהמשק אינו מייצר מקומות עבודה חדשים במהירות שבה הייתי רוצה שייצר. עדיין איננו יודעים אם מדובר במגמה של חודש אחד או במגמה עם טווח ארוך יותר".

"יש צמיחה בריאה בשוק העבודה, אך היא הואטה. יש להאיץ את קצב התווספותן של משרות חדשות למשק". אמר אובמה. "בכל בוקר, כשאני קם מהמיטה, אני חושב כיצד להביא מקומות עבודה חדשים למשק".

אובמה ציין, כי הכלכלה האמריקנית נתקלת ב"רוחות נגדיות". הוא לא פירט, אך בנאום קודם הוא ציין שהבעיות שמכבידות על מרחב האירו הן "חלק מהרוחות הנגדיות שמשפיעות על הכלכלה שלנו".

במסיבת העיתונאים אמר הנשיא, כי המצב הכלכלי באירופה "קשה ומסובך". ברמז להשפעת המשבר ביוון על המצב הפיננסי באירופה, אמר אובמה, כי הנושים שמחזיקים בחובות הגדולים של יוון יצטרכו לקבל החלטות, בשיתוף פעולה עם מדינות מרחב האירו.

בעיית החוב של יוון היא "משמעותית", אמר הנשיא, וציין כי אתונה נוקטת "צעדים קשים" במאמץ לתקן את המצב. אובמה הוסיף כי גרמניה עומדת להיות אחת מהמדינות שתוביל את המהלכים להתאוששות יוון. "אני משוכנע שתחת הנהגת גרמניה, בשיתוף עם מדינות מפתח אחרות באירופה, נגיע למסלול שיוביל את יוון לצמיחה", אמר אובמה.

עם זאת, בהערכה קודרת על קצב ההיחלצות מהמשבר הגלובלי, אמר אובמה כי ההתאוששות לא תתקדם בקצב אחיד. תהיה התקדמות, אך אנשים יהיו "עצבנים ותזזיתיים".

בתשובה לשאלה על המצב בלוב אמר אובמה: "אני חושב שזה רק עניין של זמן עד שמועמר קדאפי יעזוב". לדבריו, ההתקדמות שהושגה בלוב היא "משמעותית" ורק בזכות ההתערבות של מדינות נאט"ו ניצלה בנגאזי.

ביקורה של מרקל בוושינגטון נועד להדגיש ולחזק את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות, בחזית הכלכלית ובחזית המדינית. מרקל תקבל הערב עם מדליית החירות - העיטור האמריקני הגבוה ביותר. הנשיא והקנצלרית שפעו מחמאות הדדיות במסיבת העתונאים, אך אנליסטים אמרו, כי יש חילוקי דעות בין שתי הבירות. גרמניה לא תמכה בצעדי ההרחבה של ממשל אובמה, שנועדו להאיץ את ההתאוששות ואת קצב יצירת משרות חדשות.

לפני כחצי שנה, אמר שר האוצר הגרמני, וולפגאנג שובל, כי החלטת פדרל ריזרב לקנות אג"ח אמריקניות בשווי 600 מיליארד דולר (QE2) תחולל הידרדרות כלכלית גלובלית. עמיתו האמריקני טימותי גייתנר קרא לגרמניה במהלך ביקור בברלין לפני כחודשיים, לפעול בנחישות כדי לעשות סדר בבית הפיננסי של השותפות החלשות באיחוד האירופי.

במישור המדיני, גרמניה נמנעה בהצבעת מועצת הביטחון על נקיטת צעדים צבאיים נגד משטר קדאפי, התנהלות שעוררה מורת רוח קשה בוושינגטון. יחד עם זאת, ברלין היא תומכת נמרצת בפעולות הצבאיות של בעלות הברית באפגניסטאן.