הורדת דירוג לגדות ביוכימיה: "עלולה להיגרר לחדלות פירעון"

מעלות S&P הורידה את דירוג האג"ח של של גדות ביוכימיה בדרגה אחת ל-BB פלוס ■ אופק הדירוג נשאר שלילי ■ האג"ח של גדות ירדה היום ב-4%, והיא נסחרת בתשואה של 13.3%

תזרים המזומנים השלילי, ההפסדים והנזילות החלשה הביאו את חברת הדירוג מעלות S&P להוריד את דירוג האג"ח של גדות ביוכימיה בדרגה אחת ל-BB פלוס, המשקף יכולת נמוכה של החייב לעמוד במחויבויותיו הפיננסיות.

אופק הדירוג נשאר שלילי, ומשקף סבירות גבוהה להורדת דירוג החברה במידה שלא יחול שינוי ברמת הנזילות שלה. האג"ח של גדות ירדה היום ב-4%, והיא נסחרת בתשואת "זבל" של 13.3%. היקף החוב של החברה לבעלי האג"ח עומד על 57.3 מיליון דולר, ואילו לבנקים היא חייבת 81.6 מיליון דולר.

גדות ביוכימיה, המנוהלת על ידי דן מסיקה, מייצרת חומצת לימון ופרוקטוזה לתעשיית המזון. החברה סבלה ברבעונים האחרונים מעלייה במחירי הסוכר, שהינו חומר גלם מרכזי בתהליך הייצור שלה בישראל, ומכושר ייצור נמוך ועלויות גבוהות של המפעל החדש שהקימה בסין, אשר פוגע בפעילות החברה. במעלות מציינים כי הם "רואים לשלילה את העובדה שפעילות החברה בישראל, המהווה עוגן עסקי, מפסידה ואף עלולה להמשיך ולהפסיד בטווח הקצר".

בשל קשיי הנזילות, ביצעה לאחרונה גדות הנפקת זכויות בהיקף של 4.9 מיליון דולר, כאשר בעלי העניין בחברה - קבוצת דלק ובזן, השתתפו בחלקן היחסי, תוך שהן מציינות כי יפעלו לסייע לחברה גם בהמשך בסך כולל של 20 מיליון דולר. מעלות רואה בתמיכה זו נדבך מהותי לדירוג, וכותבת כי "נכונותם של הבנקים להארכת מקורות האשראי, נשענה עד כה על הדומיננטיות של בעלי המניות בחברה בשוק המקומי".

בהמשך, מציינים במעלות כי "המשך קיומו של תזרים שלילי מפעילות שוטפת, לאחר מיצוי התמיכה מבעלי המניות, עלול להביא להשלכות קשות על יכולת החברה להמשיך ולפעול במתכונת הנוכחית, ואף לגרור אותה לחדלות פירעון".

את הרבעון הראשון של 2011 פתחה גדות עם הפסד של 7.2 מיליון דולר, וזאת לאחר הפסד של 16.2 מיליון דולר בכל שנת 2010. בדוח הדירקטוריון נכתב כי לפי תחזית החברה, החל משנת 2012 חברות הקבוצה ישובו להניב תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת, ולמרות שאין ודאות מלאה להתממשות תוכניותיה, גדות ביוכימיה מעריכה כי תצליח לעמוד בהתחייבויותיה.