גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדווח מהשטח: כל-כך סבבה בבסיס

החברות שתורמות לצה"ל (בסתר כמובן) התאספו השבוע לאירוע השנתי (הצנוע כמובן)

יום שני השבוע, בסיס הקריה בתל-אביב. האירוע השנתי של "אמץ לוחם". אני עובר בשער שאול, והאמת שאני טיפה מתרגש: זו הפעם הראשונה שבה אני חוזר לבסיס שבו העברתי שלוש שנים בשירות המדינה. הלוואי שהייתי יכול לספר לכם מה עשיתי בצבא, אבל זה סודי מדי. כמו כל חבריי ליחידה גם בגופי הותקן מין צ'יפ שאמור להתפוצץ ברגע שאדבר. למעשה, הוא אמור להתפוצץ ברגעים אלה ממש מאחר שאפילו את מה שאמרתי על הצ'יפ אסור היה לי לומר. את הדקות האחרונות לחיי אקדיש לכתיבת הכתבה הזו. תהא זו מורשתי: עבודה עד הרגע האחרון, ומעבר לו.

בכניסה למתחם האירוע, שנועד להפגיש את ראשי המשק, מנהלי החברות המאמצות, עם מפקדי הגדודים המאומצים, אני פוגש את איקה אברבנאל, סמנכ"ל משאבי אנוש בטבע, הוגה הרעיון ("בעוונותיי", הוא מצטנע) ויו"ר אמץ לוחם. הוא מספר איך נולד הרעיון לפני שבע שנים: בנו חזר הביתה מהצבא, והתברר שלגדוד הצנחנים שבו שירת אין כלום. אמרתי, משחזר אברבנאל, שצריך לעשות משהו.

בהתחלה הייתה סקפטיות, הוא נזכר, אבל היום יש כבר 160 יחידות מאומצות. כאן עושים, לא מדברים, אומר אברבנאל, והכול מאחורי הקלעים. הוא מספר איך אגן מכתשים הוציאו גדוד גבעתי ליומיים של כיף באמצע עופרת יצוקה. אני מנסה לדבר על הביקורת שיש על הפרויקט, כמו המעורבות המיוחצנת של חברות בצה"ל, על העובדה שמדובר בכסף קטן, אבל אברבנאל אינו מעוניין בביקורת. כאן עושים, הוא חוזר ואומר, לא מדברים. אני מביט סביב: כולם מדברים.

אז אני הולך לבר, אבל יש בו רק משקאות קלים. איזו אכזבה. אני מתלונן אצל המארגנים. אי-אפשר אלכוהול, יש פה חיילים, הם אומרים. אבל אנחנו אזרחים, אני מקשה. כן, אבל איך אפשר להבדיל, הם אומרים. זה הכי קל, אני משיב - זה שבלי מדים ובלי נשק הוא אזרח. קובלנותיי נופלות על אוזניים ערלות.

למה לא צחצחת נעליים?

על הדשא חיילים מהגדודים המאומצים. מחכים כמו שרק חיילים יודעים לחכות: מרביתם פשוט בוהים בדשא בשלווה של נזירים בודהיסטים. אחד הדברים שאתה לומד בצבא הוא לחכות, לפעמים בלי לדעת אפילו למה. אמרו לחכות אז מחכים.

למתחם מגיעים עו"ד אורי סלונים ואבי פישר מאי.די.בי, נשיא אמץ לוחם. מגיעים גם מאיר שמיר, יונה פוגל, יאיר סרוסי וציון קינן, ענת לוין, אבי בניהו, יצחק טוניק. יש גם מלא סא"לים, אל"מים ותא"לים והמון נשק חם. בפינה, מאחורי השלט הענק של אמץ לוחם שמכיל את שמות כל החברות התורמות (הכול מאחורי הקלעים, כמובן), יש עמדה לצחצוח נעליים ולידה עומד מאבטח של השב"כ. מאחוריי אני שומע קצינים מדברים בטלפון: משהו שהסמח"ט צריך לסגור בקשר לתרג"ד.

קצינת ת"ש ניגשת לחיילים המחכים ואומרת להם שעכשיו אפשר לאכול. תענוג לראות חיילים אוכלים, בחיי. תיאבון בריא וצלחות עמוסות, מתפקעות כמעט. זו לא האכילה המנומסת, המנקרת, שאני רגיל אליה מהקוקטיילים. הכולסטרול עוד לא אישיו ולחץ הדם עדיין לא פקטור. חיילים אוכלים כמה שיותר, חיילים אוכלים בפקודה. הצבא הרי צועד אתם יודעים על מה. איחלתי לחייל בתיאבון.

בעוד החיילים בולסים, אנשי העסקים מצטלמים ומתראיינים. אני מסתובב ביניהם. ההתרגשות בשל הכניסה לבסיס פגה, ועכשיו זה סתם עוד אירוע רגיל, כמו כל האירועים. מזל שידידי הקרוב, הכתב הצבאי של ערוץ 10 אור הלר, פה. אנחנו עומדים בצד, לא רחוק מהמאבטח ומעמדת הצחצוח השמורה ביותר במזרח התיכון.

כשאני רואה התקהלות אני מתקרב אליה, נכנס פנימה, וזה תמיד אותו דבר: כשאתה בפנים אין התקהלות. זה כמו שלומדים במדיטציית ויפאסאנה: נסו לדמיין כאב בברך, עכשיו נסו לצמצם את התחושה לנקודה הספציפית של הכאב, עכשיו תגלו שבעצם אין כאב, או יותר נכון שהכאב הוא בכלל לא בברך. כך הם האירועים כולם: מבחוץ זה נראה כמו אירוע, אבל כשאתה מתקרב זה סתם אנשים שעומדים.

ואז נכנס הרמטכ"ל, בני גנץ. גבוה הוא הרמטכ"ל שלנו, וחתיך. אני מוצא שזה עושה פלאים לתחושת הביטחון של העם כולו. מהר מאוד משגיחים הצלמים בגנץ ומזמינים אותו אחר כבוד להצטלם. אין פה אף טייקון רציני, אין פה אף אחד מהפוליטיקה.

האירוע מתחיל. המכובדים מתיישבים, והחיילים מסתדרים במבנה בשולי המתחם. קרנית גולדווסר מנחה. היא פותחת בקלישאה: "תרשו לי לפתוח במילה אחת קטנה: תודה". תודה, אני אומר לחיילת יפה שעומדת לידי. על לא דבר, היא מחייכת אליי.

גולדווסר מודה לחיילים, ואחר מודה - הרבה יותר באריכות - לחברות המאמצות, מדברת על השת"פ בין הצבא לסקטור העסקי. עצם הביקורת על הפרויקט מוצגת על-ידה כיתרון הגדול שלו. החיילים בינתיים גולשים למורד הבמה ומסתדרים שם. גולדווסר נותנת את האות והם מתפזרים בין התורמים ומחלקים להם אותות. האמת, זה מביך. על המסך הענק מופיעים נתונים לא ממש מרשימים: 16 מיליון שקלים נתרמו השנה במסגרת אמץ לוחם (תקציב הביטחון הוא 54.4 מיליארד שקלים); 71% מהמאמצים מחדשים את האימוץ; 39 יחידות מאומצות על-ידי גורמים בחו"ל; 31 יחידות - על-ידי תורמים מאנגליה; 100 אלף שקלים בשנה עולה לאמץ גדוד.

יש תוכנית אמנותית. מין סרט תדמית על המאמצים ועל המאומצים. גיורא אקרשטיין מאקרשטיין, שמאמצים את בהל"ץ, מספר על איך ניסה לשבור המפעל שלו בירוחם את התארגנות העובדים שצצה שם. סתם, בצחוק. הוא מספר איזה כיף זה לאמץ גדוד. הוא אפילו קיבל 25 חיילים ליום ההולדת שלו, ככה הוא אמר.

אחר כך תזמורת צה"ל עם הזמרת רוני דלומי. אברבנאל נואם. אחר כך נואם פישר. הא מודה לגנץ ומפרט את מה שהוא מכנה "שלושת מרכיבי העוצמה של המדינה": הצבא, הסקטור העסקי והתורמים מחו"ל. אלה, על-פי פישר, הם "משולש האיכות של הקיום שלנו". הוא מודה גם לראש אכ"א אבי זמיר.

אחריו נואם ציון קינן. גם הוא מודה. אחריו נואם סא"ל ירון סיטבון, מפקד יחידת עוקץ (הכלבנים), שמודה לסקטור העסקי ולחברת מירס המאמצת את הגדוד שלו בשמו, בשם החיילים וגם בשם הכלבים. שמות החברות ממשיכים לעבור על המסך הגדול. פעם מלמטה למעלה, פעם מימין לשמאל.

קהלני נואם. לא רבים הם רגעי העדנה שיש לו לאדם בחייו, הוא אומר. אין עוד מדינה כמו שלנו, הוא מצהיר. אחריו נואם גנץ, שנוטש את נאומו הכתוב ומאלתר, מה שמספק לי מכתם משעשע למדי: האתגרים שעומדים לרשותנו, אומר גנץ. גם הוא מודה, ומודה, ומודה. מגלה לנו שהמזרח התיכון משתנה לנגד עינינו ואומר שלהערכתו היחידות הלוחמות עוד תבואנה לידי מבחן. מעודד, לא?

אחר כך שרים התקווה. אחר כך אני הולך הביתה. כנראה הייתה תקלה בצ'יפ, כי אני עוד חי.

עוד כתבות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית