היצוא הביטחוני של ישראל - 7.2 מיליארד דולר ב-2010

דוח התעשיות הביטחוניות לשנת 2010: מדובר בעלייה של 3% מהיקף המכירות ב-2009 ■ רוב המכירות - ע"י התעשייה האווירית, אלביט מערכות, רפאל ותעש

דוח התעשיות הביטחוניות לשנת 2010 שפירסמה היום (ד') היועצת הכלכלית למערכת הביטחון, חמדה מרק, חושף כי היקף המכירות של כלל החברות הביטחוניות בישראל לשנת 2010 עמד על 9.6 מיליארד דולר, עלייה של 3% מהיקף המכירות ב-2009.

רוב המכירות של מוצרים ביטחוניים נעשו בידי ארבע החברות הביטחוניות הגדולות בארץ - התעשייה האווירית, אלביט מערכות, רפאל ותעש. היקף מכירותיהן עמד על 8.2 מיליארד דולר. חברות אלה החזיקו ב-2010 בצבר הזמנות של 18.8 מיליארד דולר, עלייה של לא פחות מ-9% מצבר ההזמנות שלהן ב-2009. מדוח התעשיות הביטחוניות שפירסמה מרק לקראת הסלון האווירי בפריז עולה עוד כי היקף המכירות של חברות אלה בחו"ל הסתכם אשתקד ב-7.2 מיליארד דולר.

מהדוח עולה עוד כי בתעשיות הביטחוניות בישראל מועסקים באופן ישיר 43 אלף איש, ורמת המכירות הממוצעת לעובד הגיעה אשתקד לכ-233 אלף שקל. בעקבות הפעילות של תעשיות אלה, מועסקים בכלל המשק עוד כ-140 אלף עובדים, שמייצרים תפוקה כוללת אשר מוערכת בכ-25 מיליארד דולר.

מנתוני משרד הביטחון עולה כי החברה הביטחונית שלה צבר ההזמנות הגדול ביותר היא התעשייה האווירית, שהחזיקה ב-2010 בצבר שהיקפו 8.9 מיליארד דולר. אחריה, בפער גדול, משתרכת אלביט מערכות עם צבר של 5.4 מיליארד דולר, במקום השלישי רפאל עם צבר של 3.5 מיליארד דולר, ואחרונה - התעשייה הצבאית (תעש) עם צבר של מיליארד דולר, וזאת לאחר ששיפרה במעט את ביצועיה ביחס ל-2009.

החברות הפרטיות שנחשבות קטנות ובינוניות מכרו ב-2010 בהיקף כולל של 1.4 מיליארד דולר. 90% מהתוצרת שלהן יועדה ליצוא. המובילה בקבוצת החברות האלה היא פלסן מקיבוץ סאסא שבצפון המייצרת רכיבי מיגון לכלי רכב קרביים, ואשר מכירותיה אשתקד הסתכמו בכ-780 מיליון דולר. אחריה, חברת המל"טים מיבנה אירונאוטיקס, עם מכירות בהיקף זעום יותר, של 160 מיליון דולר, בהמשך הרשימה חברת IWI, המייצרת רובים ותתי-מקלע עם מכירות בהיקף של 120 מיליון דולר, ואחריה מנועי בית שמש, המייצרת רכיבים למנועי סילון, עם מכירות בהיקף 51.6 מיליון דולר.

היקף השוק הביטחוני בעולם ל-2010, לפי הדוח, עמד על כ-400 מיליארד דולר. התעשיות הישראליות השתלטו אשתקד על 7.1% משוק זה. במשרד הביטחון ציינו כי אחד הענפים המרכזיים שהפך את התעשיות הביטחוניות בישראל למובילות בתחומן הוא תחום המל"טים (מטוסים ללא טייס). בזכות הניסיון המבצעי הרב של מוצרים אלה, ניתן יהיה לקדם מכירות עתידיות של כלי טייס בלתי מאוישים מן הדור הבא. עם זאת, ההצלחות בתחום ההגנה האקטיבית, כמו טיל החץ, מעיל רוח וכיפת ברזל, עשויות לאפשר לישראל חדירה לשוק חדש בעולם בנושא זה, שכן התעשיות הישראליות הצליחו להקדים בתחום זה תעשיות אחרות בעולם לפחות בדור אחד.