אחרית הימים: מערכת החץ הישראלית תגן על מדינות ערב

משרד הביטחון פועל למזג את כל ארבע מערכות ההגנה מפני טילים שפותחו בישראל למרכז לאומי משולב של פיקוד ובקרה ליירוט טילי אויב ■ בכיר בפנטגון: האינטגרציה תחזק את יכולתה של ארה"ב ושותפיה באזור להתמודד עם האיום האיראני

משרד הביטחון פועל עתה למזג את כל ארבע מערכות ההגנה מפני טילים שפותחו בישראל למרכז לאומי משולב של פיקוד ובקרה ליירוט טילי אויב. פקידים אמריקניים אומרים, כי היוזמה הזו תועיל לא רק לישראל ולכוחות האמריקניים במזה"ת, אלא גם ל"בעלות ברית של ארה"ב שאינן מקיימות יחסים דיפלומטיים עם ישראל". כך מוסר השבועון "דיפנס ניוז".

מדובר באינטגרציה של המערכות הבאות: "חץ 2" ו"חץ 3", שמיועדות לפעול כ'עסקת חבילה' נגד טילי שיוט איראניים ארוכי טווח מקבוצת שאהאב וטילים ארוכי טווח אחרים, מפיתוח תע"א; "כיפת ברזל", ליירוט רקטות וטילים מטווח קצר של עד 70 ק"מ, שנועדה לתת מענה בעיקר לירי קטיושות וקסאמים מרצועת עזה, מפיתוח רפאל ואלתא; ו"קלע דוד", הידוע גם כ"שרביט קסמים", ליירוט טילים בליסטיים וטילי שיוט מטווח בינוני של עד 300 ק"מ, מפיתוח רפאל ורייתיאון האמריקנית. כן תשולב במרכז הלאומי ליירוט טילים גם גרסה משופרת של טילי "פטריוט" מתוצרת ארה"ב.

פטריק אוריילי, ראש הסוכנות להגנה מפני טילים, גוף של משרד ההגנה האמריקני, אמר ל"דיפנס ניוז", כי המרכז הלאומי ליירוט טילים של ישראל יסייע לארה"ב ושותפותיה באזור להתגונן מפני האיום האיראני המשותף לכולן. הוא ציין, שכל הצדדים ייצאו נשכרים מהתרגילים, מהניסויים, ממאות הסימולציות ומהחומרות של המערכות, שממומנים במשותף ע"י ישראל וארה"ב.

"זה הכל עניין של גיאומטריה וגיאוגרפיה", אמר אוריילי. "כשטיל משוגר ישירות לעברך, ואתה מנסה ליירט אותו, המיקום שלך, ישר מול הטיל המתקרב, הופך את היירוט למשימה קשה ביותר מבחינה גיאומטרית. הסיבה לכך היא שהטיל המתקרב מופיע על מסך המכ"ם כעיגול קטן שקשה לעקוב אחריו. אך אם עוקבים אחר טיל האויב מהצד, או מזווית אחרת (ולא ישירות מולו) אפשר לקבל הדמיה הרבה יותר גדולה של הטיל (על מסך המכ"ם). המכ"ם שלך מסוגל לעקוב אחר טיל האויב בשלב מוקדם יותר וההדמיה הגדולה יותר הופכת את הטיל המתקרב למטרה קלה יותר ליירוט. פשוטו כמשמעו, המיקום של השכן שלך טוב יותר ליירוט הטיל מאשר המיקום שלך".

אוריילי הוסיף: "אנו עובדים איפוא עם ישראל ועם כל השותפות שלנו כדי לנצל את המציאות הגיאומטרית באופן שיספק לנו את מירב ההזדמנויות ליירט טיל שעושה דרכו אלינו או לעבר אחת מהשותפות שלנו".

הוא אמר, שלישראל יש יכולת ייחודית לתרום ערך מוסף לתכנית שיתוף הפעולה הבינלאומי של וושינגטון, שבה חברות עתה 20 מדינות. "את היחסים הבשלים ביותר בתחום ההגנה מפני טילים אנו מקיימים עם ישראל", אמר אוריילי. "לנו ולישראל יש תוכנית משולבת ברמה גבוהה... ברור שהמערכות שלנו עובדות היטב עם המערכות הישראליות, ולהיפך".

לדבריו, הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים הפיקה לקחים מהתכניות הישראליות-אמריקניות המשותפות והיא מיישמת אותם בתכניות בינלאומיות אחרות, כלומר עם מדינות אחרות.

אחת הדוגמאות לכך היא הנתונים שנאספים ע"י שיגורי טילים איראניים ואיומים אחרים באמצעות מערכת המכ"ם התקדמית שהציבה ארה"ב בישראל. "הצבת המכ"ם שלנו בישראל מאפשרת לנו לקיים מעקב אחר פעילות הטילים באזור", אמר אוריילי. "אנו מקבצים כמויות ניכרות של נתונים... וכאשר נעשים ניסויי טילים במדינות השכנות, נתוני המכ"ם שאנו מלקטים מביאים תועלת לישראל, לארה"ב ולשותפות הבינלאומיות האחרות שלנו. ונוסף לכך, כל פעם שבה אנו מקיימים מעקב (אחר טיל) ניתנת לנו הזדמנות לתרגל את הממשקים בין המערכות הישראליות והאמריקניות, וכל זה מגביר את הביטחון שלנו שבמקרה של מלחמה, כל המערכות האלה יפעלו היטב".