מנכ"ל קופ"ח כללית: "מודה שהפוליסות שלנו מטושטשות"

הכללית מבטיחה להגביר את השקיפות למבוטחים ■ המנכ"ל אלי דפס: "התרבות של הקופות ושל חברות הביטוח הייתה לחסום מידע"

שירותי בריאות כללית השיקה היום (ג') מהלך חדש שבמרכזו הגברת שקיפות המידע וחתירה למיצוי זכויות מצד מבוטחי הקופה. במסגרת המהלך, שעלותו בשנה הראשונה נאמדת ב-10 מיליון שקל, חמש קבוצות אוכלוסייה שונות יזכו לקבל פניה יזומה מצד הקופה בצד טיפול ומעקב אישי. כך למשל, מערכת המחשוב של הקופה תדע לזהות מתי נרשמה הפניה עבור רופא התפתחות לילד, כך שמשפחתו של הילד תקבל ערכה מיוחדת עם כל המידע הנחוץ.

ערכות מיוחדות יינתנו גם לחולי סרטן ולמבוטחים שעברו ניתוח לב. חולים כאלה יזכו גם לליווי מצד אחיות ואף מצד עובדים סוציאליים שיגויסו במיוחד לצורך המהלך. ילד שיאושפז בבית חולים יזכה גם הוא לביקור אישי של נציג הקופה, והנציג ימשיך ללוות את המשפחה בזמן האשפוז. אפילו גימלאי הקופה יתגייסו לצורך המהלך, ויתנדבו כדי ללוות חלק מהחולים ולסייע להם עם ההליכים הביורוקרטים של המערכת. במהלך השנה יפרסו בסניפי הכללית עמדות מידע מיוחדות שיכללו מסכי מגע עם מידע מגוון על זכויות המבוטחים בתחומים שונים.

אבל הבשורה הגדולה היא לא בהכרח בשירות החדש של הקופה, אלא באמירה היוצאת דופן של מנכ"ל הכללית אלי דפס, שאמר היום בגילוי לב: "אני מודה שהפוליסות שלנו, כמו של חברות הביטוח, מטושטשות. אני מקבל פרמיה בכל חודש אבל אני לא מסביר ממש ללקוח למה הוא זכאי, וזה מתכון לרווחים. במסגרת המהלך הזה אנחנו נעביר מידע ללקוחות שלנו כפי שלא העברנו בעבר, ועל זה אני מכה על חטא. זה לא היה מכוון, הדברים הם כל כך מורכבים עד שאפילו לא כל העובדים מכירים את מלוא הזכויות. המהלך הזה יביא לגידול בהיקף השימושים מצד הלקוחות שלנו, וזה אומר סיכון כלכלי מבחינתי. למרות זאת אני אומר - זה לא נורא, אנחנו נתמודד".

דפס הסביר כי המהלך הזה של הקופה מהווה סוג של "החלפת דיסקט" כדבריו. "כיום השירותים ניתנים בפרספקטיבה צרה: לתת פתרון לבעיה המסוימת שעליה מעיד החולה, ואם הוא לא בא אלי אני לא מגיע אליו. אם הוא לא שואל, אני לא עונה. התרבות בחברות הביטוח ובקופות החולים הייתה לחסוך ולעצור את המידע. אנחנו נשנה את הדיסקט עכשיו ונספק את המידע".

דפס דחה את הטענה שלפיה המהלך הזה נולד בעקבות ביקורת של משרד הבריאות, ובפרט ביקורת על שימושים נמוכים ועודפים תקציביים גדולים במסגרת ביטוח הפלטינום של קופת חולים כללית. "יואל ליפשיץ (סמנכ"ל משרד הבריאות - ש.נ) שגה והוליך שולל בדברים שהוא אמר בזמנו, כי הפלטינום זו תוכנית צעירה שבאותה נקודת זמן 400 אלף מהחברים בה היו מצויים בתקופת אכשרה. בדו"ח הבא שהוא יפרסם היקף השימושים יעלה ב-30%".