בנק ישראל חוסם את שלמה אליהו בבנק לאומי

ימנע מאוצר התיישבות היהודים להשתתף בגרעין השליטה בלאומי ■ הסיבה: אוצר התיישבות היהודים לא עומדת בדרישות מבעל שליטה בבנק

המפקח על הבנקים דודו זקן לא יאפשר לאוצר התיישבות היהודים (אוה"ה) להיות חלק מגרעין השליטה בבנק לאומי ולא יעניק לחברה היתר שליטה בבנק, כך מעריכים במערכת הבנקאית. אוה"ה, שבשליטת ההסתדרות הציונית העולמית, מחזיקה 4.97% ממניות לאומי ונחשבת למועמדת העיקרית להצטרף לאליהו כשותפתו בגרעין שליטה בבנק לאומי, אותו מעוניין האחרון לגבש. יצוין כי שיתוף פעולה מסוג זה אסור על-פי החוק ללא היתר מוקדם מבנק ישראל.

כבר במאי 2010 הצהיר אליהו בפומבי כי בכוונתו להציע לאוה"ה להצטרף אליו בגרעין השליטה בלאומי . יו"ר אוה"ה, הח"כ לשעבר חגי מרום, נחשב מקורב לחיים רמון, שמונה על-ידי אליהו כדי לרכז את גיבוש גרעין השליטה בלאומי עבורו. חבירה של אליהו, המחזיק 9.59% מלאומי, לאוה"ה תיצור גוש של מחזיקי מניות בשיעור של 14.56%, כאשר לגרעין שליטה דרושים 20%. עם זאת עד כה לא אליהו ולא אוה"ה הגישו לבנק ישראל בקשה לקבל היתר שליטה.

לא עומדת בתנאים

מבחינת בנק ישראל, אוה"ה רחוקה מלעמוד בתנאים הנדרשים מגוף המעוניין להיות בעל שליטה בבנק, לא בהיבטי ממשל תאגידי ולא בדרישות ההון. "זוהי חברה המשמשת לג'ובים לפוליטיקאים לאחר פרישתם", אומר בכיר במערכת הבנקאית. "אין שם בעל בית ואין קשר בין בעלי המניות - העם היהודי לדורותיו - לבין מי ששולט בחברה. גוף כזה לא יכול בעל שליטה בבנק".

אוה"ה נמצאת בשליטת ההסתדרות הציונית העולמית שמחזיקה 59% ממניות השליטה כתוצאה מאחזקתה במניות המייסדים, אך רק 17.6% מההון. שני גופים נוספים הקשורים להסתדרות הציונית מחזיקים בנתח משמעותי במניות אוה"ה: נכסי נספי השואה (24.8%) ויקט נאמנות (15.8%). בפועל, אוה"ה היא גוף הנשלט בידי עסקנים כאשר המשרות בו מחולקות על פי מפתח פוליטי. עד ינואר 2011 עמד בראש הדירקטוריון, הח"כ לשעבר דב שילנסקי (ליכוד), והיום זהו מרום, לשעבר ממפלגת העבודה.

בנוסף, לאוה"ה כמעט ואין הכנסות למעט אלו הנובעות ממניות לאומי ומכך נגזר שווי השוק שלה והונה העצמי. מאחר ובעל שליטה בבנק אמור להציג לבנק ישראל הון עצמי פנוי הכפול משווי מניותיו, לא ברורה היכולת של אוה"ה לעמוד בקריטריון זה.

אליהו בולם את החקיקה

עד כה רשם אליהו במאבק בינו לבנק ישראל מספר הצלחות. לפני מספר שבועות הצליח, למרות התנגדות חריפה של בנק ישראל, להכניס לדירקטוריון לאומי שני מועמדים מטעמו. בנוסף מצליח אליהו כבר כמה חודשים לעכב את חקיקת תיקון 13 לחוק הבנקאות (התיקון לחוק מראני). התיקון קובע כי מותר לבעל מניות המחזיק ב-2.5% או יותר מהמניות להציע מועמד אחד בלבד לדירקטוריון וכך פוגע באליהו, מנטרל את יתרונו כבעל מניות גדול ומונע ממנו להכניס מועמדים נוספים מטעמו לדירקטוריון.

אליהו מתנגד לתיקון לחוק ופועל בכנסת באמצעות רמון וגורמים אחרים למנוע את העברתו. בנק ישראל הבהיר לא אחת כי העברת התיקון היא מבחינתו תנאי הכרחי להפרטת בנק לאומי. כיום מחזיקה המדינה ב-6.03% ממניות לאומי (מתוכם 0.67% יוקצו לעובדים עם תום ההפרטה), כאשר כל עוד המדינה מחזיקה ביותר מ-5%, היא נחשבת בעלת השליטה החוקית בבנק.

בעלי המניות בבנק לאומי
 בעלי המניות בבנק לאומי