תנובה התקפלה: מוזילה הקוטג' ל-5.9 שקלים

(עדכון) - יו"ר תנובה, זהבית כהן: "הצרכן הישראלי אמר את דברו" ■ מארגני החרם: "לא מתפשרים - 5 שקלים ליחידה" ■ דעה / דורון אביגד: זהבית ו-100,000 הדובים

קבוצת תנובה מתקפלת: החברה הודיעה היום (ד') כי היא תוריד את מחיר המכירה של הקוטג' לרשתות השיווק ל-4.55 שקלים ליחידה (כולל מע"מ), במקום מחיר של 5.2 שקלים ליחידה. מדובר במחיר המשקף הנחה 12.5% לרשתות. לדברי החברה, מהלך זה יאפשר להעמיד את מחיר הקוטג' לצרכן על 5.9 שקלים.

בעקבות הודעת תנובה, גם מנכ"ל שטראוס ישראל, ציון בלס, הודיע אחר-הצהריים כי "לאור העובדה שהרשויות לא פועלות במהירות הנדרשת ליצירת מהלך כולל למען הצרכן ליצירת סל מוצרים בסיסיים במחיר שווה לכל כיס ולאורך זמן, החלטנו להוריד את מחיר המכירה של הקוטג' לקמעונאים ל-4.55 שקלים. אנחנו עדיין מצפים משאר הגורמים בשרשרת - החל מממשלת ישראל, החקלאים והקמעונאים - לתרום גם הם את חלקם להורדת המחיר ולהיענות לקריאתם הצודקת של הצרכנים".

בהמשך גם טרה יישרה קו והוזילה בהתאם את מחיר הקוטג' מתוצרתה.

טרם המאבק המחיר המומלץ לצרכן עמד על 6.97 שקלים לקוטג', אם כי בשוק הוא הגיע גם למחיר של 8 שקלים. המחיר החדש משקף הנחה של 16%-26% במחיר.

"הצרכן הישראלי אמר את דברו והוכיח את היכולת שלו לחולל שינוי חסר תקדים במדינה", מסרו יו"ר תנובה, זהבית כהן, ומנכ"ל קבוצת תנובה, אריק שור. לדברי כהן, "כל היצרנים והרשתות בישראל פותחים היום עידן חדש במערכת היחסים עם הצרכנים. גם אנחנו נקדיש זמן ומשאבים לעידן הזה".

הודעתה של תנובה באה לאחר שאמש (ג') הודיעו מובילי חרם הצרכנים על החרפת המאבק, והציבור התבקש שלא לרכוש מעדנים במחיר העולה על 2.9 שקלים ליחידה וכן לא לרכוש גבינה צהובה הנמכרת על המדף אלא רק גבינה צהובה במעדניה שמחירה בפיקוח.

אם עד כה החרם התמקד בעיקר בתנובה, הרי שהחרפת החרם ממקדת אותו ב-3 יצרניות החלב- תנובה, שטראוס וטרה - ופוגעת להן באחת הקטגוריות הרווחיות ביותר בשוק - מעדני החלב, לרבות מילקי של שטראוס, יופלה של תנובה ומולר של טרה.

מארגני החרם: ההוזלה לא מספקת

כך או כך, הודעתה של תנובה אינה מספקת את מובילי חרם הצרכנים. "קבענו רף של 5 שקל ליחידה. זאת לא הייתה המלצה, זה מה שהציבור קבע. גם 5 שקלים זה מחיר גבוה, אבל זה מחיר שאנחנו מוכנים לשלם ולא אגורה אחת יותר", אומר איציק אלרוב, ממובילי המאבק.

לדבריו, "יצרניות החלב והממשלה מתמקדות במציאת פתרון לקוטג' בלבד, כאילו שהקוטג' הוא הבעיה היחידה. מדובר על סל מוצרי מזון נרחב שעלותו מתייקרת בשנים האחרונות בלי פרופורציות. אנחנו מברכים על ההוזלה, אבל היא בהחלט לא מספקת. אנחנו לא מתפשרים, כי יש כאן עוד הרבה נושאים. מעבר לכך, 5 שקלים זה היעד לא רק לקוטג' אלא גם לגבינה הלבנה".

- האם להערכתך תנובה נקטה במהלך בעקבות החרפת החרם אתמול?

אלרוב: "בהחלט. תנובה יודעת שהציבור כרגע רוצה תשובות מיידיות, והוא לא מסתפק בפירורים שהחברות נותנות. אם נוחי דנקנר, שהוא בעל השליטה בשופרסל, אומר שאפשר להוריד את מחירי המזון ב-30%, זו רק עוד הוכחה לכך שאנחנו ריאליים ולא זורקים מספרים לאוויר.

"אנחנו לא מתמקדים בחברה זו או אחרת אלא מבקשים מכל החברות - תנובה, שטראוס, אסם, קוקה-קולה, טרה ואחרות - שלבו ידיים והורידו מחירים, כי לציבור נמאס לשלם את המחירים המופקעים".

שור: קורא לכולם לתרום את חלקם

לדברי מנכ"ל קבוצת תנובה, אריק שור, "מאז שהמחאה פרצה, חזרנו ואמרנו שאם כל החוליות בשרשרת (הרפתנים, המחלבות, רשתות השיווק והמדינה) יתרמו את חלקן, ניתן יהיה להוזיל את מחיר הקוטג'. אנו קוראים לרפתנים ולמדינה ולכל הרשתות שעדיין לא הורידו את המחיר לתרום את חלקם, על מנת שמחיר הקוטג' יעמוד על 5.90 שקלים לאורך זמן".

עוד אומר שור: "הופתענו מעוצמת המעורבות הרגשית של הציבור כלפי תנובה והקוטג'. זו הפעם הראשונה שמהלך מסוג זה מתרחש במשק הישראלי. אנו מבינים שהקוטג' מסמל את המאבק הציבורי והתסכול של הציבור מיוקר המחייה ומהתייקרות מחירי המזון. זו תופעה כלל-עולמית, ואנו עוקבים מקרוב אחר הניסיונות להביא לריסון עליית מחירי המזון בעולם.

"בשל עלייה לא מידתית במחירי חומרי גלם בכל העולם ובישראל, נדרשים כלים חדשים מצד כל השחקנים, על מנת שהציבור לא ייפגע ממחירי המזון שמתייקרים כתוצאה מכך. כשם שמדינות אחרות מתמודדות עם ההתייקרות הבלתי נמנעת של מחירי המזון, כך גם ממשלת ישראל תצטרך לתת פתרון לבעיה שעלולה להחריף בשנים הקרובות".

הרשתות מוזילות

הודעתה של תנובה באה לאחר שמוקדם יותר היום הודיעו רשתות השיווק שופרסל, מגה ורמי לוי על שורה של הוזלות: שופרסל הוזילה את מחיר הקוטג' ל-5.9 שקלים, מחיר שתנובה מיישרת אתו קו כעת; מגה הודיעה על הוזלה של 10% במספר מוצרי מזון שבפיקוח, כגון חמאה, שמנת חמוצה, אשל, גיל ועוד; ורמי לוי הודיעה על הוזלה של 30% במספר מוצרי יסוד.

אפי רוזנהויז, נשיא ומנכ"ל שופרסל, מסר בתגובה להודעת תנובה: "אנו מברכים על כך כי ליוזמה שנקטה שופרסל להוריד את מחיר הקוטג' לצרכן הישראלי ל-5.90 שקלים, מצטרפת כעת גם תנובה, ספקית הקוטג' הגדולה ביותר במדינת ישראל. אנו מקווים כי גם יצרנים נוספים יאמצו את המהלך ויוזילו אף הם את המחיר. כפי שהודענו הבוקר, שופרסל תמשיך להציע את כל סוגי הקוטג' במחיר 5.90 שקלים לגביע, ו-2 ב-10".

זאב וורמברנד, מנכ"ל מגה קמעונאות, מסר בתגובה להודעת תנובה: "אנו שמחים על החלטת תנובה לקחת אחריות ולהוריד את מחיר הקוטג'. אני מקווה כי שאר יצרניות החלב ילכו בעקבותיה. זהו צעד בכיוון הנכון אך עדיין לא מספיק - יש להוזיל במיידית גם את מחיר הגבינה הלבנה. אנו ברשת מגה קבענו מחיר מטרה של 5.49 שקלים. זהו המחיר ההוגן לצרכן, ליצרנים ולרשתות. חשוב להבין כי הדרך לפנינו עוד רבה, לא מדובר רק בקוטג', וגם יצרניות החלב מבינות את זה. מדובר בעשרות מוצרי צריכה בסיסיים שנמכרים במחירים יקרים מדי. אנו חייבים להמשיך ולפעול על מנת להגיע לפתרון כולל ויסודי שיבטיח הוזלה משמעותית במוצרי המזון".

זהבית כהן סירבה להתחייב

בראיון לערוץ 2 בסוף השבוע האחרון סירבה זהבית כהן, יו"ר תנובה, להתחייב להורדת מחירים, והסכימה להתחייב רק להקפאת מחיר הקוטג' עד סוף השנה.

בעקבות ראיון זה והדיווחים עליו, בין השאר באתר "גלובס", התעצמה מאד הביקורת הציבורית על תנובה ועל כהן בפרט, ואתמול כאמור הודיעו ראשי חרם הקוטג' על החרפת המאבק והחרמת כל מעדני החלב עד לירידת מחירם ל-2.9 שקלים, בנוסף להחרמת הגבינות הצהובות הנמכרות על המדף.