הקונגרס לפלסטינים: תבחרו, פניה לאו"ם או סיוע מארה"ב

בית-הנבחרים קיבל ברוב גדול החלטה שקוראת לאובמה לבחון את העסקה בין פתח לחמאס ■ החלטה בלתי מחייבת, בעלת משמעות סמלית בלבד

בית-הנבחרים של ארה"ב קיבל אמש (ה'), ברוב גדול, החלטה שמזהירה את הרשות הפלסטינית כי היא מסתכנת באבדן הסיוע האמריקני אם אכן תפנה לעצרת הכללית של האו"ם, בניסיון לזכות בהכרה בינלאומית במדינה פלסטינית. ההחלטה גם קוראת לממשל אובמה לבחון הפסקת הסיוע לרשות בגין עסקת הפיוס בין פתח לחמאס, שארה"ב רואה בו ארגון טרור.

מדובר בהחלטה בלתי מחייבת (non-binding), שמהווה המלצה לממשל. הוא יכול לקבלה או להתעלם ממנה, כרצונו. להחלטות מסוג זה יש משמעות סמלית בלבד, שאמורה לבטא את הלך הרוח של העם האמריקני. הסנט האמריקני קיבל החלטה בעלת נוסח כמעט זהה בשבוע שעבר.

נוסוח ההחלטה בבית-הנבחרים קובע שהבסיס לשלום במזה"ת הוא שתי מדינות, "המדינה היהודית הדמוקרטית ישראל ומדינה פלסטינית דמוקרטית ובת-קיימא, שיחיו זו בצד זו בשלום, בביטחון ובהכרה הדדית".

"אנו ניצבים לצידה של ישראל כבעלת הברית המוערכת ביותר שלנו", אמר אריק קנטור, ראש סיעת הרוב הרפובליקני בבית-הנבחרים (והיהודי היחיד בסיעה). "הגיע הזמן שהרשות הפלסטינית תקבל פתרון של שלום לסכסוך".

להצעת ההחלטה בבית-הנבחרים היו 320 יזמים והצביעו בעדה 406 צירים משתי המפלגות, 13 נמנעו ורק שישה הצביעו נגד. אחד המתנגדים היו הציר הרפובליקני הימני-קיצוני רון פול, חביב "מסיבת התה", שדוגל בבדלנות ושמעולם לא נמנה עם חסידי ישראל. המסר שלו היה: תנו לשני הצדדים לשבור את הראש לבדם.

"בהצעת ההחלטה שלפנינו, כל הדרישות מופנות לצד אחד בלבד בסכסוך", אמר פול. "האם תומכי ההחלטה הזו (בקונגרס) באמת מאמינים שהצדדים במזה"ת ובשאר העולם לא ישימו לב? אנחנו לא עושים שום טובה לישראלים או לפלסטינים כאשר אנו מערבים עצמנו (בסכסוך) באופן כזה וחוסמים כל מו"מ שעשוי להיערך בלי השתתפות אמריקנית".

"יש לצדדים התמריצים למצוא דרך לחיות בשלום ואנו חייבים להניח להם למצוא את הפיתרון בכוחות עצמם", הוסיף פול. "כמו תמיד, יחס הקונגרס לתהליך השלום במזה"ת חושף שחצנות וחשיבות עצמית. רק אלה שחייבים לחיות זה בצד זה במזה"ת יוכלו לגבש שלום בר-קיימא".