משק החלב ייפתח ליבוא; מחיר המטרה יירד ב-5-6 אג'

(עדכון) - נתניהו אימץ מסקנות את ועדת קדמי ■ חבר בוועדת קדמי ל"גלובס": הפחתת מחיר המטרה צפויה להוזיל את מוצרי החלב ב-35-40 אגורות ■ הרפתנים: "זוהי הכרזת מלחמה"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט היום (ד') על הפחתת מחיר המטרה של החלב ב-5-6 אגורות לליטר ועל פתיחת שוק החלב ליבוא הדרגתי של גבינות קשות. ההחלטות, שהן חלק משורת החלטות שהתקבלו ברוח ועדת קדמי לבחינת משק החלב, התקבלו בישיבה שבה השתתפו שרי האוצר, התמ"ת והחקלאות.

ראש הממשלה קיבל למעשה את המלצותיה של ועדת קדמי והכריע במחלוקת בכל הנוגע להפחתה במחיר המטרה של החלב וביבוא.

בכל הקשור לרפתנים סוכם עוד כי מכסות חלב שלא ינוצלו ייפתחו לתחרות, וכי הרפתות הקטנות (עד 700 אלף ליטר חלב) ייזכו לסובסידיה בסך 2.7 אגורות למימון אגרת מועצת החלב, העומדת על 5 אגורות לליטר.

בנוסף, הוחלט כי מכוני התערובת ייבדקו על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים; המחלבות יחויבו בהצגת רווחיהן על שורת מוצרים, ויבוטל הפטור מהסדר כובל למשווקי תוצרת חקלאית; הרשתות ידווחו על רווחיהן, יחויבו בסימון מוצרים, ולא יוכלו לייבא; וכן ייבדקו קשרי הרשתות והספקים.

אלא שכלל הצעדים עליהם הוחלט לא מבטיחים כל הוזלה במחיר המוצרים לצרכן. חבר בוועדת קדמי אמר ל"גלובס" כי הפחתת מחיר המטרה ב-5 אגורות צפויה להוזיל את מוצרי החלב ב-35-40 אגורות. במילים אחרות - מחירה של גבינה לבנה, העומד היום על 7.5-8 שקלים, צפוי לעמוד על 7.1-7.6 שקלים. לשם השוואה, מחיר הקוטג' ירד בשיעור חד יותר.

יתרה מכך, ההמלצות אינן כוללות כל מנגנון פיקוח שיבטיח כי ההפחתה במחיר המטרה של החלב תגיע לצרכן ולא תישאר אצל יצרניות החלב. בוועדת קדמי סבורים כי חובת דיווח הרווחיות שתחול על מחלבות תשפיע על המחיר, אולם בשוק מטילים בכך ספקות רבים.

חבר ועדת קדמי הוסיף כי מחירי מוצרי החלב עלו מעבר לכל פרופורציה, אך למרות זאת, הוועדה לא הציעה כל מנגנון שיוריד וירסן את המחירים בטווח מיידי, ועל פניו נראה כי ייקחו חודשים אחדים ויותר עד שתהיה למדיניות זו השפעה על המחירים לצרכן, אם בכלל.

"הכרזת מלחמה"

יוסי מלול, חבר בהתאחדות מגדלי הבקר, מסר בתגובה להחלטה כי "זוהי הכרזת מלחמה על ענף החלב והרפתנים, ואנחנו לא ניתן להחלטה הזאת להתקבל בשום פנים באופן. מבחינתנו זה להיות או לחדול, זו הפרנסה, אורח החיים והקיום הציוני בישראל - ולכן אנחנו נצא למלחמה, על הבית, על הפרנסה ועל החיים.

"משמעות ההחלטות האלה היא חיסול ענף החלב המפואר. ההחלטות יביאו גם לאספקת חלב תנודתית, בזמן שיצרני החלב התחייבו לאספקה יציבה לאורך כל השנה. זה כואב שההחלטות התקבלו בזמן קצר, מבלי שניתנה לנו ההזדמנות להשמיע את דעתנו".

- 5-6 אגורות זה כל-כך משמעותי?

"5-6 אגורות משמעותן הן קיצוץ מחצית משכרו של הרפתן, שלקח הלוואות כדי לעשות רפורמה כמו שהמדינה חייבה אותו - ועכשיו הוא לא יוכל להחזיר אותן. המשמעות היא לקצץ בהכנסה של הרפתן לטובת הרשתות, המחלבות והיבואנים הגדולים. הצרכן הישראלי לא ייהנה מכלום. הרווחים של בעלי ההון יגדלו".

שר האוצר יובל שטייניץ התייחס גם הוא לבשורה ואמר כי "הדרך הנכונה להוזלת מחירים היא על-ידי תחרות אמיתית במשק החלב, וזו אפשרית רק באמצעות פתיחה ליבוא מתחרה. חשיפת משק החלב ליבוא תחייב את המחלבות להתייעל ולהוזיל מחירים ולשפר את המוצרים, ותועיל בטווח הארוך לכלכלת ישראל".

"כל החוליות בשרשרת הערך של ייצור ושיווק החלב יתנו את חלקן", אמר שר התמ"ת שלום שמחון, "וזאת כדי שהצרכן ייהנה מהוזלה משמעותית. הפגיעה בחקלאים אכן מתונה, וזאת לנוכח העובדה שהם אינם האחראים העיקריים לעליית מחירי מוצרי החלב".

מנגד יצאה שרת החקלאות אורית נוקד נגד ההחלטות שהתקבלו: "שתי ההחלטות על הפחתת מחיר המטרה והרחבת יבוא פרועה התקבלו שלא על דעת משרד החקלאות, וללא בדיקת ההשלכות המרחיקות לכת שלהן על שוק החלב ועל ענף הרפת, על-ידי משרדים שלא מכירים את הענף לעומק. הצעדים הדרסטיים יחזקו את המחלבות והקמעונאים, יפגעו פגיעה אנושה ברפתנים ולא יביאו שום בשורה לצרכנים, בשורה שאותה הייתה אפשר להשיג על-ידי החזרת מוצרים לפיקוח".

מועצת החלב מסרה בתגובה כי "הגורמים המקצועיים במועצת החלב מצרים על החלטת ראש הממשלה, הלוקה בשתי הנחות היסוד הבסיסיות ביותר: ראשית, לפתרון המורכב והמסורבל שאימץ ראש הממשלה לא תהיה תרומה כלשהי להוזלת מחירי החלב ומוצריו לצרכנים; ושנית, לא רק שהרפתות המשפחתיות בפריפריה ולאורך קו העימות לא תגדלנה - אלא שלאחר קריסה צפויה של יותר מ-300 רפתות תגבר עוד יותר הריכוזיות של אמצעי ייצור החלב בארץ, יגבר המחסור העונתי במוצרי חלב בסיסיים בקיץ, ובמקום שהצרכן ירוויח - המהלך כולו יתרום רק לרווחתם של כמה טייקונים ויבואנים נוספים".