8 הצעות לבילוי בטבע (ולא במאהל ברוטשילד)

משונית האלמוגים באילת ועד שמורת הבניאס בצפון - "גלובס" ביקר בשורת גנים ושמורות ברחבי ארץ וחזר עם המלצות, מחירים ודרכים להוזיל את הבילוי

חודש אוגוסט מהווה קפיצת מדרגה נוספת בחופש הגדול. יותר ויותר אנשים יוצאים לחופשה, והצפיפות בכל האתרים הקלאסיים עולה (במיוחד בשבועיים האחרונים של אוגוסט). מצד שני, חייבים לצאת החוצה, לטבע, לנוף, לטייל קצת בארץ. שניה לפני בית הספר, לפני העבודה, לפני החזרה לשגרה.

אספנו כמה מקומות: חלקם מוכרים יותר, חלקם פחות, וניסינו לגבש הצעות שהן גם מתונות מבחינה כספית, גם ניתנות ליישום בטמפרטורות גבוהות וגם סתם- מעניינות ומהנות. בכל המקומות היינו או נעזרנו באנשים בלתי תלויים שהיו במקום.

חלק גדול מהמקומות נכללים בגנים הלאומיים של רשות הטבע והגנים (פירוט מלא באתר של רשות הטבע והגנים www.parks.org.il). משפחות ובהן יותר משלושה ילדים יגלו ששווה לעשות מנוי לרשות הטבע והגנים (425 שקל להורים עם 3 ילדים ומעלה או 308 שקל עם 400 כוכבים של ישראכרט) ואז בכניסה ל-4-5 גנים לאומיים מכסים את המנוי לשנה לכל המשפחה.

חשוב לציין כי כדאי להתקשר ולברר כי יש הנחות לסטודנטים, אזרח ותיק, חיילים ולכרטיסי אשראי בכל האתרים.

שמורת טבע נחל חרמון (בניאס)

מה בשמורה? נחל הבניאס, אזור מעיינות הבניאס, שפע של חיות וצמחים, ושרידים ארכיאולוגיים כמו המקדש לאל פאן ותחנת קמח. כרגע לא ניתן להגיע לשער הממלוכי שנמצא בשיפוצים. באזור המפל חנכו לא מזמן שביל תלוי צמוד למצוק (ומגודר היטב) שנמצא מעל לנחל השוצף. המראה הנשקף משם יפה להפליא.

איך מתמודדים עם החום? ליד הנחל עצמו קריר ומוצל ואפשר להיות שם גם בשעות יחסית חמות (בשום מקום בשמורה לא נכנסים למים עצמם). עם זאת, חשוב בכל הטיולים לשתות הרבה מים. מי שלא רוצה לעשות את כל המסלול בבת אחת, יכול לטייל באזור המעיינות עד תחנת הקמח, לחזור לרכב ולנסוע לכניסה השניה של השמורה, דרך המפל והשביל התלוי, להציג את הקבלה ולהיכנס. אם מגיעים בשתי מכוניות אפשר להשאיר מכונית מראש באזור המפל ולחסוך את ה"חזור".

כמה זמן? שעתיים-שלוש.

מחירים: 27 שקל למבוגר ו-14 שקל לילד. ניתן לשלב כרטיס עם אתר מקסים וקרוב: קלעת נמרוד (38 שקל מבוגר ו-19 שקל לילד).

נחל חרמון / צלם: הלל גלומן - רשות הטבע והגנים
 נחל חרמון / צלם: הלל גלומן - רשות הטבע והגנים

שמורת טבע החולה

מה בשמורה? אגם החולה, שביל שחלקו בנוי מעל האגם ומגדל תצפית. באגם יותר מ-200 מינים של עופות, צמחי מים, צבי מים וגם תאואים (ג'מוסים).

במרכז המבקרים הממוזג מוצג סרט מולטימדיה חווייתי תלת-ממדי עתיר אפקטים (כמו מים המותזים על הקהל וכיסאות זזים), שבו הצופה מרגיש שהוא חלק מלהקת עופות. בנוסף לסרט יש במרכז המבקרים דגם נע של השמורה, שני חדרים של פוחלצים (עופות ויונקים, עם הסברים) ומשחק טריוויה.

איך מתמודדים עם החום? גם כאן, יש חלקים יותר ממוזגים ומוצלים וחלקים שהם חשופים לשמש. העצה הטובה ביותר היא להתחיל את הטיול מוקדם, בשעות הבוקר.

כמה זמן? כשלוש שעות.

מחירים: 33 שקל למבוגר ו-20 שקל לילד.

פארק המעיינות, ליד בית שאן

מה בשמורה? הפארק מאגד שלושה מעיינות: עין מודע, עין שוקק ועין מגדל ואת נחל הקיבוצים. בתוך המעיינות וסביבם צמחיית מים, רכיכות, אצות ודגים. המים צלולים מאוד. יש מקומות מוסדרים לפיקניק ויש אפילו מספר מקומות בהם מתקני "מנגל". הכניסה הראשית היום היא מכיוון גן השלושה (הסחנה).

איך מתמודדים עם החום? הטבילה במעיינות מצננת את החום. המקום פתוח בימי חול עד 19:00 בערב באופן רשמי, אבל אפשר להישאר גם אחר כך. כדאי להגיע בשעות הבוקר המוקדמות או אחר הצהריים.

כמה זמן? כשלוש שעות.

מחירים: הכניסה ברגל או באופניים משלכם היא חינם. כסף נגבה עבור השכרת אופניים: 50 שקל ל-3 שעות או 80 שקל ליום שלם. בנוסף ישנו "שאטל" שנוסע בין המעיינות הרחוקים זה מזה. (20 שקל לאדם) וישנם רכבי גולף (160-300 שקל, 4-8 נוסעים, עד סוף הקיץ המחיר הוא לשלוש שעות).

גן לאומי אשקלון

מה בשמורה? גם ים גם עתיקות וגם טיול. שרידים של עיר רומית הכוללים כותרות, עמודי שיש וגרניט, פסלי אלים, מערכת של בארות מים. במקום גם השער המקושת הקדום ביותר בעולם. כל האתר מלווה בהסברים מפורטים על כל ממצא ארכיאולוגי. חוף ים פתוח לציבור.

איך מתמודדים עם החום? המקום מלא בעצים ובפינות פיקניק והוא מוצל יחסית. אפשר גם להיכנס לים ולצנן את החום. רצוי לטייל בשעות הבוקר המוקדמות או אחרי 16:00. שעות הפתיחה הארוכות של המקום (חוף הרחצה פתוח עד 19:00 בערב, הגן הלאומי פתוח עד 22:00, כשהכניסה האחרונה היא ב-20:00), יחד עם העובדה שבחמישי-שישי יש גם חניון (למעט יום חמישי האחרון של אוגוסט) - מאפשרים גמישות.

כמה זמן? לפחות חצי יום.

מחירים: המחיר למבוגר לא זול (27 שקלים) אבל המחירים לילדים (14 שקל לילד) שפויים, במיוחד שהמחיר כולל גם כניסה לחוף. בימי חמישי-שישי: 40 שקל למבוגר ו- 30 שקלים לילד, לחבילה הכוללת חניון.

גן לאומי אשקלון / צלם: ליעד כהן - רשות הטבע והגנים
 גן לאומי אשקלון / צלם: ליעד כהן - רשות הטבע והגנים

אמת הביאר, גוש עציון

אמת מים קרירים הנמצאת ליד אפרת שבגוש עציון.

מה בשמורה? טיול במנהרה תת קרקעית , חלק ממערכת המים שבנה הורדוס להולכת מים לירושלים ולבית המקדש. המסלול כולל הליכה בנקבה שמימיה מגיעים עד גובה הברכיים. הפעילות מתאימה לגיל 5 ומעלה. צריך לדעת שהיציאה מהנקבה מצריכה עליה בסולם ארוך. אמת המים פתוחה ללא תאום עד סוכות למעט ימי שבת, אז נדרש תאום מראש. צריך להביא פנסים ובגדים להחלפה.

איך מתמודדים עם החום? המקום האולטימטיבי לשבור את החום. גם מים, גם מתחת לקרקע. מטבע הדברים, המקום מזכיר קצת את נקבת השילוח.

כמה זמן? כשעתיים.

מחירים: 18 שקלים למבוגר או לילד.

חי בר יטבתה

מה בשמורה? שלושה חלקים עיקריים: שטח פתוח ובו "ספארי", מכלאות של טורפים, וחדר חושך. הספארי מקסים. גם בשל הידידותיות של בנות היענה, וגם בעקבות דפי ההסבר המצוירים ששולחים את הילדים לחפש ולמצוא בשטח את הערוד והפרא (ובעקבות כך להבין את ההבדלים ביניהם), ולהבדיל למשל בין ראם לבין צבי מדברי, או דישון. המכלאות של הטורפים וחיות המדבר הקטנות מעניינות מאוד, ולמרות החום,החיות (כמו פנק, קרקל, חתול חולות, צבוע ועוד) משתפות פעולה עם המבקרים.

חדר החושך ממוזג ובו ניתן לראות חיות שפעילות בלילה, כמו עטלפים, גרבילים, תנשמת ועוד.

איך מתמודדים עם החום? הביקור בחי בר מאפשר שהות מקוררת יותר מהטמפרטורות בחוץ. בחדר החושך המציג בעלי חיים ליליים - יש מיזוג. גם הנסיעה בשטח באוטובוס הממוזג נותנת פתרון מצוין. הקושי העיקרי הוא במכלאות הטורפים ובעלי החיים המדבריים. שם אמנם יש הצללות לכל אורך הדרך, אבל עדיין חם יחסית.

כמה זמן? בעונה החמה - שעתיים וחצי מספיקות לכל. הנחת המוצא היא שהטיול לשם הוא חלק מהדרך לאילת או מטיול בערבה.

מחירים: 27 שקל למבוגר ו-14 שקל לילד.

חי בר / צלם: שי קבסה - רשות הטבע והגנים
 חי בר / צלם: שי קבסה - רשות הטבע והגנים

חי רמון, מצפה רמון

דרך אחרת להגיע מאילת צפונה או להדרים לאילת עוברת במצפה רמון. מרכז המבקרים סגור כעת, אבל ניתן להסתכל מלמעלה על המכתש המרהיב מתחתיו ולבקר ב"חי רמון"- גן זואולוגי מדברי.

מה בשמורה? מאחר ומרכז המבקרים סגור, ה"חי רמון" מקרין את סרט ההסבר מתוכו העוסק בהיווצרות המכתש, תופעות גיאולוגיות ורקע כללי על בעלי החיים והצמחיה שבמקום. ישנו במקום משחק חידות "בעקבות המטמון בחי רמון", שבסופו מקבלים תעודות של פקחים צעירים שומרי טבע. מי שמדרים לאילת, יוכל לקבל מבחנות כדי למלא אותן בחול צבעוני שנמצא ליד הפנייה ל"מנסרה" על כביש 40. דבר שמאוד בולט במקום הוא ההדרכה הצמודה. המדריכים במקום מוכנים להסביר על כל חיה כמעט לכל משפחה בנפרד. אוהבי חיות יוכלו להרוויח מהמפגש.

איך מתמודדים עם החום? יש חלקים מקורים ומוצללים שמקלים על החום. בסופו של דבר לבילוי של כשעה- החום הוא בהחלט אפשרי.

כמה זמן? הביקור קצר יחסית. כשעה-שעה וחצי.

ניתן לעצור בדרך לאילת או ממנה גם באחוזת הקבר של בן גוריון בשדה בוקר ולהרוויח מראה מרהיב של נחל צין וטיול עם יעלים שמסתובבות חופשי במקום.

מחירים: 21 שקל למבוגר, 9 שקל לילד.

שמורת האלמוגים, אילת

מה בשמורה? שמורת אלמוגים יפהפיה. דגים מרהיבים. לשמורה שני חלקים. האחד, שטח ים רדוד מתוחם במצופים, שם חשוב מאוד לנעול כפכפים או שקפקפים ולשחות עם שנורקל. הראשון: הימנעות מפגיעה באלמוגים עצמם והשני: כדי לא להידקר מקיפודי ים השוכנים בדרך כלל בתחתית הסלעים שבשונית. החלק השני הוא מזח עץ ארוך המוביל לעומק הים. שם ניתן לשחות, לשנרקל ולצפות בדגים, צלופחים ואלמוגים מרהיבים שנמצאים במים עמוקים. סרטון DVD מוקרן בחנות.

איך מתמודדים עם החום? יש ים, המים קרירים. כדי לא להישרף בשמש כדאי לבוא מוקדם מאוד. למרבה הצער, השמורה נפתחת רק ב-09:00 בבוקר ונסגרת ב-18:00 בערב (כניסה אחרונה ב-17:00, בימי שישי אפילו ב-16:00). כך שבבוקר יש מעט שעות ב"שעות המוגנות" של השמש. על החוף יש סככות מוצלות שאפשר תחתן "לסחוב" עוד שעה-שעתיים של קריאה בשעות חמות.

כמה זמן? אי אפשר להיות יותר מכשעתיים בקיץ, בגלל הסכנה מקרני השמש. מי שיכול להישאר מתחת לסככה ולקרוא ספר ירוויח עוד זמן במקום המקסים הזה.

מחירים: 33 שקל למבוגר ו-20 שקל לילד. ניתן לשכור ציוד. מיטת שיזוף בתוספת של 15 שקל, ושנורקל ומסכה ב-19 שקל (יש גם פיקדון של 100 שקל).

אלמוגים / צלם: אסף זבולוני - רשות הטבע והגנים
 אלמוגים / צלם: אסף זבולוני - רשות הטבע והגנים