"הפתעה לטובה מחר עשויה לעצור את הירידות בשווקים"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש: "שני גורמים מכבידים על השוק המקומי מעבר להשפעות של האטה בעולם וסיכון פיננסי באירופה - נושא הריכוזיות והפלסטינים"

המסחר בבורסה בת"א התנהל גם היום (ה') בירידות שערים חדות. בחצי השעה האחרונה אמנם נרשמה התמתנות מסויימת במגמה השלילית אבל בסך הכל סגרו המדדים המובילים שבוע גרוע במיוחד, במקביל למגמה שלילית בבורסות מסביב לעולם. נראה כי הפעילים באחד-העם, כמו בכל העולם, חוששים מהתמתנות משמעותית בצמיחה העולמית ואולי אף גלישה למיתון - וזורקים סחורה רגע לפני סוף השבוע ונתוני האבטלה המהותיים, שיפורסמו מחר בארה"ב. בסיכום שבוע רשם מדד המעו"ף ירידה של כ-6.2% ומדד ת"א 100 רשם ירידה בשיעור דומה. היה זה השבוע הגרוע ביותר בבורסה מזה 3 שנים.

השאלה ששואלים את עצמם המשקיעים היא לאן הולכים מכאן? אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש מציין ש"שוק המניות המקומי פתח פער שלילי לעומת השווקים האחרים בעולם, כאשר בשבועיים האחרונים הוא ירד בכ-5% יותר מאשר המדד של השווקים המתעוררים, ובכ-3% מאשר השוק האמריקאי. אפילו השוק האירופאי הציג ביצועים קצת יותר טובים מאשר המניות בתל אביב, וזאת למרות העובדה שהמשק צפוי להציג שיעור צמיחה של כ-4% בשנה הקרובה על פי התחזית של בנק ישראל וממשיך לספק אינדיקאטורים כלכליים יחסית טובים".

"שני גורמים מכבידים על השוק המקומי מעבר להשפעות של האטה בעולם וסיכון פיננסי באירופה. הראשון הוא החשש מפני פגיעה בחברות הגדולות במשק ובבנקים כתוצאה העלאת נושא הריכוזיות במשק בראש סדר העדיפויות בעקבות המחאה החברתית. הנושא השני הוא ישן ונוגע להתקרבות חודש ספטמבר בו צפויה לגבור האי הודאות הגיאופוליטית שסיכוניה לכלכלה גוברים על רקע חוסר שקט חברתי והיחלשות בכלכלה".

"בנסיבות הללו השוק המקומי יתקשה מאוד להציג ביצועים עודפים על פני השווקים האחרים בעולם. מחר צפויים נתונים חשובים של כמות המשרות חדשות שנוצרו במשק האמריקאי בחודש יולי. הפתעה לטובה עשויה לעצור את הירידות בשווקים ויש לכך סיכוי, אך אם הנתון יאכזב כמו שהיה בחודש שעבר, יהיה קשה למצוא סיבות לאופטימיות בכלכלה עולמית", אומר זבז'ינסקי.

נציין כי המשק האמריקני צפוי, על פי ההערכות, להוסיף כ-90 אלף משרות בחודש שעבר. שיעור האבטלה צפוי להישאר על 9.2%. הנתון יתפרסם ב-15:30 שעון ישראל.