המשנה ליועמ"ש: לבחון שוב את פתיחת שוק החלב ליבוא

ביום ראשון אמורה הממשלה לאשר את הרפורמה שמלחיצה את הרפתנים ■ עו"ד מייק בלס מסתייג: "ההצעה תשנה לחלוטין את התנהלות משק החלב. דרוש דיון מעמיק"

בעוד הרפתנים ברחבי הארץ מגבירים את הלחץ על שרי הממשלה וקוראים להם לא לתמוך בהצעה לרפורמה בענף החלב שתובא לישיבת הממשלה ביום ראשון, הם זוכים לרוח גבית מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מייק בלס: במסמך הסתייגויות שהגיש אתמול (ה') למזכיר הממשלה, צבי האוזר, כותב בלס כי "בנושאים מסוימים בהצעה האמורה יש שינוי חזית של ממש בתחום שקידמה הממשלה רק לאחרונה (חוק תכנון משק החלב - י"א), וביצועה מחייב שינויי חקיקה מורכבים".

במסמך, שהגיע לידי "גלובס" ומתפרסם כאן לראשונה, מוסיף בלס ומתריע כי חרף מורכבויות אלה, "ההצעה הופצה למשרדנו כטיוטה רק אתמול (יום רביעי האחרון - י"א) בשעות אחר-הצהריים המאוחרות. הצעת ההחלטה בנוסחה הסופי התקבלה רק היום (יום חמישי בבוקר - י"א). פרק הזמן שהועמד לרשותנו לגיבוש התייחסות הוא בלתי מספיק לשם בחינה מעמיקה של ההצעה ומשמעותה. הדבר קשה במיוחד בנסיבות שבהן משרדנו לא שולב כלל בשלבי הגיבוש של המדיניות, וזאת חרף ההיבטים המשפטיים הנרחבים שהיא כוללת. גם היועץ המשפטי של משרד האוצר לא שולב בהליכי גיבוש המסקנות בנושא, והיועץ המשפטי של משרד החקלאות היה שותף למהלך בואפן חלקי בלבד".

מעבר להיעדר ההסכמות ולשקיפות הדיונים בקרב היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה, מתריע המשנה ליועץ המשפטי כי "ההצעה שלפנינו מבקשת לשנות לחלוטין את התנהלות משק החלב ואת משטר התכנון בו, שהיה נהוג עד כה. זאת, על בסיס ההמלצות שהתקבלו תוך מספר שבועות חרף ההתנהגות של משרד החקלאות. אין חולק כי מותר לממשלה לשנות מדיניות- גם אם זו עברה בחקיקה לפני זמן קצר - אולם בנסיבות שכאלה נדרשת בדיקה זהירה ומקיפה של מכלול העובדות הנוגעות לעניין (...) לא ברור מה היה בסיס הנתונים לקבלת ההחלטות על על פתיחת שוק החלב לתחרות והאם הובאו בחשבון כל ההשלכות של המהלך על השוק ועל העוסקים ביצור ובשיווק החלב".

המשנה ליועץ המשפטי מציין במסמך שהעביר למזכיר הממשלה כי ההצעה האמורה מכילה שינויים במשטר המכסות; העברת מכסות לייצור חלב; פתיחת השוק לתחרות וקביעת מחיר המשולם לחלב מהמחלבות לרפתנים (מחיר המטרה י"א): "החוק הקיים מקבע את שיטת קביעת מחיר המטרה לתקופה של 8 שנים, וספק אם האופן המוסכם שבו נקבע כיום מחיר המטרה עמד לנגד עיניו של צוות המשנה שהגיש את ההצעה האמורה", כתב למזכיר הממשלה.

בהמשך מסמך ההסתיגויות, כותב המשנה ליועץ המשפטי כי שינויים רבים בהצעה שתובא ביום ראשון לישיבת הממשלה כרוכים בשינויי חקיקה, והוא מדגיש כי "יש לקחת בחשבון את האפשרות כי במסגרת שמיעת גורמים העלולים להיפגש מההצעה, ואז יעלה הצורך לחרוג מהחלטות שיתקבלו במסגרת ההחלטה הנוכחית. שמיעת הנוגעים בדבר צריכה להיעשות בלב פתוח ובנפש חפצה".

יודגש כי קצפם של הרפתנים יוצא על רקע מהלכים שמקדמת הממשלה לקידום הרפורמה המתוכננת בענף רפת החלב, כשברקע עתירות שהגישו מועצת החלב והתאחדות מגדלי הבקר לחלב לבג"ץ, בבקשה להוציא צו שימנע את יישום המלצות ועדת קדמי טרם ייעשה דיון מעמיק ויסודי בהשלכותיהן.

המדינה עתידה למסור את תשובותיה לעתירות אלה עד ל-15 לחודש, אולם בו-זמנית היא ממשיכה לקדם את הרפורמה באופן חד-צדדי: השבוע התיר שר האוצר, יובל שטייניץ, את הרחבת היבוא של גבינות קשות מחו"ל, ובמקביל הממשלה ממשיכה בדיוניה לקדם את הורדת מחיר המטרה לליטר חלב גולמי ב-6 אגורות.

לטענת הרפתנים, מהלכים כאלה יובילו לסגירה של מאות רפתות, בעיקר משפחתיות, בכל רחבי הארץ ובעיקר בעוטף עזה, בצפון ובדרום.

במסמך ששלח המשנה הליועץ המשפטי לממשלה, הוא ציין כי יש לקיים דיון מעמיק בסוגיות העומדות על הפרק, גם אם הדבר יגרום לעיכוב שמשמעותו הבאת המהלכים הנדרשים לתיקוני חקיקה רק במושב החורף של הכנסת.