המדינה יכולה, חברות פרטיות לא: כיצד תדע את מי העסקת?

מנהל כוח-אדם בחברת היי-טק? המדינה מצפה שתשקם עבריין ותקלוט אותו לשורותיך - דבר שהיא עצמה לא עושה

משרות לא מעטות בתחום ההיי-טק מצריכות מהחברות לחשוף את העובד למידע רגיש ולעתים אף מסווג. בין אם אלה משרות בתחום אבטחת מידע ובין אם מדובר בחשיפה לקודים או לתהליכים רגישים, המכנה המשותף הוא אחד - החברה חייבת להגן על עצמה.

חרף הרגישות הכרוכה בתהליך אבחון העובדים, החברות מוצאות עצמן בבעיה, שכן הן לכאורה אינן יכולות למנוע את העסקתו של עובד שהורשע בעבר בפלילים ובעבירות כגון הונאה וגניבה.

המשפטן רונן גורדון, מנכ"ל קבוצת החקירות מוקד - המבצעת, בין היתר, בדיקות מהימנות עובדים בעבור חברות וגופים במשק - מסביר כי החוק בישראל אוסר על המעסיק לבקש מהמועמד שיציג בפניו תעודת יושר - מסמך שכולל את הרישום הפלילי שלו.

וכך, בשל "העיוורון" נאלץ המעסיק לבצע תחקיר מעמיק לכל אדם שהתפקיד שאליו הוא מיועד כרוך במגע עם חומר רגיש, או שרמת המסוכנות שלו גבוהה. אף אם המועמד מעוניין להציג בפני המעסיק את תעודת היושר, אסור לאחרון לעיין בה.

"המצב הבלתי סביר שאליו נקלעו החברות הינו תולדה של רצון המדינה לשלב עבריינים לשעבר בקהילה ולהעלות אותם על פסים של עשייה נורמטיבית. ואולם הדבר מתרחש תוך הפרת האיזון והעדפת המועמד על פני המעסיק", אומר גורדון.

מגששים באפלה

בניגוד לחברות הפרטיות, כאשר המדינה רוצה להעסיק למשל איש מחשבים בפרויקט מסוים, היא מבצעת תחקיר על אודות עברו בלחיצת כפתור, שכן חוק המרשם הפלילי קובע כי גופים ציבוריים ובעלי תפקידים ציבוריים מסוימים - למשל נציב שירות המדינה - רשאים לקבל מידע מהמרשם הפלילי שמנהלת המשטרה.

"החברות שאינן מסונכרנות עם מערכות המידע הרלבנטיות, מוצאות עצמן מגששות באפילה ונדרשות להסיט משאבים רבים לצורך התחקות אחר עברו", אומר עו"ד חמי לפידור, מומחה לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות'.

לדבריו, האפשרות הנוספת יכולה להביא את מנהל כוח-האדם לבית הסוהר, הואיל והחוק קובע כי מי שהשיג או דרש מן המרשם מידע שאינו זכאי לקבלו לשם העסקת עובד, דינו מאסר של שנתיים - גם אם העובד הסכים למסור את המידע. משמעות הדבר היא שהמדינה מצפה מהמגזר העסקי - ובכלל זה מחברות ההיי-טק - שישקמו עבריינים שהיא בעצמה לא מוכנה לשקם ולקלוט אל שורותיה.

היכולת של המדינה לייצר פלט על אודות עברו של המועמד בשניות ספורות, אינה מנת חלקן של החברות שמחויבות מכורח המציאות לנתב לכך משאבים כספיים ואנרגטיים בלתי מבוטלים. ההכרח לבחון את העבר הפלילי של המועמד אינו קיים רק כאשר מדובר במשרות של אבטחת מידע או במסגרת הצבתו בפרויקטים רגישים, כי אם בהקשר של תפקידים נוספים בשרשרת הייצור.

למעשה, מועמדים רבים נדרשים לעבור שרשרת בדיקות מקיפה, שכוללת במקרים רבים ראיון על-ידי חוקר מנוסה, מבחני יושר, חקירות שמבוצעות במקומות עבודה קודמים, כמו גם חקירות רקע כלליות על אודות המועמד.