עו"ד ציון אמיר: "כל חיבוק תמים של קצב הפך לעבירה פלילית"

(עדכון) - בדיון בערעור קצב טענה ההגנה כי יש לזכותו בשל הגנה מן הצדק: "הלינץ' התקשורתי והציבורי‎ ‎שנעשה לקצב קרה רק במדינות חשוכות" ■ קצב לשופטים: "אני מופלה לרעה"

משה קצב נעשה לינץ' תקשורתי וציבורי שאין לי כישרון לתאר. עד שלא יראו אותו על עמוד התלייה עם מפרקת שבורה, לא יעזבו אותו. הלינץ' שנעשה לקצב קרה רק במדינות חשוכות, כך נהגו פעם כלפי שחורים בדרום ארה"ב. דמותו הושחרה ועוותה, הוא הגיע אשם לבית המשפט, וכל חיבוק תמים שלו הפך לעבירה פלילית. לא נותר כלום מדמותו, מצלם האנוש שלו" - כך אמר היום (ד') סנגורו של משה קצב, עו"ד ציון אמיר, עם המשך הדיון בבית המשפט העליון בערעורו של הנשיא לשעבר על הרשעתו בשני מעשי אונס ובעבירות מין נוספות ועל העונש של 7 שנות מאסר שנגזר עליו.

טענות ההגנה היום התמקדו בהחלטת המחוזי להרשיע את הנשיא לשעבר בעבירות המינוריות יותר שנכללו בכתב האישום - בהטרדות מיניות של ה' מבית הנשיא ובביצוע הטרדה מינית ומעשה מגונה ב-ל', שעבדה גם היא תחתיו בבית הנשיא.

בנוסף, ההגנה טענה כי יש לזכות את קצב מכלל העבירות, כולל מההרשעה באונס של א' ממשרד התיירות, מחמת טענה של "הגנה מן הצדק".

‎‎‏"שני קולות סותרים"

"המחוזי קיבל בחלקה את הטענה כי נעשה לקצב לינץ' תקשורתי וקיבל חלקית גם את הטענה שהמדינה 'דיברה בשני קולות' ביחס לסיכויי ההרשעה בתיק", טען עו"ד אמיר, בהתייחסו להסדר הטיעון המקל שהושג בתיק, לפני שקצב נסוג ממנו, בו לא הופיעה עבירת האונס.

לדבריו, "'הקול הראשון' בנוגע להסדר הטיעון המקל עם קצב שבוטל, ו'הקול השני' בכתב האישום החמור שהוגש נגד קצב לבסוף, אך אמר שזה לא מספיק לזיכוי, המחוזי שגה כאן משמעותית. שני הקולות שהשמיעה המדינה סותרים אחד את רעהו 'כסכין חדה', אין שום התפתלות מחשבתית שיכולה ליישב בין שני הקולות הסותרים האלה".

עו"ד אמיר ציין כי בדיון בעליון על הסדר הטיעון טען המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד שי ניצן, "הפרקליט המוכשר והבכיר ביותר, כי העבירות שביצע קצב כלפי א' ממשרד התיירות היו של 'ניצול יחסי מרות', וכי העבירות הללו התיישנו. איך המדינה יכולה לבוא ולטעון אחר כך שזה היה אונס?"

‏השופטות מרים נאור ועדנה ארבל העירו בתגובה לדברי הסנגור כי התביעה מעולם לא אמרה כי א' ממשרד התיירות "בודה דברים מלבה", אלא רק שיש קשיים ראיתיים, שמצדיקים את הסדר הטיעון. "מה לא בסדר בכך? הידיים של המדינה כבולות לאחר שלא קיימתם את הסדר הטיעון?", הקשו השופטות.‏

אמיר: "היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, אמר בעצמו בראיון בתקשורת שלא היה אונס, ואחר-כך הגיש את כתב האישום בגין אונס ואמר: 'קצב רוצה מלחמה - יקבל מלחמה'".

"מאוד מטריד"

‏את מסכת טיעוניו היום פתח עו"ד אמיר בטענה הכללית כי אסור להתייחס אל האישומים בפרשת קצב כאילו הם עומדים במנותק ממה שהתרחש מסביב, בעת שהחלה חקירת המשטרה בפרשה.

"כתב האישום הזה צמח על רקע נסיבות מיוחדות", טען אמיר. "האם בית המשפט בכלל מכיר עוד מקרה בתולדות המדינה שהגישו כתב אישום על עבירה של חיבוק? איך נולד כתב אישום כזה בכלל? איך נולדה מתלוננת כזו? זה מאוד מטריד. האם זה לגיטימי ללכת ולחפש מתלוננות מתחת לאדמה?"

השופטת נאור הגיבה לדברים: "הייתה טענה כי המתלוננות 'הצטרפו לחגיגה',‏ אבל אנחנו מוצאים שבזמן אמת הן הגיבו למעשי קצב. מה שצריך להתמודד איתו זה העובדות הקונקרטיות".

קצב מתפרץ

קצב עצמו ישב במהלך הדיון על הספסל השני באולם ג', האולם המרכזי בבית המשפט העליון, לצד בני משפחתו, ונראה דרוך ומתוח לאורך כל היום. מדי פעם הוא העביר פתקים עם הערות שונות לסנגוריו וחייך בעגמומיות נוכח הערות השופטים. רק כשדיבר עו"ד אמיר על הלינץ' התקשורתי שנעשה, לדבריו, לקצב, קם ממקומו הנשיא לשעבר ויצא מאולם הדיונים.

בהמשך הדיון בערעורו התפרץ קצב לעבר השופטים וטען כי הוא מופלה לרעה במהלך המשפט. "אם היה מדובר באזרח מן השורה, לא היה מוגש כתב אישום", הטיח קצב בשופטים כשהוא מתייפח ודמעות בעיניו.

"זה היה טבעי"

‏לגבי יחסי קצב עם המתלוננת ה', טען עו"ד אמיר כי החיבוקים שחיבק אותה קצב ושבגינם הורשע בהטרדתה נעשו באופן תמים. "ה' אישרה שרקדה ושמחה בחתונת בנו של קצב ואפילו דיברה על כך שקצב רצה לשדך לה את אחד מבניו. אם נשקיף מ'מעוף הציפור' על החיבוקים האלה, לעולם לא נוכל לקבוע כי היה בהם קונוטציה מינית".

‏את הרשעתו של קצב בביצוע הטרדה מינית ומעשה מגונה ב-ל' מבית הנשיא, כינה עו"ד אמיר "אפילו יותר מטרידה מההרשעה בהטרדתה של ה'". "החיבוק של קצב לא היה מיני במהותו. הנשיא חיבק עובדת כמו שהשופט ג'ובראן היה מחבק אותי. קצב חגג יום הולדת 60, ו-ל' שהייתה בת 25 ארגנה את האירוע, היא נגשה אליו, והוא חיבק אותה. זה היה טבעי".

‏בשלב זה התערבה השופטת נאור ואמרה: "אבל קצב גם רכן לעבר ל' וריחרח את צווארה והעיר לה הערות בעלות אופי מיני"; אמיר השיב: "ל' 'כבשה' את עדותה ולא אמרה במשך זמן רב את הפרט היחידי הזה שהופך את מעשיו של קצב כלפיה".

רומן בהסכמה?

‏כזכור, ביום ראשון טענו סנגוריו של קצב כי בניגוד לגירסה שהציג קצב במחוזי, התנהל בינו לבין א' ממשרד התיירות, שקצב הורשע באינוסה, רומן בהסכמה.‏

הרכב שופטי העליון הדן בערעור קצב כולל את השופטים מרים נאור, עדנה ארבל וסלים ג'ובראן. התובעים במשפט הם עורכי הדין רונית עמיאל וניסים מרום. ‏‎‎‏