הרבנים נגד שטייניץ: "הפקעת הקבר במירון תביא למהומה"

הרבנים יוצאים נגד הכוונה להפקיע את קבר שמעון בר יוחאי במירון ■ במאי חתם שטייניץ על הודעה להפקעת הקרקע באופן דחוף להנצחה, מורשת, תיירות וצורכי דת

הרבנים דורשים לבטל את ההפקעה של מתחם קבר שמעון בר יוחאי במירון, עליה חתם שר האוצר, יובל שטייניץ, במאי האחרון לצורך צורכי ציבור. עד כה נוהל האתר על ידי גופי ההקדשות השונים ובמאי חתם שטייניץ על הודעה להפקעת הקרקע באופן דחוף להנצחה, מורשת, תיירות וצורכי דת.

‏במסגרת כתב התנגדות שהגישו הרבנים - נאמני ועד ההקדשות, שהינם הבעלים של חלקת קבר שמעון בר יוחאי, באמצעות עוה"ד צבי שוב, יפעת בן אריה ופרופ' אהרון נמדר, הם כותבים כי "ביצוע ההפקעה, לא זו בלבד שתיצור תקדים שלפיו המדינה דורסת ברגל גסה ומפקיעה את הניהול המופקד בידי גופים בעלי זיקה הדוקה ורבת שנים למקומות הקודשים, אלא תיצור אפליה בין אתרים קדושים המשתייכים לבני העדה היהודית לבין אתרים קדושים המשתייכים לבני הדתות האחרות, אשר ניתן להניח כי גם אם כביכול נפלו כשלים בניהול אתרים אלה, המדינה לא תעלה על דעתה לפגוע בזכויות יסוד ולהפקיע את ניהול המקומות הקדושים מאת הגופים הדתיים האמונים עליהם מקדמת דנא".

‏קבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון הוא מקברי הצדיקים המפורסמים בישראל, שמושך מדי שנה כמיליון וחצי מבקרים ונחשב האתר הקדוש השני בחשיבותו ובמספר המבקרים אחרי הכותל מהערבי. נערכת בו מדי שנה ההילולה בל"ג בעומר והתספורת הראשונה של בנים בגיל שלוש.

‏שטחה של הקרקע 7.5 דונם ובשנות ה-40 רשם השלטון המנדטורי את אחת משתי החלקות שבהן מצוי קבר רבי שמעון בר יוחאי על שם ההקדש האשכנזי ובשנות ה-80 נרשמה החלקה הנוספת של מבנה הקבר על שם ההקדש הספרדי. האתר הוכר כמקום קדוש ליהודים ונוהל בידי ההקדשות. בחלקה הראשונה מצויים קבריהם של הצדיקים רבי שמעון בר יוחאי, רבי אלעזר ובנו של רבי יצחק תלמידו, לצד בתי כנסת ומבני דת. בחלקה הסמוכה מצוי פתח מערת הקבורה של רבי שמעון בר יוחאי ובנו, מבני דת נוספים, מחסנים, משרדים ושירותים לציבור המבקרים.

‏בהודעה עליה חתם שטייניץ במאי, נכתב ש"יש להסדיר בדחיפות את העברת הבעלות למדינה באופן שלם וסופי", בשל הצורך בהמשך ניהול האתר "המשרת מידי שנה מאות אלפי מבקרים ולנוכח העובדה שההסדר שקבע ביהמ"ש הוא הסדר זמני הקיים מספר שנים".

‏בהודעה נכתב עוד כי "לפיכך שר האוצר מתכוון לרכוש את זכות הבעלות בקרקע, בהתאם לפקודה. התקופה לתחילת ביצוע מטרת הרכישה היא עד 8 שנים ממועד פרסום הודעה זו ברשומות".

‏הרבנים טוענים בכתב ההתנגדות כי המדינה ניסתה במשך שנים רבות לקדם תוכנית בניין עיר למתחם, שתכלול פיתוח תיירותי, תחנת משטרה ועוד. אבל "לאור ההתנגדויות לתוכנית ואוזלת ידה של המדינה ליתן פתרון תכנוני ראוי למתחם, מנסה היא על ידי ההפקעה לעשות לעצמה קיצור דרך לא חוקי, להפקיע את הקרקע מידי המנהלים מאות שנים ולקדם תוכנית כרצונה ובכך לחסוך לעצמה את ההליך הביורוקרטי המשפטי".

ההפקעה עלולה ליצור רעידת אדמה בארץ ובחו"ל

‏הרבנים המתנגדים מזהירים מהתפרצות של מחאה מצד האוכלוסייה הדתית בארץ ובחו"ל וכותבים ש"ביצוע ההפקעה והשתלטות המדינה על ניהול האתר עלולה ליצור רעידת אדמה ומהומה ציבורית קשה במדינה, הן בארץ והן בחו"ל".

‏הרבנים אף הפיצו לאחרונה פשקווילים בהם הם כותבים כי "הנה שמענו בחרדה שהשלטונות רוצים להשתלט על אדמת קודש, מקום מנוחת התנ"א רשב"י (רבי שמעון בר יוחאי) זיע"א באתרא קדישא מירון ת"ו, ולזאת מתכוננים להפקיע ולבטל את ההקדש ולהעביר את בעלות המקום לידיהם היל"ת".

‏בפשקוויל אחר כתבו: "אזהרת התורה על דבר שמועה לא טובה כי באה, אשר השלטון רוצה להפקיע את הציון הקדוש של הרשב"י וסביבותיו, מידיהם האמונות של ההקדשים המנהלים את המקום זה מאות בשנים, מאז תקופת המקובל הקדוש מהר"א גאלאנטי זיע"א שבנה את המקום בקדושה וטהרה - במטרה להפוך ח"ו את המקום לאתר תיירות". ‏