בניגוד להודעת התמ"ת: רו"ח לא יעבדו פחות שעות בתקופות הרגועות

שמחון הבטיח "לרווח את שעות הפנאי" של רואי החשבון בתמורה לשעות מרובות יותר בתקופת הדוחות ■ ואולם, מבדיקת "גלובס" עולה כי בהיתר עליו חתם שמחון אין זכר להבטחה זו

שר התמ"ת, שלום שמחון, חתם השבוע על היתר שמאפשר למשרדי ראיית חשבון להגדיל את היקף השעות הנוספות של עובדיהם במהלך הכנת דוחות רבעוניים ושנתיים. שמחון הסביר כי המהלך הזה ייטיב הן עם העובדים והן עם המעסיקים: "רואי החשבון יטו את כתפיהם ויתגייסו לשעות עבודה מרובות וחריגות בתקופות הלחץ, כך שיזכו במעט נחת בתקופות הרגיעה".

מדבריו של שמחון ניתן להבין כי בתקופות שבהן לא עוסקים המשרדים בהכנת דוחות, העובדים יעבדו פחות. כך, גם בכותרת ההודעה לעיתונות שפרסם המשרד, נאמר במפורש: "השר התנה את חתימתו בהגנה על היקף שעות הפנאי של העובדים והפחתת שעות עבודתם בתקופות 'רגועות' יותר".

אלא שבדיקת "גלובס" מגלה כי בהיתר החדש אין כל זכר להפחתת שעות העבודה בתקופות הרגועות. גם גורם משפטי במשרד התמ"ת מודה: "הייתה כנראה טעות בהודעה. בתקופות שבהן לא מכינים דוחות, לא יהיה הבדל מבחינת שעות העבודה ביחס למצב הקיים". לדברי אותו גורם, המעסיקים יוכלו להמשיך להעסיק עובדים במשך 12-13 שעות ביום גם בתקופות ה"רגועות".

במילים אחרות, בניגוד לרושם כי ההיתר החדש מיטיב עם המעסיקים והעובדים כאחד - רק המעסיקים ייהנו ממנו. כך, ההיתר הזה מאפשר, למשל, להעסיק עובדים עד 16 שעות ביום, לעומת 13 כיום; במהלך תקופת הדוחות הרבעוניים תותר העסקה של עד 60 שעות נוספות בחודש, לעומת 58 שעות כיום; במהלך 3 החודשים שבהם מכינים את הד"ח השנתי, תותר העסקה של עד 210 שעות נוספות.

אם לוקחים בחשבון כי בכל חודש מותר להעסיק כיום ב-58 שעות נוספות לכל היותר, הרי שב-3 חודשים מגיעים לכדי 174 שעות נוספות. כלומר, התמ"ת העניק כעת למעסיקים "מתנה" של 36 שעות נוספות מעבר לנהוג כיום.

"פשרה" לטובת המעסיק

על-פי אותו גורם משפטי בתמ"ת, משרדי רואי החשבון העניקו עד היום פרשנות שונה לחוק: הם נהגו "לחבר" בין הסעיף בחוק שמדבר על 58 שעות נוספות בחודש, לבין סעיף אחר המדבר על 100 שעות נוספות לכל היותר עבור הכנת דוח שנתי.

כלומר, במקום לבחור בסעיף אחד שמיטיב עימם יותר, המעסיקים בחרו בשני הסעיפים גם יחד ו"הניחו" כי בתקופת הדוח השנתי ניתן להעסיק עובדים ב-274 שעות נוספות (3*58 + 100) - לפחות בתיאוריה. כך, לכאורה, משרד התמ"ת הגיע ל"פשרה" עם לשכת רואי החשבון, מתוך הנחת יסוד כי הפרשנות של הלשכה "אינה בלתי סבירה".

על העובדה שניתן ואולי אף רצוי היה לבצע התאמות בחוק כדי לאפשר למשרדים לראיית חשבון גמישות רבה יותר בתקופות של לחץ, אין כמעט עוררין. אולם בדיקת הדברים מוכיחה כי הטענה של השר שמחון בדבר "ריווח הפנאי של העובד" והפחתת שעות העבודה ב"תקופות רגועות" היא מופרכת מהיסוד.

לפי משרד התמ"ת, המהלך הזה זכה לתמיכה מצד ההסתדרות הכללית, בראשות עופר עיני. מי שבחן פורמלית את המהלך מטעם ההסתדרות הם אנשי הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי.

גם התמיכה הזו מעלה תהיות, במיוחד לאור העובדה כי העובדים לא יקבלו שום תמורה מיוחדת עבור העסקה בשעה ב-15 או ה-16 למשל - תמורה שההסתדרות ודאי הייתה דורשת אילו מדובר היה במקום עבודה שהיא מייצגת.

שעות העבודה של רואי חשבון
 שעות העבודה של רואי חשבון