התפטרות המתמחים: בבתי-החולים מבטלים חופשות הרופאים

(עדכון) - המדינה תפנה לביה"ד הארצי לעבודה בשבוע הבא, אלא אם המתמחים ימשכו קודם לכן את מכתבי ההתפטרות ■ משרד הבריאות: "מצפים שהמתמחים יתייצבו לעבודה ביום א'"

לפני 3 שבועות חשף "גלובס" את הבעייתיות המשפטית שכרוכה בכוונת המתמחים להתפטר ביום א' הקרוב, שכן מדובר בהתפטרות קולקטיבית שעשויה להתפרש כצעד ארגוני בלתי חוקי, שנעשה בניגוד לעמדת הארגון היציג של הרופאים על-פי חוק.

כעת מתברר כי המדינה מאמצת את הקו המשפטי הזה, ובכוונתה לפנות לבית הדין הארצי לעבודה בשבוע הבא, אלא אם המתמחים ימשכו קודם לכן את מכתבי ההתפטרות.

עם זאת, בבתי החולים מתכוננים ל"מרד" של המתמחים. משרד הבריאות פרסם היום הנחיות למנהלי בתי החולים ברחבי הארץ בנוגע להתמודדות עם נטישה אפשרית של מתמחים על רקע התנגדותם להסכם שנחתם בין ההסתדרות הרפואית למדינה. הצעד הבולט עליו הורה ד"ר חזי לוי, ראש מינהל הרפואה במשרד, הוא ביטול גורף של חופשות הרופאים באופן מידי.

"ירקו להם בפרצוף"

משרד הבריאות הודיע היום (ד') כי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בחן את מכתבי ההתפטרות וקבע כי הם לא בתוקף, בגלל אלמנט הקולקטיביות שלהם. המשרד הודיע כי לאור חוות-הדעת של היועמ"ש, הוא מצפה מהמתמחים להתייצב לעבודה סדירה ביום א'.

גם הנהלות בתי-החולים הבהירו למתמחים את רוח הדברים, אולם חלק מהמנהלים באזור המרכז הוסיפו כי הם מסתייגים מההסכם שנחתם בסוף השבוע שעבר.

הגדיל לעשות מנכ"ל בית-החולים שיבא, פרופ' זאב רוטשטיין, שאמר הבוקר ל"מעריב": "אני מרגיש שנעשה למתמחים אי-צדק, שמרחו אותם ועוד ירקו להם בפרצוף".

רוטשטיין אמר זאת על אף שההסכם הזה כולל את דרישות המתמחים להעלאת שכר היסוד שלהם, לתוספת של 1,000 תקנים ולהגבלת מספר התורנויות בחודש.

כבר אתמול (ג') פנתה פרקליטות המדינה לבג"ץ, במסגרת ההודעה הרשמית על חתימת ההסכם הקיבוצי עם הרופאים, וניסתה לגרום לשופטי העליון להתערב גם בסוגיית המתמחים. אלה הבהירו לפרקליטות כי זו סוגיה נפרדת מן העתירה שעסקה בסכסוך עם הרופאים, ועל כן יש לפנות בעניין לבית הדין לעבודה.

אם אכן הדבר יידרש, המדינה תטען כי המתמחים חתמו לכאורה על מכתבי התפטרות אישיים, אולם הנוסח של המכתבים הוא אחיד, ועצם ההתפטרות נעשתה במסגרת קולקטיבית באמצעות עמותה בשם "מרש"ם" - עמותה שפועלת לבידול המתמחים מיתר הרופאים, עד כדי איום בהתנתקות מההסתדרות הרפואית.

המדינה תטען למעשה כי מהלך ההתפטרות נעשה שלא כנגד המעסיק אלא כנגד ארגון העובדים, כדי להפעיל לחץ לשינוי ההסכם שגובש.

שביתה לכל דבר

מהלך ההתפטרות נתפס על-ידי הפרקליטות כצעד ארגוני לכל דבר, למעשה כשביתה לכל דבר. לאור העובדה שהמתמחים לא יכולים להכריז על שביתה ללא הארגון היציג שלהם כחוק, קרי ההסתדרות הרפואית, מדובר בשביתה בלתי חוקית.

הפרקליטות תזכיר לבית הדין הארצי לעבודה כי הנשיאה נילי ארד כבר הוציאה צווי מניעה כנגד כל שביתה שנעשית שלא במסגרת הצעדים הארגוניים של ההסתדרות הרפואית.

אפשר להתחכם

אם בית הדין יקבע כי ההתפטרות חוקית, רשאית המדינה להוציא צווי ריתוק רק לחלק מהמתמחים, בהתאם לחוק שמאפשר למדינה לרתק עובדים בשירותים חיוניים. עם זאת, הצעד הזה נחשב לקיצוני במיוחד, ועל-פי הערכות הוא לא יידרש.

גם אם בית הדין לעבודה יקבע כי ההתפטרות אינה תקפה, יכולים המתמחים להתחכם: אם כל אחד מהם יפנה באופן אישי למנהל שלו וימסור לו מכתב בנוסח אישי שאינו דומה למשנהו - ספק אם ניתן יהיה למנוע התפטרות כזאת.

בסופו של דבר, במערכת הבריאות מעריכים כי משעה שמנהלי בתי-החולים במרכז כבר לא מעניקים רוח גבית למהלך הזה, אם בקריצה ואם באופן אקטיבי - יבקשו רוב המתמחים לחזור לעבודה לאחר מספר ימים.

עו"ד טל קרת, המשמשת כיועמת המשפטית של "מועצת הרופאים הצעירה", מסרה: "עמדת המדינה בנושא כבודה במקומה מונח, אך היא אינה רלוונטית כל עוד אין פסיקה של בית המשפט, ולכן כל מכתבי ההתפטרות האישיים שהוגשו על-ידי כל אחד ואחת מהרופאים לכח האדם בבית-החולים ייכנסו לתוקף ב-4 לספטמבר".