גם תעודות הסל חטפו: ירידה של 2 מיליארד ש' בנכסים

במהלך חודש אוגוסט בלטה התופעה לפיה לקוחות פרטיים מכרו תעודות סל בשיא הפאניקה של הנפילות, כאשר הלקוחות המוסדיים רכשו תעודות סל על אף הירידות בשווקים

בחודש אוגוסט חלה ירידה בהיקף של 2 מיליארד שקל בהיקף הנכסים המנוהלים בשוק תעודות הסל, זאת לאור המגמה השלילית העולמית של ירידה בשוקי ההון בעולם.

שוק תעודות הסל מנהל נכון לסוף חודש אוגוסט 2011 סך של כ-53.3 מיליארד שקל, לעומת סוף יולי, אז נוהלו סך של 55.3 מיליארד שקל (בשיא, ניהל ענף תעודות הסל באפריל 2011 סך נכסים בהיקף של 59.7 מיליארד שקל).

עיקר הירידה היא בשווי הנכסים המנוהלים, ולא דווקא מפדיונות. רונן סולומון, מנהל איגוד תעודות הסל בלשכת המסחר, מציין כי עדיין רואים כי שיעור הפדיונות בענף תעודות הסל נמוך יותר מאשר בענף קרנות נאמנות, שבקרנות נפדו למעלה מ-7 מיליארד שקל. הסיבה העיקרית לכך, היא כי ישנו שיעור אחזקות גבוה של גופים מוסדיים בתעודות סל, ואלו מחזיקים במוצרי מדדים לאור יתרונות הגלומים במוצר.

במהלך חודש אוגוסט בלטה התופעה לפיה לקוחות פרטיים מכרו תעודות סל בשיא הפאניקה של הנפילות, כאשר הלקוחות המוסדיים רכשו תעודות סל על אף הירידות בשווקים, אומר סולומון.

באוגוסט גייס ענף תעודות הסל סך 600 מיליון שקל, בעיקר בזכות הלקוחות המוסדיים (קופות גמל, קרנות פנסיה וחברות ביטוח). מתחילת השנה גייס ענף תעודות הסל סך של מעל 1 מיליארד שקל בנטו (המגייסת הבולטת החודש, מיטב-מבט מדדים שגייסה 528 מיליון שקל).

גם בחלוקה לקטגוריות השקעה, ניתן לראות שמירה על יציבות. עדיין כ-36% מושקעים במדדי מניות מקומיים, עוד כ-20% במדדי מניות בחו"ל, כ-30% באגרות חוב בארץ. שאר ההשקעות הם בשיעורים נמוכים במדדי אג"ח בחו"ל, תעודות ממונפות ואסטרטגיות, סל מדדים ותעודות פיקדון.

בחודש אוגוסט נרשם גיוס של 736 מיליון שקל בתעודות באג"ח בארץ ו-406 מיליון שקל בתעודות במניות בארץ (כאמור, בעיקר בגלל הגופים המוסדיים).

עוד מציין סולומון כי כמעט ואין שינוי בנתחי השוק בין החברות המנפיקות תעודות סל. תכלית ואינדקס מבית דש-איפקס מחזיקים יחדיו כ-32.4% מהשוק. קסם מבית אקסלנס מחזיקה 32.6% משוק תעודות הסל. פסגות סל מחזיקה נתח שוק של 14.6%, מיטב ומבט שמוזגו, מחזיקות יחדיו נתח שוק של 13.9%, והראל סל מחזיקה נתח של 6.4% משוק תעודות הסל.