פרשת שרה והמטפלת: הסיקור ברשות השידור - המועט ביותר

יחסית לערוצים 2 ו-10 ותחנת גלי צה"ל, בערוץ 1 וברשת ב' זכתה הפרשה לסיקור קטן בהרבה ■ בגלי צה"ל שודרה כמות כפולה של אייטמים על הפרשה מאשר ברשת ב'

האם הסיקור של רשות השידור מוטה פוליטית לטובת ראש הממשלה, בנימין נתניהו? פרשת המטפלת הנפאלית בבית ראש הממשלה, שסוקרה בהרחבה בתקשורת, מאפשרת לבחון את הטענה הזאת.

ממחקר שערכה חברת יפעת מידע תקשורתי עבור "גלובס" עולה כי יחסית לערוצים 2 ו-10 ותחנת גלי צה"ל, בערוץ 1 וברשת ב' זכתה הפרשה לסיקור קטן בהרבה, הן מבחינת מספר האייטמים והן מבחינת זמן הסיקור.

כך, עולה כי בזמן שבערוץ 1 שודרו בין 30 באוגוסט ל-3 בספטמבר 6 אייטמים בלבד - בערוץ 2 המתחרה שידרו 27 אייטמים, ובערוץ 10 שידרו 20 אייטמים. כלומר - פי 4.5 אייטמים בערוץ 2 ופי 3.3 אייטמים בערוץ 10.

סיקור תקרית המטפלת בבית ראש הממשלה
 סיקור תקרית המטפלת בבית ראש הממשלה

סיקור נרחב בערוצים 2 ו-10

הבדיקה העלתה גם כי בעוד שהפרשה זכתה בערוץ 2 לסיקור כולל של 59.9 דקות, ובערוץ 10 לזמן סיקור של 59.3 דקות - עמד זמן הסיקור בערוץ 1 על 29.5 דקות.

עוד עולה כי בזמן שברשת ב' שודרו באותם התאריכים 21 אייטמים שעסקו בפרשת המטפלת, בגלי צה"ל המתחרה שודרו 43 אייטמים. כלומר - פחות מ-50% מכמות האייטמים בגלי צה"ל. ואולם, בדקות שידור מדובר בנתונים נמוכים אף יותר - מבחינת זמן הסיקור בדקות שידור מדובר ב-36 דקות ברשת ב', לעומת 101.3 בגלי צה"ל.

הנתונים החדשים מצטרפים לנתונים שנחשפו ב"גלובס" לפני שבועיים, לפיהם מאז מינויו של מיקי מירו למנהל קול ישראל, גדלו ב-50% מספר הראיונות והמופעים של אנשי ליכוד ביומני החדשות ובתוכניות האקטואליה של רשת ב' מכ-600 פעמים בחודש לכ-900 פעמים בחודש שבו מכהן מירו.

"הנתונים של יפעת מוכיחים כי רשת ב' הפכה לרשת רדיו שלטונית", אמר היום (ג') ל"גלובס" בכיר ברשות השידור. לדבריו, "הדבר מצביע על כך שאנשים דואגים לפרנסה שלהם ומתחברים לרוח החדשה שנושבת במסדרונות", הוסיף.

גורם אחר ברשות אמר כי בחודשים האחרונים קיימת ברשת "צנזורה פנימית". לדבריו, "יש ברשות השידור אווירה של פחד. נוצר מצב שבו אנשים מפחדים לומר מילה לא במקום, מפחד שיפטרו אותם או יזיזו אותם מתפקידם או שלא יקדמו אותם בעתיד. כולם חוששים שישימו עליו עין, ולכן הם נוהגים בהתאם".

מרשות השידור נמסר בתגובה: "לעניין הסיקור בערוץ 1: כמו בכל סיקור חדשותי, חטיבת החדשות של הערוץ הראשון פועלת בצורה מקצועית ואחראית. לעניין הסיקור בקול ישראל: קול ישראל פועל על-פי כללי העיתונות המובהקים הנהוגים בשידור הציבורי ומסקר באופן ענייני כל אירוע חדשותי. העורכים והשדרים פועלים בעצמאות מלאה ללא הנחיות פוליטיות, בשקיפות מלאה ועל-פי כללי האתיקה של רשות השידור. כל ניסיון לערער על הדברים הללו הוא חלק מקמפיין שמובילים גורמים אינטרסנטיים, שכל מטרתם זה לפגוע בשידור הציבורי, ואין לנו כל כוונה להתנצח עימם מעל דפי העיתון".