פרשת אדלסון: בערוץ 10 סירבו להשיב בנושא הלחצים

במהלך שימוע ברשות השנייה בפרשת ההתנצלות לאדלסון הגנו בכירי הערוץ על בעלי המניות ■ מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, שוקל לדרוש ערבויות כספיות נפרדות לחברות החדשות

בכירי ערוץ 10 ובהם מנכ"ל חדשות 10 המתפטר, ראודור בנזימן, סירבו לאשר בפני מועצת הרשות השנייה כי אכן הייתה התערבות של בעלי מניות בדרישה להתנצל בפני איל ההון שלדון אדלסון ביום שישי האחרון.

ל"גלובס" נודע, למרות האיפול שהוטל על פרטי השימוע שנערך אתמול (ב'), כי אנשי הערוץ לא ענו לחברי המועצה כשנשאלו שוב ושוב האם הופעל עליהם לחץ מצד בעלי המניות להתנצל בפני אדלסון. לאור הדברים הוחלט לזמן את בעלי המניות או את נציגיהם לדיון ולבחון האם יש מקום לפתוח בהליך הפרה לאור האופן שלכאורה התנהלו הדברים.

הישיבה הייתה סוערת במיוחד. חברים במועצת הרשות השנייה, ובהם היו"ר אילן אבישר, העלו את האפשרות לפיה ההתנצלות כלפי אדלסון הייתה במקומה. חברי מועצה אחרים תקפו את אלה שהביעו תמיכה בהתנצלות, ועימות חריף התפתח בין הצדדים.

במשך כ-4 שעות ענו נציגי הערוץ על שאלות, כשעיקרן הגיעו מד"ר מירב אלוש-לברון, דליה זליקוביץ', אייל מלובן, יוסי אליטוב ויו"ר הרשות, ד"ר אילן אבישר.

חשש מתביעה

בין אנשי ערוץ 10 שהגיעו לשימוע היו מנכ"ל הערוץ, יוסי ורשבסקי; מנכ"ל חדשות 10 היוצא, ראודור בנזימן; והיועצת המשפטית של ערוץ 10, דבורה קמחי. אלה הגנו בחירוף-נפש על בעלי המניות של הערוץ ו"ניקו" אותם מקשר לפרשה. ורשבסקי אף לקח אחריות ואמר כי מדובר בהוראה שלו.

הגירסה הרשמית שמסרו אנשי ערוץ 10 למועצת הרשות השנייה היא כי החשש מתביעת ענק הביאה אותם להתנצל בפני אדלסון. זאת למרות הודאתם של גורמים בחברה בפרסומים שונים בשבוע האחרון, לפיהם נציגו של רון לאודר, אבי בלשניקוב, דרש מפורשות מבנזימן את ההתנצלות - דרישה שפורשה על-ידי גורמים בחדשות 10 כאיום על קיומו של הערוץ, שכן לאודר הוא בעל המניות הדומיננטי כרגע בערוץ בכל הקשור להזרמת כסף.

עוד נודע כי במהלך הישיבה התגלעו חילוקי דעות בין יו"ר הדירקטוריון הטרי של חברת חדשות 10, יורם שכטר, למנכ"ל חברת החדשות היוצא, ראודור בנזימן. בין היתר הטיח שכטר בבנזימן מול חברי המועצה כי ללא התפטרותו והרעש התקשורתי שיצרה, לא הייתה מתחוללת סערה.

אנשי הערוץ אמרו לחברי המועצה כי אם הם יקלו על הערוצים בהתחייבויות הכספיות והרגולטוריות שלהם, הם לא יירתעו מבעלי מניות באופן שבו הם נרתעים כיום.

יש לציין כי חוסר הצלחתם של אנשי הערוץ לצייר תמונה אחת שתסביר את השתלשלות האירועים בחודשים האחרונים הותירה רושם של חוסר אמינות בקרב כמה מהנוכחים.

"שבר גדול מאוד"

בתוך כך, מובילים אנשי הרשות השנייה שורה של דיונים על מנת לשנות את החוק כלפי חברות החדשות, כדי להבטיח עוד יותר את החופש שלהן.

ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, מגבש יוזמה לפיה בעלי המניות של הערוצים יספקו ערבויות נפרדות לחברות החדשות, שהן חברות-בת של הזכייניות, כדי שאם הערוץ שרוי במשבר כלכלי - הדבר לא ישפיע על התנהלות חברת החדשות. כך תהיה ערובה כלכלית לחוסנה של חברת החדשות.

כמו כן, נבחנת האפשרות להגדיל את מספר נציגי הציבור בדירקטוריון החברה, מ-40% ל-50%.

עוד הצעות שנבחנות הן קביעת נהלי עבודה מפורטים של עבודת הדירקטוריון והנמכת הדרישות לתפקיד חברי הדירקטוריונים, כדי לאפשר כניסת אנשי ציבור שאינם בהכרח בעלי אוריינטציה עסקית.

חברת מועצת הרשות השנייה, רונית אנטלר, אמרה ל"גלובס", כי בכוונתה "לדרוש מרתון של ישיבות כדי לאשר כללים יותר נוקשים כלפי הפעילות של חברת החדשות. מה שקרה הוא שבר גדול מאוד. יש מקום לעשות דיון מאד רציני ולנסות לבדוק אפשרויות לנסח כללים ולהעניק עצמאות יותר מהודקת לחברות חדשות, שהיינה נטולות פניות וללא משוא-פנים. מדובר כאן בברודקאסט ולא בעסק פרטי".

מערוץ 10 נמסר: "הישיבה הוכרזה על-ידי יו"ר מועצת הרשות השנייה כסגורה, ולפיכך אין בכוונתנו להדליף את שנאמר בה".

יורם שכטר מסר בתגובה: "אין תגובה כי הישיבה הוגדרה כסודית".