מבטח שמיר תדחה הצעת אייפקס לרכישת תנובה

בעלי מבטח שמיר לא מוכן להיענות להצעת אייפקס המשקפת מחיר נמוך מזה שסוכם עם בנק לאומי ■ מעריך כי בית המשפט יכפה על אייפקס לפרסם את הדוחות הכספיים של תנובה ■ במבטח שמיר סבורים כי הצעת אייפקס, הנתפסת כ"מעליבה", תפקע מאליה

מבטח שמיר מתכוונת לדחות את הצעת אייפקס לרכישת מניותיה בתנובה, ול"גלובס" נודע כי בכוונת בעל השליטה, מאיר שמיר, לא להשיב כלל לאייפקס ולהתעלם מלוח הזמנים שקבעה הקרן לקבלת הצעתה.

במבטח שמיר סבורים כי הדרישות שהציבה מנכ"לית אייפקס, זהבית כהן, אינן סבירות, לא במהותן ולא בלוח הזמנים שנקבע לתשובה. לכן, אין בכוונת שמיר להעביר התייחסות להצעה, ומשכך - הצעת אייפקס הנתפסת כ"מעליבה" תפקע מאליה. במבטח שמיר גם תופסים את לוח הזמנים שקבעה אייפקס כ"אולטימטום".

לפני שבוע הציבה כהן בפני שמיר פרק זמן מוגבל לבחינת ההצעה, ותבעה כי עד 15 בספטמבר, כלומר מחרתיים, יודיע לה האם הוא מעוניין בעסקה. כן נדרש שמיר להעביר עד מועד זה החלטה ברוח זו בדירקטוריון מבטח שמיר, ובנוסף דרשה כהן כי עד 22 בספטמבר יושג הסכם מפורט בין הצדדים.

ההצעה של אייפקס כוללת מתווה בשתי חלופות שונות, לרכישת 20.7% ממניות תנובה תמורת 655-795 מיליון שקל. שמיר יכול לקבל עבור מניותיו 680 מיליון שקל במזומן, או לחילופין יכול לבחור במסלול שיעניק לו אפסייד שייגזר מתוצאות תנובה.

"הצעה הוגנת"

במסלול האפסייד יקבל שמיר באופן מיידי סכום של 655 מיליון שקל במזומן, ובעוד שנתיים, ב-2013, ייבחנו תוצאות תנובה בשנים 2011-2012. אם הרווח הנקי (בנטרול הוצאות ורווחים חד-פעמיים) יצמח בתקופה זו ב-21% במצטבר, כלומר שיעור צמיחה של 10% מדי שנה, יקבל שמיר עוד 140 מיליון שקל. כך, תגיע התמורה המגיעה לו ל-795 מיליון שקל.

כדי להוכיח את רצינותה, תשלם אייפקס כעת למבטח שמיר 70 מיליון שקל נוספים במזומן. סכום זה יופקד בנאמנות. אם הצמיחה ברווח לא תהיה כמסוכם, תקבל אייפקס בשנת 2013 את הסכום בחזרה.

הבעיה של שמיר נעוצה בכך שבחלופה הראשונה מדובר על הפחתה של 12% מהמחיר של 775 מיליון שקל שסוכם בזמנו בינו לבין בנק לאומי. עסקה זו בוטלה ביוני לאחר ששמיר דרש לבחון מחדש את נאותות המחיר, ומאידך בלאומי הגיעו למסקנה כי המחאה החברתית תפגע בשווי תנובה. לשמיר יש כעת בעיה לקבל הצעה הנחותה מההצעה שדחה אך לפני מספר שבועות.

מאידך, באייפקס סבורים כי ההצעה הוגנת ומשקפת את הירידה בשווי תנובה בחודשים האחרונים, כתוצאה משילוב בין האטה כלכלית ומחאה חברתית. רק אתמול החל חרם צרכנים על תנובה, ומהדיווחים הראשונים עולה כי מכירות החברה אכן יורדות. בנוסף, עלולה תנובה להתמודד עם הגבלות רגולטוריות, המלצות ועדת המזון, פתיחת יבוא מתחרה ואקלים ציבורי עוין לה ולמוצריה.

באייפקס מבקשים "לקדם עסקה מהירה" כדי להגיע להסכמות לפני הדיון בבית המשפט בסוגית פרסום דוחות תנובה, שנקבע ל-25 בספטמבר. במבטח שמיר מנגד סבורים כי בית המשפט יפתור את הבעיה מבחינתם ויכפה על אייפקס לפרסם דוחות של תנובה, וכך תשתחרר מבטח שמיר מהצורך למכור את מניותיה ותוכל לחזור למסחר. בא כוחו של שמיר הוא עו"ד רם כספי. באי כוחה של אייפקס הם עורכי הדין אילנית לנדסמן יוגב ואודי סול ממשרד הרצוג פוקס נאמן.

גורמים משפטיים סבורים כי שמיר טועה ופשוט אינו מבין מה הוא ביקש מבית המשפט. "רק כאשר מאיר שמיר יעמוד בחקירה נגדית על דוכן ביהמ"ש, הוא יבין אולי את טעותו", אומר גורם משפטי. ביולי אשתקד ביקשה מבטח שמיר מביהמ"ש להצהיר, כי פרסומם החד-פעמי של נתוני תנובה לצורך מכירת מניות מבטח שמיר למאיר שמיר בעסקת בעלי עניין, אינו מהווה הפרת חוזה בין אייפקס למבטח שמיר. לכן, לתפיסתם יש לחייב את אייפקס למסור את המידע הרלוונטי.