טימותי גייתנר: אירופה לא תיתן לבנקים הגדולים ליפול

(עדכון) - שר האוצר האמריקני בראיון לרשת CNBC: "הצמיחה בארה"ב נמוכה יותר ממה שקיווינו"

שר האוצר של ארה"ב טימותי גייתנר מודה היום (ד') בראיון לרשת CNBC כי כלכלת ארה"ב לא צומחת בקצב שהממשל קיווה לו מוקדם יותר השנה וקרא לרפובליקנים להתעלות על השיקולים הפוליטיים ולאשר את התוכנית של הנשיא ברק אובמה לעידוד שוק העבודה.

"הצמיחה בארה"ב נמוכה יותר ממה שקיווינו", אמר גייתנר. "עלינו לעשות הכל כדי להתגבר על הקשיים והבעיות". בהתייחסו למשבר החוב באירופה רמז גייתנר כי חשוב מאוד לא לתת ליוון לפשוט את הרגל: "זה חשוב מאוד שגרמניה התחייבה לשמור על האיחוד האירופי שלם".

גייתנר העביר לרפובליקנים מסר ברור: "אם הקונגרס לא יפעל - הצמיחה תיפגע". בדבריו ייחס גייתנר יותר חשיבות להאטה בארה"ב מאשר למשבר החוב באירופה, והביע ביטחון ש"מדינות אירופה לא ייתנו למוסדות הפיננסיים שם לעמוד בסכנת קריסה".

שר האוצר האמריקני אמר כי האסטרטגיה של הממשל האמריקני היא להאיץ את קצב הצמיחה עד שהכלכלה האמריקנית תבריא מנזקי המשבר, ואז ניתן יהיה לדבר על קיצוצים בגירעונות. "זו מדיניות טובה כי יש בה הכי פחות סיכון, ושוב - צריך להסתכל על האלטרנטיבות האחרות".

נאומו של גייתנר מגיע לאחר נאומיהם של הנשיא ויו"ר ה'פד' בשבוע שעבר. בעוד ברננקי התייחס לתחזיות הצמיחה הקודרות לארה"ב והבהיר כי הבנק המרכזי עדיין שוקל תוכנית רכישות נוספת לתמרוץ השווקים, הצהיר אובמה באסרטיביות על ניסיון להעביר בקונגרס תוכנית לאישוש שוק העבודה האמריקני, בהיקף של 450 מיליארד אירו.

עוד נודע השבוע כי גייתנר צפוי להאיץ בממשלות אירופה להגביר את מאמציהן למנוע משבר חוב, על רקע החששות של מימשל אובמה מפני הפגיעה של אירופה בכלכלה האמריקנית. שר האוצר ישתתף במפגש של שרי הכספים של מדינות האיחוד האירופי השבוע, אשר צפוי להתקיים ב-16-17 לחודש ספטמבר - וזו תהיה הפעם הראשונה בה גייתנר לוקח חלק בפגישה הכלכלית הפנימית של מנהיגי אירופה.

נאומו של גייתנר מגיע גם לקראת פגישת בכירי ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב, אשר תתקיים ב-20-21 לספטמבר, ובמסגרתה צפויים בכירי ה'פד' לדון באפשרות של תוכנית הרחבה כמותית שלישית (QE3).