זקן: "לא רוצים לראות אלפי אנשים לא מחזירים המשכנתא"

בראיון למגזין "בנקאות" מתאר דודו זקן תרחיש קיצון ומבהיר: "אנחנו ממשיכים לעקוב אחרי שוק המשכנתאות ואחרי מחירי הדיור, כדי לראות מהן ההתפתחויות בשוק" ■ מביע דאגה מהמינופים הגבוהים שלקחו על עצמם נוטלי המשכנתאות ■ מצהיר: אקשה על הבנקים לחלק דיבידנדים

דודו זקן, המפקח על הבנקים בבנק ישראל, מעריך כי הבנקים בישראל נכנסים למשבר העולמי הנוכחי במצב טוב יותר מכפי שנכנסו למשבר ב-2008, וממשיך להביע דאגה משוק הנדל"ן עקב העלייה החדה במחירי הדירות ובהיקפי המשכנתאות בשנים האחרונות. בראיון שהעניק למגזין "בנקאות" של איגוד הבנקים, שיפורסם השבוע, מודה זקן כי הגידול החד בהיקפי המשכנתאות נבע בחלקו מהריבית הנמוכה שהנהיג בנק ישראל.

"הגידול בהיקף המשכנתאות בשנים האחרונות היה חד ומהיר", אמר זקן בראיון ראשון מאז נכנס לתפקידו. "חלק מהגידול נבע מהריבית הנמוכה שהביאה להגדלת רמת המינוף, חלקה נבע מעליית מחירי הדירות וחלקה מסיבות אחרות, כגון שיקולי תשואה לעומת האלטרנטיבות, וכן מתהליכי חיתום מקילים יותר בתחום המשכנתאות".

זקן ציין כי בבנק ישראל הבחינו בתופעה בה אנשים נטלו משכנתאות במינוף גבוה וכי הבנקים היו מוכנים להעניק משכנתאות אפילו במחירי הפסד: "חלק מהבנקים הצהירו שהם רואים במשכנתאות מוצר עוגן ושידרו שהם מוכנים להעניק משכנתאות גם במחירי הפסד. ראינו תופעה של משכנתאות שניתנו ביחס LTV (רש"ת: Loan To Value) גבוה, וניתנו משכנתאות לאנשים שכושר ההחזר שלהם נמוך - כלומר היחס בין ההחזר החודשי להכנסה החודשית הפנויה גבוה.

"כדי להקטין אותו הציעו ללקוחות להאריך את תקופת ההחזר של המשכנתא ל-25 ו-30 שנים. לבנקים אין מקורות לתקופות כאלה, ולכן הם נתנו את המשכנתאות בריבית משתנה, תוך הבטחה כי הלקוחות יכולים לעבור למסלול אחר בכל עת. עקרונית זה נכון, אבל יש סיכוי גבוה שהמעבר לריבית קבועה יתרחש כאשר הריבית תהיה גבוהה, ולא בטוח אם לבנק יהיו באותה תקופה מקורות ארוכי טווח".

לדברי זקן, התרחיש הבעייתי ביותר בבנק ישראל, שנלקח בחשבון במסגרת תרחישי הקיצון שבוחן הבנק, הינו מצב שבו אלפי נוטלי משכנתאות לא יוכלו לעמוד בהחזרים החודשיים: "מבחינת הלקוח שלקח משכנתא, התרחיש הבעייתי ביותר הוא של פגיעה בכושר ההחזר שלו, ולא ירידה במחירי הדירות. גם אם מחיר הדירה שלו ירד, מטבע הדברים הוא ירצה להמשיך לגור בה וסביר שימשיך לשלם את המשכנתא. אבל במקרה של אובדן הכנסות עקב פיטורים ממקום העבודה או ירידה בשכר - היכולת של המשפחה להתקיים נפגעת באופן קשה. אנחנו לא רוצים לראות תופעה של אלפי אנשים שלא מסוגלים להחזיר את המשכנתא. זה יהפוך מבעיה בנקאית לבעיה ציבורית ואנחנו לא רוצים להגיע לשם. אנחנו ממשיכים לעקוב אחרי שוק המשכנתאות ואחרי מחירי הדיור, כדי לראות מהן ההתפתחויות בשוק".

זקן ציין גם בראיון כי הוא יקשה על הבנקים לחלק דיבידנדים, כחלק מהדרישה לחזק אותם בהון נוסף: "עדיין לא קבענו את המספרים, אבל הכיוון ברור לחלוטין - עלייה הן ברמת ההון והן באיכות ההון". בהמשך ציין כי "אנחנו נמצאים בנקודת התחלה טובה יותר מהנקודה שבה היינו בשנת 2007, ערב המשבר העולמי, לאור רמת הלימות ההון של המערכת הבנקאית. יחד עם זאת, חשוב להדגיש שבעקבות המשבר, הבנקים בחו"ל חיזקו את הון הליבה והם נערכים מהר יותר לבאזל III, כך שהבנקים בישראל יצטרכו להדביק את הקצב".