אירופה ננעלה בירידות חדות; הדאקס איבד כ-2.5%

ממשלת יוון תתכנס היום וצפויה להודיע על קיצוצים נוספים ■ ההחלטה על חבילת החילוץ נדחתה לתחילת אוקטובר ■ דריכות לקראת ההודעה של הפדרל ריזרב על צעדים נוספים להצלת הכלכלה האמריקנית

המסחר באירופה ננעל בירידות חדות של מעל ל-1% לאחר שהתנהל ברוב יום המסחר בירידות שערים בהמשך למגמה המעורבת באסיה מהבוקר. סנטימנט שלילי שולט היום באירופה על רקע ההודעה של הנציבות האירופאית אתמול על דחיית מועד ההחלטה בנושא חבילת הסיוע ליוון עד לתחילת אוקטובר. בוול סטריט נרשמת לפי שעה מגמה מעורבת והמשקיעים ממתינים בדריכות להודעת הפדרל ריזרב.

נזכיר, בשעה 11:30 הקבינט היווני יתכנס היום לישיבה מיוחדת, ובה סקר ראש הממשלה היווני יורגס פאפאנדריאו את ההתקדמות במגעים עם קרן המטבע הבינלאומית לגבי חבילת סיוע נוספת. אחר הצהריים תצא הודעה מטעם הממשלה ובה יפורטו הקיצוצים שהממשלה מתכוונת ליישם.

עוד בגזרה היוונית, היום הנציבות פירסמה הודעה בה נאמר שלמרות דחיית מועד קבלת ההחלטה, נרשמה אתמול עוד התקדמות בשיחות עם ממשלת יוון לגבי חבילת סיוע נוספת לכלכלה המדשדשת. גם שר האוצר היווני פירסם היום הודעה ברוח דומה.

"חלה התקדמות נוספת במהלך השיחה, ובימים הקרובים נמשיך לקיים דיונים נוספים בנושא באתונה", נכתב בהודעה של הנציבות האירופית. ובתחילת השבוע הבא צפויה להגיע ליוון משלחת מיוחד שתמשיך לבחון את מצבה הכלכלי של יוון ותציג מדיניות כלכלית שתעזור ליוון לצאת ממשבר החוב.

"האפשרות שיוון תעזוב את גוש האירו לא עלתה על הפרק בכלל במהלך השיחות", אמר אתמול יועץ בכיר של קרן המטבע הבינלאומית במהלך ראיון לרשת סקיי הבריטית. "והאפשרות של חדלות פירעון של יוון היא לא אפשרות וודאית", ניסה היועץ להרגיע.

ממתינים לברננקי

היום גם צפויה להסתיים ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב שנמשכה יומיים, שהוכרזה על ידי הנגיד האמריקני בן ברננקי במהלך הנאום שלו בג'קסון הול בחודש שעבר. בסיומה אמורה לצאת הודעה לגבי צעדים נוספים שהפד מתכוון לנקוט על מנת לתמרץ את הכלכלה האמריקנית, בנוסף על הודעת הריבית שצפויה להישאר ברמה אפסית (0%-0.25%).

הבנק המרכזי באנגליה פרסם היום את הפורטוקלים של הישיבות שהתקיימו ב-7 וב-8 בספטמבר, ממנה עולה תמיכה רחבה לביצוע תוכנית רכישות נוספת בחודשים הקרובים על מנת לעזור לתמרץ את הכלכלה האנגלית.

נזכיר שאתמול הודיעה חברת דירוג האשראי S&P על הורדת דירוג האשראי של איטליה לרמה של "-A". החברה נימקה את ההחלטלה בכך שבאיטליה "קיים מבנה שלטוני בעייתי שיקשה מאוד על יישום צעדים כלכליים שיובילו להצלת הכלכלה האיטלקית".

אסיה נסחרת במגמה מעורבת

בורסות אסיה נסחרות היום (ד') במגמה מעורבת ברקע המגמה השלילית שחתמה אמש את המסחר בוול סטריט. יוון עדיין במוקד, והפעילים ברחבי העולם יישאו עיניהם אל ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב, שהתכנסה אתמול למשך יומיים - התכנסות אחריה תכריז על החלטת הריבית וייתכן אף על צעדים נוספים לתמרוץ הכלכלה.

אתמול כאמור התכנס ה'פד' למשך יומיים, התכנסות אשר לאחריה תפורסם הודעת הריבית בארה"ב. בשוק מעריכים כי בנוסף לשיעור הריבית, בכירי ה'פד' יפרסמו סוף-סוף צעדים נוספים להאצת הכלכלה האמריקנית, אשר בניגוד לתוכניות התמרוץ המוניטריות הקודמות (QE1 ו-QE2) - בהן רכש הפד אג"ח וני"ע בהיקפים של מאות מיליארדי דולרים בכל תוכנית - הפעם לא צפוי הבנק המרכזי להגדיל את המאזן שלו, כלומר לרכוש אג"ח חדשות, אלא רק ישנה את תמהיל האג"ח אשר ברשותו.

"אנחנו רואים האטה משמעותית באירופה ובארה"ב", ציין מארק בורגס, מנהל ההשקעות הראשי ב-Threadneedle Investments. "אני חושב שהחדלות פירעון של יוון היא ודאית, אבל זה לא רלוונטי. השאלה הגדולה היא האם אירופה תוכל להתמודד עם המצב", הוסיף בורגס.

ברקע הבעיות המסתמנות ביבשת האירופית, רושמות מניות הבנקים ירידות שערים. נציין את Nomura Holdings ואת HSBC .

בברקליס קפיטל מעריכים כי התערבות של ה'פד' בשוק היא בגדר "עובדה מוגמרת" ומצפים מהבנק המרכזי האמריקני להגביר את תדירות רכישות אגרות החוב. "הסכנה כעת היא אכזבה של השוק מהחלטת ה'פד' הערב", ציינו בברקליס קפיטל.

באופן מפתיע, עברה יפן באוגוסט לגירעון מסחרי עמוק מהצפוי, שהסתכם בחודש החולף ב-775.3 מיליארד ין יפני או 10.1 מיליארד דולר לעומת עודף מסחרי של 72.5 מיליארד ין יפני בחודש יולי.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]