נתוני גמיוז מכווצים את הרייטינג באינטרנט עד 80%

גמיוז מכניסה לשוק מושג חדש - Real Users - שאמור לשקף את היקפי הגלישה האמיתיים באתרים ■ דוגמה לעומק השבר: אתר שהציג עד היום 3 מיליון יוניק יוזרס בחודש, עלול למצוא עצמו עם 600 אלף RU ■ דפי זהב: "לא נפרסם נתונים" ■ אתר ONE: "פערים לא הגיוניים"

סערה בוועדת מידרוג האינטרנט בישראל: נתוני האמת של אתרי האינטרנט בישראל, הנמדדים על-ידי חברת גמיוז, לא צפויים להתפרסם בשבועות הקרובים - כך נודע ל"גלובס". זאת בניגוד להערכות קודמות של ועדת המדרוג, שצפתה כי הנתונים לגבי חודש אוגוסט יתפרסמו כבר בספטמבר.

הסיבה לדחיית מועד פרסום הנתונים טמונה באי שביעות-רצון גבוהה השוררת בקרב חלק ממנהלי האתרים, שטוענים כי יש פערים גדולים ובלתי מוסברים בין הנתונים של מערכת המדידה של גמיוז לבין נתוני הטראפיק שבידם.

נא להכיר: Real Users

מפרוטוקול ישיבת ועד המנהל של הוועדה, שהגיע לידי "גלובס", עולה כי בין האתרים שאינם מרוצים מנתוני המדידה הראשוניים נמצאים גם קבוצת האתרים של דפי זהב ואתר הספורט ONE.

מערכת המדידה צפויה לכלול נתונים כמותיים (המתבססים על מערכת ה'סייט סנטריק'), המתבססים על קוד שהושתל באתרים; נתונים דמוגרפיים (המתבססים על מערכת ה'יוזר סנטריק'); ונתונים שעלו משאלוני פופ-אפ של הגולשים, שמטייבים את נתוני הרייטינג הכלליים. כל זאת על מנת ליצור כלי מדידה חדש - Real Users (להלן: RU) - אותו עדיין מתקשים האתרים להבין עד הסוף.

מדד ה-RU הוא זה שיתפרסם בתקשורת, ולדברי הוועדה, הוא מתייחס ל'גולשים אמיתיים' ולא 'גולשים שונים'. במילים אחרות, מערכת המדידה תבודד את האדם האמיתי שעומד מאחורי המכשירים השונים מהם הוא נכנס לאינטרנט, בעוד שמערכות המדידה שקיימות היום סופרות 'קוקיס', ולכן לעיתים סופרות גולש אחד שנכנס מהמחשב האישי ומהסלולרי כשני גולשים שונים ואף יותר מכך.

וכך, נתוני גמיוז צפויים להציג את התמונה האמיתית של האינטרנט הישראלי, שתבוא לידי ביטוי במספר גולשים הקטן בעשרות אחוזים בכל האתרים הנמדדים.

לדברי בכירים בשוק, קיימת "פאניקה אמיתית" לגבי הקיטון בהיקפי הגלישה שנמדדו על-ידי גמיוז ואי-ודאות גבוהה לגבי מידת הפגיעה אצל המתחרים.

"כרגע הנתונים נראים מופרכים", אומרים בענף.

מתכווצים ביחס של 1 ל-5

ישנם אתרים שהפגיעה בהם היא של 1 ל-5, בהשוואה לנתונים המתקבלים מגוגל אנליטיקס וקומסקור. כך, למשל, אתר שהציג עד היום למפרסמיו כי גולשים אצלו 2.5 מיליון יוניק יוזרס בחודש - עלול למצוא עצמו במדידה החדשה עם בקושי 500 אלף RU בחודש.

איתן זינגר, מנכ"ל זאפ, אמר בישיבת הוועדה האחרונה כי בקבוצת האתרים של דפי זהב נמצאו פערים חריגים בין הנתונים של מערכת המדידה של גמיוז לבין נתוני האנליטיקס שבידיהם, שעשויים להעיד על בעיות טכניות בהטמעת הקודים באתרים. בשל כך, בדפי זהב הוחלט שלא לפרסם את הנתונים כל עוד לא תתבהר התמונה.

אודי מילנר, מנכ"ל אתר הספורט ONE, ציין בפרוטוקול כי "יש פערים לא הגיוניים בין הנתונים שאנחנו מכירים עד היום. מדובר על 80% הבדל בין נתוני היוניקים (גולשים שונים, נ"פ), לבין נתוני ה-Real Users. אנחנו חייבים להבין את הפערים".

בשל ההסתייגויות הרבות בקרב חברי הוועדה, החליטו כל החברים פה-אחד כי במשך 3 החודשים הראשונים שבהם האתר מקבל נתונים מהוועדה, האתר יוכל להחליט שלא לפרסם את נתוניו בשל בעיות טכניות בהטמעת הסקריפטים.

"האתר מחויב לפעול בצורה מיידית ומהירה לתיקון הבעיות הטכניות מול גמיוז", נכתב בפרוטוקול. "אתר שלא אישר את נתוניו לפרסום, לא רשאי לעשות שימוש עצמאי בנתונים ולא ראשי לצאת לתקשורת בנושא הנתונים או פעילות הוועדה בכלל".

חודשי או יומי?

שגיא סטוניס, יו"ר ועדת המדרוג, אמר בתגובה ל"גלובס": "הוועדה הגיעה לשלב שבו יש בידיה נתונים, ומכיוון שנתונים כאלה יכולים להשפיע באופן מהותי על תפיסת השוק ותפיסת האתרים, אנחנו לוקחים משנה זהירות בבדיקת איכות הנתונים ודיוקם, תוך התייעצות עם אנשי מקצוע".

יש לציין כי לא כל האתרים מתנגדים לפרסום הנתונים. כן קיימת מחלוקת בענף לגבי השאלה כיצד יפורסמו נתונים של קבוצות אתרים וקבוצות מדיה. בוועדה הוחלט כי הדיון יימשך באסיפה הכללית, ועד אז יתפרסמו רק רשימת האתרים.

עוד נודע ל"גלובס" כי חלק מהאתרים אינם מרוצים מהעובדה שנתוני ה-RU יפורסמו בתחילה רק במתכונת חודשית ולא מדי יום, מדידה שעשויה לפגוע בחלק מן האתרים.

המחלוקת בנקודה זו מתמקדת בשאלה האם המדידה החודשית מיטיבה או פוגעת באתרים שמתאפיינים בקהילת גולשים נאמנה, בהשוואה לאתרים שחלק לא מבוטל מהגולשים שלהם מזדמן ולא קבוע.

כמו כן, טענה נוספת נגד המדידה החדשה היא שהיא אינה מודדת בינתיים גלישה מהסלולר שמאפיינת מאוד את הרגלי הגלישה באתרים מסויימים.

הפרסום באינטרנט ייפגע?

בשוק האינטרנט חוששים כי נתוני הרייטינג של גמיוז, שיציגו כאמור היקפי גלישה נמוכים משמעותית מאשר אלה שפורסמו בתקשורת עד כה, עלולים דווקא לפגוע בשוק הפרסום המקוון ולהקטינו, ולא להגדילו כפי שנטען בתחילת הדרך.

סטוניס התייחס לכך ואמר ל"גלובס" כי "אני בטוח שהמערכת שאנחנו בונים ונביא לשוק תשפיע באופן מהותי על אופן ניהול האתרים והקמפיינים הפרסומיים, ותאפשר לחברים להגדיל את תקציבי האון-ליין".

בדצמבר 2007 זכתה גמיוז, המיוצגת בישראל על-ידי ארז בהט, בשיתוף עם חברת Market Watch שבבעלות אבינעם ברוג, במכרז למדידת הרייטינג באתרים בישראל. אולם, עיכובים רבים מנעו את התחלת המדידה בפועל.

כעת, כשכבר נדמה היה כי המדידה קרובה מתמיד, נראה כי המכשולים החדשים עשויים לתקוע מקלות נוספים בגלגלים הלא משומנים של מערכת המדידה בישראל.

(בתמונה: שגיא סטוניס, יו"ר ועדת המדרוג)