"משבר החוב באירופה עלול לגרום תוהו ובוהו, קטסטרופה"

טימותי גייתנר, שר האוצר של ארה"ב, משגר אזהרה חריפה מאוד למנהיגי אירופה: "אסור לחכות עם ההחלטות עד שהמשבר יחריף; עליכם ליצור חומת אש נגד המשך התפשטות משבר החוב" ■ הוא חושש מ"קטסטרופה" עולמית ומעריך: תוכנית אובמה תיצור מיליון מקומות עבודה בארה"ב

יותר ברור מזה אי אפשר להיות: שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, שיגר היום (שבת) אזהרה חריפה מאוד למנהיגי אירופה ודחק בהם למנוע "תוהו ובוהו" פיננסי ו"קטסטרופה" כלכלית. הוא קרא למנהיגי אירופה לפעול מהל כדי למנוע משבר פיננסי עולמי חריף.

בהצהרה שהוכנה מראש עבור ועידת קרן המטבע הבינלאומית שמתקיימת בסוף השבוע, גייתנר טוען כי "הסיכון הגדול ביותר היום לכלכלה העולמית הוא משבר החוב באירופה". הוא קרא למנהיגי אירופה לנקוט צעדים מיידיים כדי לקצץ בגירעונות של המדינות עמוסות החובות.

גייתנר אמנם שיבח את הפעולות שנקטו עד כה מנהיגי אירופה, אך אמר כי זה לא מספיק וכי עליהם ליצור "חומת אש נגד התפשטות נוספת של משבר החוב".

בימים שבהם העולם כולו חושש מפשיטת רגל של יוון שתיצור אפקט דומינו שעלול להביא לפשיטת רגל של מדינות נוספות באירופה, ומשבר אשראי גלובלי נוסף, גייתנר משתמש בלשון חריפה כדי להזהיר את מנהיגי אירופה: "חייבים להסיר מהשולחן את האיום של פשיטות רגל של מדינות, התמוטטות בנקים וקטסטרופה, אחרת האיום הזה יהרוס את כל הצעדים הננקטים לפתרון הבעיות. אסור לחכות עם ההחלטות עד שהמשבר יחריף".

גייתנר אותת גם לרפובליקנים בקונגרס לאשר במהירות את תוכניתו של נשיא ארה"ב ברק אובמה, תוכנית לעידוד התעסוקה בעלות של 447 מיליארד דולר. הוא סבור כי תוכנית זו תיצור מיליון מקומות עבודה חדשים "בתקופה קריטית".

בשבועות האחרונים דחק גייתנר במנהיגי אירופה לאשר את התוכנית למינוף קרן הסיוע האירופית (European Financial Stability Fund) בהיקף 440 מיליארד אירו, על מנת שקרן זו תוכל לרכוש יותר אגרות חוב של המדינות הבעייתיות באירופה. למעשה, הוא מבקש בכך ממנהיגי אירופה להגדיל באופן מהותי את המאזן של הבנק המרכזי האירופי, כפי שהפדרל ריזרב בארה"ב הגדיל את המאזן שלו במהלך משבר 2008 ולאורך 2009.

חדשות מרכזיות אחרונות על משבר החוב:

כלכלנים: עדיפה "תספורת" של 80% ביוון על פשיטת רגל

דיווח ביוון: שר האוצר מציע "תספורת" של 50% על האג"ח

בכיר בבנק המרכזי באירופה: "ננקוט צעדים כבר בחודש הבא"

אירופה עשויה להאיץ החקיקה על הקמת קרן סיוע קבועה

יו"ר קרן המטבע: "המצב באירופה מסוכן ורציני מאוד"