אנגלה מרקל: "ייתכן שינוי בתוכנית ההצלה השנייה ליוון"

נציגי האיחוד האירופי, הבנק המרכזי של אירופה וקרן המטבע יתכנסו היום לבחון את מצבה של יוון ■ קנצלרית גרמניה מציעה לפתוח מחדש את ההסכם שהושג עקרונית ביולי ולבחון חלקים ממנו שוב

צוות ה"טרוקיה" הכולל את נציגי האיחוד האירופי, הבנק המרכזי של אירופה (ECB) וקרן המטבע הבינלאומית, צפוי להתכנס היום (ד') לדיון במצבה של יוון, אחרי שהמדינה אישרה את התוכנית להעמיק את הקיצוץ בגירעון התקציבי ולהעלות מסים חדשים. תוכנית זו עשויה להעמיד את יוון במצב הרצוי בו היא עונה לדרישות המוסדות וזוכה לקבלת תוכנית הסיוע השנייה הכל כך נחוצה לה.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הציעה לפתוח מחדש את ההסכם שהושג עקרונית ביולי ולבחון חלקים ממנו שוב, העניין תלוי בתוצאות הדיון של ה"טרוקיה". "עלינו להמתין לממצאי בדיקת הטרוקיה, להמתין לבשורה משם ואז לברר אם אפשר לדון מחדש בהצעה או לא", אמרה מרקל לטלוויזיה ביוון ולא הרחיבה בדבר. על פי עמדתה של גרמניה, הדיון בפרטים לגבי תוכנית הצלה שנייה ליוון, יכול להתחיל רק אחרי שה"טרוקיה" תודיע כי יוון עומדת בדרישותיה ויכולה לקבל את הסיוע.

נזכיר כי במסגרת ההצעה של גרמניה וצרפת מלפני מספר שבועות, גובשה ליוון תוכנית חילוץ שנייה בהיקף 159 מיליארד אירו, אשר 109 אירו מתוכם הינם "גלגול אג"ח" על ידי המוסדיים והסקטור הפרטי, המחזיקים באג"ח של יוון. מדובר במחזור חוב, שדורש, כך על פי מתווה התוכנית, הסכמה של 75% מהנושים.

על פי הדיווחים אתמול, התגלעו חילוקי דיעות בקרב מדינות אירופה באשר לתוכנית הנרקמת. חילוקי הדיעות באשר לתוכנית זו בקרב מדינות אירופה נובעים מהערכות כי המימון שלו יוון זקוקה היום, הוא גדול בהרבה מהסכום הכספי שאושר לה במסגרת התוכנית שגובשה ביולי.

נציין כי הבית התחתון של הפרלמנט בגרמניה (בונדסטאג) יערוך הצבעה גורלית מחר באשר להרחבת היקף קרן ההצלה האירופית, עליה הסכימו מנהיגי אירופה ב-21 ביולי.

זעם ביוון: מתכוננים לשביתה

ראש ממשלת יוון, גיאורג פפנדריאו, עבר אתמול בהצלחה מבחן חשוב עבור ממשלתו בפרלמנט היווני והשיג את הרוב הנדרש להחלה של מס רכוש השנוי במחלוקת. בתוך כך, ביוון נערכים לשביתה גדולה במדינה.

נהגי מוניות, אוטובוסים, החשמליות ועובדי הרכבת התחתית ביוון נערכים להשבית את התחבורה ביוון היום. זאת על רקע הקיצוצים הנרחבים שאישרה יוון, קיצוצים שכאמור איפשרו את התכנסות הטרוקיה לבחינת יכולתה של יוון לקבל סיוע.