כץ: "מה שקרה לתנובה יקרה גם למונופולים בענף הרכב"

האם הציבור באמת יזכה להוזלות במחירי הרכב בישראל? שר התחבורה ישראל כץ: "ועדת זליכה למניעת הריכוזיות בענף הרכב בישראל תמליץ גם בנושא המיסוי - בגיבוי האוצר" ■ "כל ניסיון למנוע תחרות בענף לא יצליח וייתקל בתגובה קשה"

האם הציבור באמת יזכה להוזלות מחירים בענף הרכב בישראל, או שמא מדובר בעוד הבטחות ללא כיסוי של שר התחבורה ישראל כץ? בהצהרה לוחמנית ביותר, השר כץ אמר היום כי "מה שקרה לתנובה יקרה גם למונופולים בענף הרכב, רק בעוצמה גדולה יותר". השר כץ, אמר את הדברים בנוגע לוועדה הציבורית, בראשות פרופ' ירון זליכה, להגברת התחרותיות בענף הרכב.

משרד התחבורה מבקש להעניק חיזוק לוועדת זליכה ואומר כי היא תציג מסקנות גם בנושא המיסוי בענף הרכב בגיבוי של נציגים ממשרד האוצר. הוועדה צפוייה להגיש את מסקנותיה עד ל-30 בדצמבר 2011.

פרופ' מנואל טרכטנברג, העומד בראש הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי, הבהיר בישיבת הממשלה כי הוועדה שבראשותו אינה תומכת בהקמת ועדה בינמשרדית חדשה שתעסוק בהיבטים של ענף הרכב, אלא בהרחבת סמכויותיה של ועדת זליכה ובצרוף של נציגי האוצר לוועדה.

אי לכך, בישיבת הממשלה שהתקיימה אתמול הוחלט, בתמיכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לצרף לוועדת זליכה שני נציגים נוספים: נציג של רשות המסים ונציג של הממונה על ההגבלים העסקיים, במטרה לאפשר לוועדה להגיש מסקנות גם בנושא המיסוי בענף הרכב ולגבש אמצעי פעולה משלימים להגברת התחרות בענף.

משרד האוצר, מצידו, טוען כי נציגיו לא הצטרפו לוועדת זליכה וכי טרכטנברג המליץ כי יש צורך בהקמת ועדה משותפת למשרדי האוצר והתחבורה אשר תעסוק באופן מקיף יותר בכלל ההיבטים של ענף הרכב, ולא להרחיב את סמכויות ועדת זליכה.

צמצום הריכוזיות בענף הרכב

שר התחבורה ישראל כץ הכריז על הקמת ועדת זליכה, בראשות החשב הכללי במשרד האוצר לשעבר כבר בחודש אוגוסט וציין כי היא תבחן את צמצום הריכוזיות בענף יבוא הרכב תוך גיבוש המלצות להסרת חסמים שיובילו להגברת התחרותיות ולהוזלה של התעריפים לצרכן בכל ענפי הרכב.

ההכנסה השנתית של המדינה ממיסוי על כלי רכב באופן יחסי לכמות כלי הרכב, גבוהה דרמטית (ב-46%) לעומת מדינות מערב אירופה. על פי מחקר של היחידה הכלכלית של הכנסת, הכנסות המדינה ממיסוי על הרכב בישראל הסתכמו ב-2010 ביותר מ-30 מיליארד שקל, כולל מיסוי ודלק ומע"מ.

כץ אמר עם הקמת הוועדה הציבורית, כי "היא תציע חלופות לביצוע רפורמות שישפרו את התחרותיות בענף הרכב ותבחן בין השאר את הבעלויות הצולבות בין יבואני הרכב וחברות הליסינג, מוסכי הרכב, יבוא חלקי חילוף וקידום חקיקה שתחייב יבואני רכב במתן אחריות ושירות לכל רכב המיובא לישראל".

השר כץ ציין היום כי הוא נחוש לפתוח את ענף הרכב לתחרות חופשית: "מדובר באחד המונופולים הגדולים והחזקים במשק. כל ניסיון למנוע תחרות בענף לא יצליח וייתקל בתגובה קשה של הרשויות והציבור בישראל", לדבריו.

שר התחבורה הוסיף כאמור, כי הציבור בישראל איבד את סבלנותו כלפי המונופולים הגדולים: "כדאי להתבונן במונופולים גדולים שניסו למנוע תחרות, כמו תנובה, ולהבין שמה שקרה לה יקרה גם למונופולים בענף הרכב, רק בעוצמה גדולה יותר".