בכיר בוועדת טרכטנברג: "ועדת זליכה איננה מספיקה"

משרדי האוצר והתחבורה ממשיכים להתקוטט על הוועדה לבחינת ענף הרכב ■ בכיר בוועדת טרכטנברג ל"גלובס": "הרכב הוועדה, המנדט שלה, והסמכויות - לא מספיקים כדי לחולל שינוי"

נמשכים מאבקי הכוחות בין משרד האוצר למשרד התחבורה סביב "ועדת זליכה" לשיפור התחרותיות בענף הרכב. אתמול (ג') טען משרד התחבורה כי ועדת טרכטנברג חזרה בה מההמלצה להקים ועדה נפרדת ורחבת סמכויות שתטפל בכל סוגיות התחרות והמיסוי בענף הרכב וכי המלצתה כעת היא לתגבר את ועדת זליכה בנציגי האוצר ורשות ההגבלים. אולם בכיר בוועדה חזר ואמר היום ל"גלובס" כי "ועדת זליכה איננה מספיקה". לדבריו, "הרכב הוועדה, המנדט שלה, והסמכויות לפי חוק של שר התחבורה, שמינה את הוועדה, אינם מספיקים כדי לחולל את השינוי הרצוי בתחום הרכב".

לדברי אותו מקור, יש להקים ועדה משותפת עם משרד האוצר בסוגיה. "חלק ניכר מהשינויים הנדרשים קשורים באופן ישיר לסוגיות מיסוי מורכבות, ולא יעלה על הדעת שנציגי האוצר ורשות המסים לא יהוו חלק אינטגרלי מאותה ועדה עצמאית. ישנן סוגיות הקשורות למסים ולקשר עם היבואנים, לדוגמה, שכלל לא באחריות של משרד התחבורה", הבהיר.

"נציגי האוצר יזומנו בקרוב"

אתמול התנהל "קרב הודעות" יוצא דופן בין משרד האוצר לבין משרד התחבורה: משרד האוצר פרסם הודעה שסתרה את הודעת משרד התחבורה ומסר כי נציגיו לא ישתתפו בוועדה בראשות משרד התחבורה וכי המלצות ועדת טרכטנברג להקים ועדה נפרדת ומשותפת לשני המשרדים עומדות בעינן. מנגד, דובר משרד התחבורה פרסם מאוחר יותר הבהרה, שסתרה את הודעת האוצר.

בתגובה לדברי המקורות בוועדת טרכטנברג, מסר היום דובר משרד התחבורה ל"גלובס" כי "המטרה היא להיטיב עם האזרחים ולא להתנגח עם משרד כזה או אחר. נציגי האוצר יזומנו להשתתף בוועדת זליכה בימים הקרובים".

בתוך כך העריכו היום בכירים בענף יבוא הרכב כי גם אם ישתתף האוצר בוועדת זליכה, הדבר לא יביא לשינוי מהותי בהיקף המס על הרכב בארץ. "הבעיה העיקרית במחירי הרכב היא נטל המס על הרכב, שהוא מהגבוהים בעולם. קלושים הסיכויים שנציגי האוצר יוותרו על מקורות הכנסה בהיקף של מיליארדי שקלים בשנה. לפיכך, אם הוועדה תביא עמה שיפור במחירים הסופיים ללקוחות הקצה של כלי הרכב, הוא יהיה קוסמטי".