סוף לפרשת עודד דסאו: נדון לשנתיים מאסר בפועל

דסאו הורשע במירמה ובהפרת אמונים בתאגיד, גניבה בידי מנהל, אי-גילוי מידע, פרסום מטעה והדחה בחקירה ■ השופטת: "מעשיו פגעו פגיעה כפולה ומכופלת במושכלות יסוד בשוק ההון"

‏‎‎בית משפט השלום בתל-אביב גזר היום (ג') עונש של שנתיים מאסר בפועל, 27 חודשי מאסר על-תנאי וקנס של 100 אלף שקל על עודד דסאו, לשעבר בעל השליטה בחברה הציבורית "גולן מלאכת מחשבת".

דסאו הורשע במירמה ובהפרת אמונים בתאגיד, גניבה בידי מנהל, אי-גילוי מידע ופרסום מטעה, הדחה בחקירה ובעבירות נוספות לפי חוק ניירות ערך. זאת, בגין העברות כספים בלתי חוקיות מהחברה לחשבונו הפרטי בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

ה‏שופטת דניאלה שריזלי כתבה בגזר הדין כי "מעשיו של דסאו פגעו פגיעה כפולה ומכופלת במושכלות יסוד בשוק ההון, ערכי יסוד שבין אדם לחברו וערכי יסוד של הסחר בניירות ערך".

שריזלי ציינה כי דסאו לא שמר על כללי הדיווח ההוגן ונטל לעצמו מהונה של חברה ציבורית, וכך פגע ברכושם של משקיעים ובאמונם. "דסאו נמנע מלדווח על פעולותיו, וכשדיווח - היה הדיווח מוטה וכוזב ונועד 'לזרות חול' בעיני הנהלת גולן ורשות האכיפה", ציינה השופטת.

השופטת הוסיפה כי אילולא נסיבותיו האישיות של דסאו, שהביע חרטה והשיב את הכסף שגזל, היא הייתה משיתה עליו עונש חמור יותר.

"אין ספק כי עולמו של דסאו חרב עליו בעקבות הסתבכותו הכספית, החקירה והליכי המשפט. כגובה המעמד - כך עומק הנפילה. אני מאמינה בסבל שפקד את משפחתו כולה. נסיבות אלה כמכלול, משקלן נכבד בקביעת העונש", כתבה השופטת, שהביעה צער על כך שדסאו התנצל על מעשיו רק בשלב מאוחר של ההליך המשפטי בעניינו.

בחודש יוני השנה הורשע דסאו בשלל עבירות על חוק ניירות ערך. בהכרעת הדין כתבה השופטת שריזלי כי קיימות פרצות וסדקים בגירסה "המיתממת" שהציג דסאו, וכי "ככל שהתקדם הנאשם בתיאור מסכת האירועים... כך הלכה והתגברה התרשמותי ממופרכות התיאור, ממופרכות השיקולים הנטענים ומחוסר ההיגיון והסבירות שבהם. עמן - התחזקה התרשמותי מחוסר מהימנותו של הנאשם".

‏עוד ציינה השופטת: "התנהלותו בחקירה היא עדות לאופיו המניפולטיבי ולחוסר כנות בסיסי; לנכונותו לשקר ללא אבחנה".

בכתב האישום המקורי, שהוגש בדצמבר 2007 נגד דסאו וגיל פרס, שכיהן כמנכ"ל גולן, מפורטות העברות בנקאיות של מאות אלפי שקלים ועד עשרות מיליוני שקלים, שביצע דסאו מחשבון החברה לחשבונו הפרטי. זאת, תוך הסתרת המשיכות מהדירקטוריון, מבעלי המניות ומציבור המשקיעים.

‏לפני כשנתיים נגזרו על פרס 5 חודשי עבודות שירות ו-80 אלף שקל קנס. פרס הורשע, במסגרת הסדר טיעון, במירמה ובהפרת אמונים בתאגיד ובאי-דיווח. מגזר הדין עולה כי פרס איפשר לדסאו למשוך כספים ללא אישור הגורמים המתאימים ובלי לדווח לבורסה ולרשות ניירות ערך.

‏עם הרשעת פרס, תוקן כתב האישום נגד דסאו כך שכלל 7 אישומים, שייחסו לו משיכות כספים אסורות מגולן בהיקף של כ-11 מיליון, שהוחזרו לחברה; וכ-18.7 מיליון שקל, שלא הוחזרו לחברה. דסאו הודה בנטילת הכספים, אך טען כי הדבר נעשה לטובת החברה ותכליתה.

‏דסאו יוצג בידי עורכי הדין גיורא אדרת ואורן אדרת. המדינה יוצגה בידי עו"ד ערן שחם-שביט מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).