גייתנר: לארה"ב יהיה "חלק חשוב מאוד" בסיוע לגוש האירו

שר האוצר האמריקני: "כל סכום שיידרש אני בטוח שארה"ב, ה-IMF, מדינות באירופה ומדינות נוספות בעולם יוכלו לגייס"

ארה"ב מתכננת לקחת חלק פעיל ומרכזי במאמצי הסיוע למערכת הפיננסים בגוש האירו. כך אמר היום שר האוצר האמריקני Timothy Geithner בראיון לרשת CNBC.

"כמובן שכבר היום אנחנו מעורבים מאוד במאמצים, דרך קרן המטבע הבינלאומי בה יש לנו חלק מרכזי. בנוסף, אנחנו נסייע באמצעים נוספים".

גייטנר סירב לענות על שאלה לגבי גובה הסכומים שיידרשו לחלץ את יוון ומדינות נוספות אבל אמר כי "כל סכום שיידרש אני בטוח שארה"ב, ה-IMF, מדינות באירופה ומדינות נוספות בעולם יוכלו לגייס".

עד לשבוע הבא יהיו למדינות החברות ב-IMF תוכניות יותר מבוססות לגבי מצבו של גוש האירו, לקראת כינוס ה-G20 ב-3 בנובמבר בצרפת, הוסיף.

בינתיים, סוכנות הדירוג S&P הודיעה לפנות בוקר שעון ישראל (ו') כי היא מורידה את דירוג החוב ארוך-הטווח של ספרד ברמה אחת מ-(AA) ל-(-AA). כלכלני S&P מסרו כי תחזית הדירוג לספרד שלילית על אף סימני חוזק מסוימים בפעילות הכלכלית במהלך 2011. "אנחנו רואים סיכונים הולכים וגוברים לצמיחה בספרד כתוצאה מאבטלה גבוה, תנאים כלכליים הדוקים, חובות גבוהים של הסקטור הפרטי והסיכוי הגובר לירידה בפעילות הכלכלית של שותפות הסחר המרכזיות של המדינה", נכתב בהודעת S&P.

סוכנות הדירוג ציינה בנוסף כי ככל הנראה גם מערכת הבנקים בספרד תספוג הורדת דירוג. ספרד נאבקת מזה כשנתיים ביציאה מהמיתון הגדול שהתלווה למשבר הסאב-פריים בארה"ב ב-2008. המשקיעים הזרים באגרות החוב הספרדיות חוששים כי הכלכלה ה"רכה" במדינה תקשה מאוד על הממשל לשרת את החוב.