בבריטניה שוקלים לבטל את חוק "50% מס לספורטאים זרים"

אחרי שיוסיין בולט ורפאל נדאל סירבו להגיע לתחרויות בממלכה בגלל החוק החדש, הממשלה הבריטית חוששת מביטולים נוספים על רקע שיקולי מס

ממשלת בריטניה החליטה לבחון מחדש את חוקי המס החדשים שהנהיגה, לפיהם ספורטאים זרים שמגיעים להתחרות בממלכה מחויבים לשלם 50% מס לרשויות בבריטניה על ההכנסותיהם. לפי הפסיקה, רשאים רשויות המס בבריטניה לתבוע מספורטאי מס לא רק על ההכנסה הישירה שלו מתחרות או טורניר על אדמת בריטניה, אלא גם על ההכנסות הנלוות מספונסרים ופרסום הקשורות ישירות לאותה הופעה.

ה"סאנדיי טיימס" מפרסם כי בבריטניה חוששים שחוקי המס החדשים יפגעו באטרקטיביות של אירועי ספורט שייערכו בממלכה, ויגרמו לספורטאי עילית שלא להגיע להתחרות בשל חוסר כדאיות כלכלית. שני מקרים מהתקופה האחרונה אף משוייכים ישירות לחוקי המס החדשים: באוגוסט 2010 סירב האצן הג'מייקני יוסיין בולט, בעצת סוכניו, להשתתף בתחרות ה"דיאמונד ליג" בקריסטל פאלאס, מטעמי מס. הטניסאי רפאל נדאל העדיף לוותר על טורנירי ההכנה המסורתיים לווימבלדון שנערכים על דשא בבריטניה, ובחר לשחק על הדשא בגרמניה, גם הוא משיקולי מס.

צעד ראשון מעשי של ממשלת בריטניה בכיוון נעשה כבר בשנה שעברה, כאשר הממשלה החליטה לפטור ממס את משחקי הגמר בטורנירים שייערכו על אדמת בריטניה, על מנת למנוע מצב שארגוני הספורט הגדולים ימנעו מבריטניה לארח אירועי ספורט גדולים. ביטול החוק, סללה את הדרך להחלטה של אופ"א להעניק בשנה שעברה את גמר ליגת האלופות בוומבלי. גם המשחקים האולימפיים בלונדון 2012 הוצאו מתקנות המס, ובבריטניה מנסים כעת לפעול גם לביטול חוקי המס על משחקי חבר העמים הבריטי שייערכו ב-2014 בגלזגו.

עם זאת, יש לציין כי תקנות המס החדשות כוללות את כל מגזר הספורטאים הזרים שמשחקים בבריטניה, כולל שחקני כדורגל. לגבי הענפים הקבוצתיים, ובכלל זה שחקני כדורגל, לפי "הסאנדיי טיימס" אין כוונה בממשלת בריטניה לבטל את תקנות המס המחייבות את המועדונים לתשלום של 50% מס בגין שחקנים זרים.