רבעון מאכזב לאפל: רווח של 7.05 דולר למניה

מניית אפל צונחת במסחר המאוחר ■ הכנסות של 28.3 מיליארד דולר, האנליסטים צפו שהחברה תציג הכנסות של כ-29.5 מיליארד דולר ורווח נקי של 7.28 דולר למניה ■ מכרה כ-17.7 מיליון מכשירי אייפון לעומת צפי לכ-21 מיליון מכשירים

אפל, חברת ההיי-טק הגדולה בעולם במונחי שווי שוק, מציגה תוצאות מאכזבות לרבעון האחרון, הרביעי שלה. החברה דיווחה על הכנסות של 28.3 מיליארד דולר ורווח של 7.05 דולר למניה ברבעון.

האנליסטים המסקרים את אפל (ויש 54 כאלה..) צפו שהחברה תציג הכנסות של כ-29.5 מיליארד דולר ורווח נקי של 7.28 דולר למניה. בשנת העסקים כולה (זה היה הרבעון הרביעי של אפל) הצפי הוא לרווח של כ-27.8 דולר למניה והכנסות של 109.1 מיליארד דולר.

בשנה הבאה, אגב, הצפי הוא לרווח של כ-33 דולר למניה על הכנסות של כ-135.3 מיליארד דולר.

החברה דיווחה על מכירות של כ-17.7 מיליון מכשירי אייפון וכ-11.1 מיליון אייפדים. מכירות האייפודים, מוצר נוסף של אפל הזוכה לתחרות רבה וגם לקניבליזציה מצד האייפונים של החברה, הצטמקו בכ-27% לרמה של 6.62 מיליון יחידות ברבעון. מכירות מחשבי האיימאק, מנגד, זינקו ב-26% לרמה של כ-4.89 מיליון יחידות.

האנליסטים העריכו שהחברה תדווח ברבעון על מכירות של כ-21 מיליון מכשירי אייפון ברבעון, יותר מ-4 מיליון מחשבי איימאק וכ-10 מיליון אייפדים.

בתגובה לדוח המאכזב רושמת מניית אפל ירידה של כ-5% במסחר המאוחר.

מנכ"ל אפל, טים קוק, נשמע מרוצה בסגירת הרבעון הראשונה שלו כמנכ"ל הרשמי: "אנחנו נרגשים מהסיום המאוד חזק של השנה הפיסקאלית 2011", אומר קוק. "התגובה של הצרכנים לאייפון 4s הייתה פנטסטית, אנחנו במומנטום חזק לקראת תקופת החגים ואנחנו נרגשים מאוד מהמוצרים שיש לנו בצנרת"

הנהלת החברה צופה הכנסות של כ-37 מיליארד דולר ברבעון הנוכחי (רבעון שבאופן מסורתי נחשב לחזק מאוד בגלל עונת החגים בארה"ב) ורווח של 9.3 דולר למניה.

סימני שאלה בנוגע לעתיד

עם זאת, האנליסטים כבר לא כל כך אופטימיים בנוגע לעתיד הרחוק יותר של החברה, לאחר מותו של המייסד והמנכ"ל האגדי סטיב ג'ובס. הצפי הוא שאפל תתחיל בשיווק האייפד 3 בחודש מארס 2012 אולם המתחרות הרבות שלה, ביניהן סמסונג המנהלת נגדה מאבקים משפטיים חריפים ברחבי העולם, ומיקרוסופט, ממשיכות גם הן לפתח מוצרים ותוכנות חדשות ללא הרף.

אתמול הודיעה אפל בדיווח רשמי לבורסה בארה"ב כי בסוף השבוע הראשון להשקת האייפון 4s, הגרסה החדשה של האייפון, נמכרו יותר מ-4 מיליון מכשירים ב-3 ימים. מדובר במכירות שעלו על התחזית האופטימית ביותר של האנליסטים, שכן בשוק ציפו תחילה למכירות של 2-3 מיליון מכשירים אך אנליסטים בודדים טענו כי המכירות יגיעו ל-4 מיליון מכשירים.

באותה הזדמנות מסרה אפל כי נכון להיום ישנם כ-25 מיליון מכשירים המריצים את הגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה שלה, iOS 5, ששוחררה כבר בשבוע שעבר למכשירי האייפון הקודמים, מכשירי האייפד, אייפוד טאץ' ומגיעה ישירות עם האייפון 4s החדש. בנוסף, אפל מסרה כי למעלה מ-20 מיליון משתמשים כבר רשומים לשירות הענן החדש,iCloud.

"אייפון 4s הושק בצורה מדהימה עם למעלה מ-4 מיליון יחידות שנמכרו בסוף השבוע הראשון שלו", אמר פיל שילר, סגן נשיא באפל "הכמות הגדולה ביותר אי פעם למכשיר סלולרי ויותר מפי 2 מהאייפון 4 בשלושת הימים הראשונים להשקתו".