אדם שהוכר כנכה צה"ל במירמה ישיב למדינה 480 אלף שקל

הכרתו של שחר איבגי כנכה צה"ל בוטלה לאחר שהתברר כי הושגה במירמה וכי פציעתו נגרמה למעשה בעת ביצוע עבירה פלילית על-ידו ■ ישיב למדינה את התגמולים וההטבות שקיבל

בית משפט השלום בבאר-שבע קיבל שלשום (א') את תביעת המדינה להשבת כספי תגמולים שניתנו לשחר איבגי, שהוכר כנכה צה"ל, לאחר שהתברר כי ההכרה הושגה במרמה.

הכרתו של איבגי כנכה צה"ל בוטלה, לאחר שהתברר כי הושגה על-ידו במירמה, וכי פציעתו נגרמה למעשה בעת ביצוע עבירה פלילית על-ידו.

איבגי נדרש להשיב למדינה את מלוא סכום התביעה בסך של כ-480 אלף שקל, בצירוף הוצאות משפט.

בית המשפט קבע כי "הנתבע קיבל תגמולים והטבות מטעם התובעת כתוצאה ממעשה תרמית והונאה כלפיה. הנתבע הורשע בגזר דין אשר ניתן כנגדו בגין סיוע למעשה הצתה אותו ביצע באותו היום בו התקיים אירוע הפציעה, ולא הרים את הנטל להוכיח אחרת".

איבגי הגיש בשנת 1998 תביעה לקצין התגמולים בגין כוויות שנגרמו לו, לטענתו, בעת חופשה מאושרת משירותו הצבאי, בשל התלקחות שק שינה בו ישן בחוף ים, בסמוך למדורה.

משרד הביטחון, המשלם תגמולים גם לנכים שנפגעו במהלך חופשה מהשירות הצבאי, הכיר בתביעתו ,ובמשך מספר שנים שולמו לו תמלוגים והטבות בשווי מאות אלפי שקלים. לאחר שאיבגי הורשע בעבירה של סיוע להצתה של חנות, נודע לקצין התגמולים כי פציעתו של הנתבע נגרמה בשל מעשה ההצתה - ולא על חוף הים, כאמור.

בנובמבר 2009 הגישה פרקליטות המדינה את התביעה להשבת כספי תגמולים בגין נכות והטבות ששולמו לאדם שהונה את רשויות הצבא והוכר כנכה צה"ל במירמה. המדינה תבעה את השבת סכומי התגמולים אשר נשאה בהם עקב מעשה המירמה.

התביעה הוגשו על-ידי פרקליטות מחוז דרום, ונוהלה באמצעות עו"ד אנטוניוס מרשי ובסיוע ובליווי עורכות הדין דקלה שלו-אמסלם ונאוה גוטמן מיחידת התביעות בפרקליטות המדינה, וכן בשיתוף אגף קצין התגמולים במשרד הביטחון.

לדברי הפרקליטות, התביעה הוגשה בראש ובראשונה כדי להשיב לקופת הציבור את סכומי הכסף ששילמה המדינה למי שזכאותו לדמי התגמולים והשיקום הושגה בתרמית, ואף כתוצאה מביצוע עבירה פלילית אשר בגינה הורשע.