בחברת החשמל ממשיכים לחגוג

הכסף הגדול של הציבור עובר למימון תנאי העובדים והפנסיות ולחוסר היעילות החולנית

1.

הציבור הנעשק ממשיך לשלם ולבכות, בחברת החשמל ממשיכים לחגוג והנכלולים במשרדי הממשלה, שרים ופקידים בכירים, ממשיכים להשתטח כשטיח רצפה כנוע לניגוב רגלי המונופול. 4 עמודים הוקדשו לחברת החשמל בגליון "גלובס" שראה אור בערב יום שלישי, 25.10 העמודים 4-5, ו-10-11.

"חגיגה חשמלית", הכותרת הראשונה, דיווחה על 11 רגולטורים ממשלתיים המפקחים על חברת החשמל, שקיימו בדיקה מקיפה על דרך התנהלות השכר ומתנות-השכר לעובדים, וגילו בור ללא תחתית של חריגות חמורות. את הבדיקה ביקשה, כמה מעניין, דווקא חברת החשמל, שהסתבכה עם הערה בעייתית במיוחד של רואה החשבון המבקר את דוחותיה הכספיים וביקשה, כהרגלה, לקבל "כיסוי ישבן" ממלכתי. בינתיים, היא לא קיבלה אותו.

מי שמאמין שהדוח הבעייתי ביותר הזה ישנה משהו בהתנהלות הפרועה והמופקרת של החברה ובהתייחסות בעלי הבית שלה - משרדי האוצר והתשתיות המייצגים את הציבור - שיקום. אף אחד לא קם ולא יקום.

גם כי הדעה הציבורית על חברת החשמל בין כה שלילית, גם כי הפוליטיקה והפקידות הבכירה לא מתאפיינות באומץ ובנחישות, ובעיקר כי מרתיח ונמאס לשמוע על התנהלות קלוקלת בלי פתרון וענישה. אגב, לפני זמן לא רב, אמר עובד בכיר שיש בחברת החשמל 3,000 (!) נתיבים שבאמצעותם מוזרמות הטבות שכר לעובדים.

2.

כותרת הכתבה השנייה היא "איך מנעה רשות החשמל הוזלה של 10% בתעריפי החשמל?" במילים אחרות: איך רשות החשמל - הגוף ה"אחראי" על משק החשמל, שנהפך במשך השנים לחלוש וכפוף - נכנעה/ הוכנעה ואפשרה לחברת החשמל להמשיך ליהנות מעושק כספי הציבור, ולא להחזיר לו 2 מיליארד שקל שגבתה ממנו שלא כדין. הרשות "הסכימה" שההחזר יתפרס על פני 15 שנים, ומי יודע איך יתמוסס עם הזמן...

מי שמאמין שהפרשה הזו תשנה משהו בהתייחסות הכנועה והאינטרסנטית של המדינה, שריה, חברי הכנסת שלה ופקידיה לחברת החשמל - שיקום. אף אחד לא קם ואף אחד לא יקום. מימי רוטנברג עד היום, עובדי החברה הזו עושים מה שבראש שלהם. כולל אתננים פוליטיים שניתנו לפוליטיקאים ממפלגות שונות.

מדי פעם קמים בממשלה כמה צעירים בגילם או ברוחם, שעדיין אוכלים את הלב ומנסים לשנות משהו בהפקרות המתמשכת, אבל מהר מאוד כותשים אותם.

אגב, תוך כדי כל האירועים בחודשים האחרונים, הדיבורים על קרן הפנסיה החיצונית שהוזרמו אליה בדרכים תמוהות כ-18-20 מיליארד שקל, הקרן הפנימית בת 2 המיליארד - ויש סברה שבסביבה קבורים מיליארדים אחדים - פרסמה חברת החשמל מודעות גדולות במיוחד בעיתונים לגיוס "סמנכ"ל רגולציה".

זהו הכינוי הרשמי לתפקיד שהתקבע בשנים האחרונות אצל תאגידים עתירי אינטרסים כמו הבנקים ודומיהם, למי שכונה פעם מאכער בכיר. לוביסט מתוך הבית. מכיר את מי שצריך להכיר, מיומן במסלולי המסדרונות, הפינות והחורים השחורים בשלטון. מסדר- סידורים - פה מפתה, שם מכופף...

3.

במשרד מבקר המדינה עוסקים כבר חודשים בהכנת דוח ביקורת, בין השאר על תנאי השכר המוגזמים והלא-חוקיים לכאורה, שהפכו לבסיס מרכזי בחישוב תעריף החשמל, על מימון וגיוס הון במחיר גבוה במיוחד ועל חולשת ההרתעה והפיקוח של משרדי הממשלה. טיוטת הדוח כבר הופצה, ובשבועות האלה מתקיים מסע לחצים אדיר בכל האמצעים האפשריים.

4.

חברת החשמל סוחטת את הציבור בשתי דרכים: בתעריפים, שהם יחסית הוגנים, אבל בפועל לא מספיקים לה, כך שצבר החובות שלה גבוה מ-55 מיליארד שקל. כמו כן בעובדה שהבעלים, הציבור באמצעות הממשלה, לא מקבלים את התשואה ההולמת והמצויה בנוסחאות שעל בסיסן פועלת החברה.

הכסף הגדול של הציבור עובר למימון תנאי העובדים והפנסיות, ולחוסר היעילות החולנית. המנכ"ל הקודם הצהיר שיש 2,500 עובדים מיותרים בחברה. עובדים יקרים מאוד.

5.

דוח הבנק העולמי, מלפני כשנתיים, שהוזמן על ידי חברת החשמל הגיע למסקנה שהעלות הממשית של עובדי החברה, בהשוואה למדינות ברמה דומה, גבוהה ב-38%. חישוב המותאם לכוח הקנייה מצא רמה הגבוהה ב-25% מהנהוג בעולם.

6. אז מה יהיה? יום אחד יקום...