להחזיק אג"ח ליום בלבד - וליהנות מתשואה שנתית

קובי שגב, מנכ"ל יובנק קרנות נאמנות, ממליץ על אסטרטגיה לטווח הקצר בשוק תנודתי ■ בין המומלצות: אגרות חוב של אמפל ושל אלביט הדמיה

שוק תנודתי המלווה באווירת אי-ודאות, מעלה לקדמת הבמה אסטרטגיות השקעה לטווח הקצר המתממשות בתוך ימים בודדים. המוטיבציה מאחורי מהלך שכזה ברורה - לא ידוע מה יקרה בטווח הבינוני-ארוך, ועל כן עדיף להתמקד בהווה; אם תרצו, לחיות את הרגע.

קובי שגב, מנכ"ל יובנק קרנות נאמנות, מביא במיוחד עבור "גלובס" דוגמה לאסטרטגיה שכזו במסחר באג"ח. "מדובר באסטרטגיה שאנחנו עובדים איתה כבר שנים, והיא מוכרת בשוק, אבל רק מספר מצומצם של שחקנים משתמשים בה. ירידת המחירים בשוק מאפשרת מסחר קצר טווח באג"ח, כאשר הקנייה והמכירה נעים בסמיכות ליום האקס לתשלום הריבית והקרן, והדגש הוא על יכולת החברה לעמוד בתשלום הקרוב בלבד, בלי קשר להסתברות לפירעון המלא של האג"ח".

לדברי שגב, "כאשר יש ירידות חדות באיגרת מסוימת שמועד פירעון הקרן שלה קרוב, נוצרת הזדמנות לרכוש אותה במחיר זול יחסית; ובמקביל המשקיע נהנה מתקבולים לפי השווי המלא של האיגרת. בשקלול ההחזר על ההשקעה הודות לתשלום הקרן והריבית, עם יתרת האיגרות שברשותו, יוכל המשקיע לנצל את ההזדמנות, ולמכור את יתרת החזקותיו ברווח".

במקרה כזה, שבו אג"ח נסחרות בהפרש ניכר מהערך המתואם שלהן (הערך בתוספת ריבית או הפרשי הצמדה נכון למועד החישוב), קיים חשש כי החברה לא תעמוד בהתחייבויותיה. לרוב, מדובר בחישוב לטווח הבינוני והארוך, אולם במקרים רבים לחברה יתרות מזומנים מספקות לטווח הקצר, כך שניתן להניח כי היא תעמוד בפירעון הקרן הקרוב.

משקיעים מתוחכמים, טוען שגב, עדיין יכולים לייצר תשואה גבוהה על השקעתם, מאחר שנוצר מצב שבו איגרת נרכשה במחיר מוזל, אך כאשר היא נפרעת, התקבולים הם לפי שוויה המלא. למעשה, שגב מנצל את המרווח בין מחיר הקנייה של האיגרת לגובה התקבולים - דבר המאפשר הזדמנות למכירה ברווח, גם במידה שהירידה במחיר האג"ח חדה יחסית.

שגב מוסיף, כי את האסטרטגיה ניתן לבצע בכל סכום ואפילו קיים חסרון לגודל. "ביצוע האסטרטגיות בעשרות מיליוני שקלים, הוא מאוד קשה. הסכום אופטימלי הוא 10,000 שקל עד 250 אלף שקל בכל פעם".

נציין כי אסטרטגיה שכזו מכילה לא מעט סיכונים. לכן מומלץ לנתח לעומק את הדוחות הכספיים של החברה, ולוודא שביכולתה לעמוד בתשלום הקרוב בלבד, שכן לפי האסטרטגיה של שגב, אין כאמור חשיבות לפירעון העתידי.

בנוסף, במידה שמשקיעים רבים יפעלו לפי האסטרטגיה, קיים סיכוי סביר כי ביום האקס תאבד האיגרת שיעור ניכר משוויה, ואז כשכולם ימכרו יחד - האג"ח תתרסק. סיכון נוסף הוא עצירת תשלומים - כאשר מתעורר חשש ליכולת תשלום האג"ח בעתיד, החברה עלולה לעצור את תשלומי האג"ח הקצרה, כדי שלא תואשם באפליית נושים. כך קרה באחרונה כאשר דלק נדל"ן עצרה תשלומי האג"ח הקצרה.

לאלו המעוניינים ליישם את האסטרטגיה ממליץ שגב על האג"ח הבאות:

אלביט הדמיה אג"ח א'

חברת הנדל"ן של מוטי זיסר מככבת בחודשים האחרונים בכותרות, בשל קשייו של בעל השליטה לעמוד בהחזר ההלוואה בסך כמיליארד שקל, שניתנה לו על-די בנק הפועלים, שהחל באחרונה בהליך כינוס נכסים כנגדו. האג"ח נסחרת בשער של 88.1 אגורות. ב-8 בפברואר 2012 חל יום האקס לפדיון 20% מהקרן וריבית שוטפת, דהיינו החזר של 27 אגורות לכל אג"ח שנרכשה. "משקיע הרוכש בשער 84 אגורות עד ל-7 באותו חודש, יכול למכור ביום האקס בירידה של עד 11.5% לשער של 71.4 אגורות. כך, גם לאחר הירידה במחיר האיגרת, עדיין ניתן לגרוף רווחים", מציין שגב, ומדגיש כי להערכתו, לחברה מספיק מזומנים לעמוד בתשלום הקרוב.

אמפל אמריקן אג"ח א'

חברת האחזקות שבשליטת יוסי מימן עוסקת בתחום האנרגיה, באמצעות EMG המספקת גז טבעי לישראל ולמזרח התיכון, ובתחום הכימיקלים באמצעות חברת גדות מיכליות.

האג"ח נסחרת בשער של 78.6 אגורות. ב-8 בנובמבר השנה יחול יום האקס לפדיון 20% מהקרן וריבית שוטפת, דהיינו החזר של 26.7 אגורות לכל אג"ח שנרכשה. "משקיע שרוכש את האג"ח בשער של 72.7 אגורות עד יום קודם לכן, יכול למכור את החזקותיו בכל מחיר הגבוה מ-57.5 אגורות - כלומר ירידה של 17%, ועדיין להרוויח. לחברה יתרות מזומנים של למעלה מ-300 מיליון שקל, וסך התשלום בנובמבר עומד על 65 מיליון שקל", מציין שגב.

בסר אירופה אג"ח ט'

החברה שבשליטת נחשון קויתי פועלת בעיקר במזרח אירופה, בפרויקטים בתחום הנדל"ן למגורים ואזורים מסחריים. בתחילת החודש ספגה הורדת דירוג נוספת עם אופק שלילי, בין היתר בשל תלותה בשני נכסים במזרח אירופה. בשנים האחרונות סובלת בסר מתזרים מזומנים שלילי.

האג"ח נסחרת בשער של 81.2 אגורות. בתאריך 20 בנובמבר השנה יחול יום האקס לפדיון 20% מהקרן וריבית שוטפת, כלומר החזר של 27.4 אגורות לכל אג"ח שנרכשה. "משקיע הרוכש בשער 80 אגורות עד ל-19 בנובמבר, יכול למכור ביום האקס בירידה של עד 16.6% לשער של 57.3 אגורות, ולהרוויח", אומר שגב, ומוסיף כי למרות שבסר בבעיה תזרימית, היא תוכל לעמוד בתשלום הקרוב.

*** הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם