1.2 קוואדריליון דולר

הכול שם בסדר באיטליה? אז זהו שלא. בגוש האירו יודעים שחסימת הסכר ביוון לא תעזור

שבוע שעטת שוורים נוסף הופך את אוקטובר 2011 לחודש שיאים בבורסות ארה"ב. אירופה לא מפגרת הרחק מאחור וגם הבורסה הישראלית נהנית - אולי רק הגבולות המתחממים בדרום יעצרו את המומנטום.

כל מי שעיניו בראשו יבחין בכך שאין בהסכמות שהושגו בפסגת האיחוד האירופי בכדי לפתור את בעיות הגוש החולה. הזרמות הכספים נותנות פסק זמן כדי לחשוב מה באמת צריך וניתן לעשות.

איש מבין הכלכלנים, האנליסטים והפרשנים לא יכול לבוא בטענות כלפי קברניטי הכלכלה. המשבר שהחל ב-2008 שינה את כל חוקי המשחק הכלכלי ועל כן דרוש להם זמן על מנת ללמוד כיצד אפשר להתמודד עם משברי החוב בארה"ב ובאירופה. זמן כידוע עולה כסף וזה בדיוק מה שהם עושים כרגע - קונים זמן בכסף.

לפני כשנתיים כשכתבתי כאן שהבעיה האמיתית היא איטליה, היה מי שהרים גבה בפליאה. איטליה ? הכול שם בסדר. אז זהו שלא. זהו החשש הגדול באמת וקברניטי הגוש יודעים שחסימת הסכר ביוון לא תעזור בהמשך. וזאת מבלי שהזכרנו את אירלנד ופורטוגל המביטות בקנאה על התספורת היוונית. השאלה היא לא אם אלא מתי תגיע התהייה מדוע יוון ולא אנחנו.

בהנחה שהבנקים יצליחו להתמודד גם עם פורטוגל ואירלנד ובהנחה שהרפורמות מרחיקות הלכת שננקטו בספרד יביאו שם להתאוששות המקווה, נשארת איטליה כסימן השאלה הגדול שמעיב על ניסיונות ההתאוששות של הגוש. סירוב אגרות החוב הממשלתיות להשתתף בחגיגת השבועות האחרונים מספר את כל הסיפור.

היית מצפה לאחר כל ההסדרים והסיכומים שהתשואות על אגרות החוב של ממשלת איטליה ירדו בחדות אולם בפועל זה לא קרה וירידה מרמה של 6% ל-5.8% איננה משקפת התבהרות ואנחת רווחה,נהפוך הוא.

מספר אחד יכול להסביר יותר מאלף מלים את בעיית העולם החופשי ובהבנתו טמון גם הפתרון לבעיה. 1.2 קוואדריליון דולר. זהו היקף הנגזרות הנסחרות בעולם - מטבעות, זהב, נפט, תירס, משכנתאות סאב פריים וכל מה שאשפי הפיננסים של ניו יורק ולונדון חשבו עליו. עם זה עולם הכלכלה שהכרנו לא יכול להתמודד וזו מהות הכישלון לצאת מהמשבר כבר מספר שנים. רק צמצום משמעותי של מספר מפלצתי עשוי להביא מזור לכלכלת העולם.

בינתיים, נמשיך ליהנות מראלי סוף השנה כי כולנו רוצים להיות חלק מהחגיגה.זה לא רק סטטיסטיקה או רצון לשפץ תשואות לקראת סוף השנה. אלו לא יחזיקו מים במידה ותתעורר בקרוב בעיה באיטליה או אפילו ספרד.

הנתונים בארה"ב סבירים ובשבועות האחרונים אף נשמעים קולות של אופטימיות במגזרים שעד לפני חודש סבלו מתרדמת קשה כמו מגזר הדיור. יחד עם אנחת הרווחה הזמנית באירופה תימשך ככל הנראה תקופת העדנה עוד זמן מה. אופטימיות? זהירה בלבד. רק כשנראה נכונות של הרגולטורים להתמודד עם התעללות הגופים הפיננסיים, ניתן יהיה לדבר על התאוששות בריאה ויציאה מהמשבר.

הממשלות יצטרכו להיכנס לעובי הקורה ולפקח על גופים שעד כה נהנו מחופש פעולה מלא.אם זה לא יקרה נמשיך לראות תופעות הזויות כמו שער הדולר כנגד האירו ב-1.4 כשהגוש במצב של חולה אנוש ומטבע חזק מקשה עליו עוד יותר מלהתאושש או נפט ב-95 דולר לחבית כשהעולם כולו מאט.

תופעות כאלה הן אך ורק תוצר של עודף כוח בידי הגופים הפיננסיים.לא צריך להתרשם יתר על המידה גם מדו"חות החברות. שימו לב שרוב הדו"חות הטובים משקפים רמת מזומנים גבוהה ושיפור ברווחיות עקב צמצום בכוח אדם ולא גידול ברמת המכירות.

עד שמצב זה לא ישתנה כדאי לנצל את הראלי הנוכחי לצרכי "שיפוץ" תיקי ההשקעות ובנייתם מחדש תוך התבססות על חברות יציבות,בעלות איתנות פיננסית גבוהה שתסייע להן לצלוח את המשבר הבא אם וכאשר.

  1. יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  2. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי.
  3. החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.