סימן לבאות? פלסטין התקבלה כחברה מלאה באונסק"ו

108 מדינות הצביעו בעד ההצעה ורק 14 מדינות התנגדו ■ בין התומכים נמצאות רוסיה, סין וצרפת ■ גרמניה ושוודיה התנגדו להצעה

ניצחון ראשון לרשות הפלסטינית אחרי הפנייה לאו"ם: הוועידה הכללית של אונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם, החלה היום את פעילותה בפריז, עם הצבעה על חברות הרשות הפלסטינית בארגון. ההצבעה הייתה חד משמעתית: פלסטין - בפנים, יחד עם שאר 193 מדינות העולם.

108 מדינות הצביעו בעד, 52 נמנעו - ורק 14 הצביעו נגד. בין המדינות שהצביעו בעד קבלת פלסטין לארגון: טורקיה, ונצואלה, רוסיה, אוסטריה, בלגיה, סין, אירלנד, קזחסטן, קניה, קירגיזסטן, כווית, לסוטו, לבנון, צרפת, פינלנד, יוון.

בין המדינות שהתנגדו לצירוף: קנדה, ארצות הברית, שוודיה, גרמניה וישראל. כשהנציג הישראלי בוועידה הקריא את עמדת המדינה, "נגד", פרץ צחוק באולם.

ארה"ב הודיעה: מקצצים בסיוע

לאחר ההצבעה נשא דברים הנציג האמריקני בוועידה. "ארה"ב הצביעה נגד ההצעה כי אנו לא יכולים לקבל את הפנייה המוקדמת לאו"ם", אמר. "שום אומה לא מחויבת לשלום כמונו. כפי שאובמה אמר במאי, 'שלום יכלול שתי מדינות - ישראל כמדינה יהודית ובית לעם היהודי ופלסטין כבית לעם הפלסטיני. ארה"ב הייתה ברורה לגבי הצורך בשתי מדינות, אך רק דרך מו"מ ישיר, ללא קיצורי דרך".

"צעד זה יקשה עלינו לתמוך בפעילות אונסק"ו", הכריז הנציג ואמר: "אך שלא יהיה ספק - ארה"ב מחויבת עמוקות לאונסק"ו. למרות האתגרים אנו ממשיכים במאמץ". הנציג הישראלי נשא דברים חריפים. "זו טרגדיה לאונסק"ו", אמר. "זו הכרה במדינה שאינה קיימת. סירבתם לתת לאו"ם את הכבוד ולא חיכיתם ולו זמן מועט להחלטה".

הצעד הראשון בדרך להכרה

בחודש ספטמבר האחרון, ביקש יו"ר הרשות אבו מאזן מהאו"ם להכיר במדינה פלסטינית כחברה בארגון הכללי. אונסק"ו היא סוכנות האו"ם הראשונה אליה מצטרפים הפלסטינים - התחנה הראשונה בדרך של אבו מאזן למדינה רשמית.

המדינות צפויות להצביע במהלך היום על הבקשה הפלסטינית, הצבעה שמציתה את הוויכוח המוכר בחודשים האחרונים. מדינות המערב עומדות במצב שמוגדר "עדין"; בוושינגטון, לונדון, פריז, רומא ומדריד יודעים שלהצבעה בארגון התרבותי של האו"ם, יש גם השלכות מדיניות נרחבות.

הוועידה החינוכית-התרבותית מוצאת את עצמה בלב ההתרחשות המדינית היום. חברי הארגון יודעים שכעת תפעל הרשות לקדם את מעמדה, למשל, בעזרת אתרי תרבות עולמיים כמו כנסיית הקבר בבית לחם או טענות על אתרים שונים במזרח ירושלים.