"גלובס" מציג: כל הדרכים להשיג ירקות ופירות אורגניים

מחירי הירקות והפירות האורגניים ירדו, והזמינות שלהם גדלה ■ מי שלא מוצא את מבוקשו ברשתות או בחנויות הטבע, יכול להזמין ישירות מהמגדלים ואפילו לשכור אדמה ולטפח ערוגות

לאחר שבמשך שנים היו מחיריהם של הירקות האורגניים גבוהים מכדי להפוך לדיירי קבע בסל הקניות המשפחתי, ירדו המחירים בעשרות אחוזים. נכון להיום נמכר ק"ג אבוקדו אורגני ב-11 שקל, לעומת 10 שקל לק"ג רגיל, וגזר אורגני נמכר ב-6 שקל לק"ג, לעומת 5 שקל לק"ג גזר רגיל.

במקרים אחרים הפערים עדיין גדולים: בננה מתוצרת רגילה נמכרת בכ-7 שקל לק"ג, ואילו בננה אורגנית מתחילה ב-13.50 שקל. ק"ג עגבניות רגילות נמכר בכ-4 שקל, לעומת מינימום 8 שקל לעגבנייה אורגנית.

לדברי ארבל שירן, מנהל רשת ניצת הדובדבן, מספר השחקנים בענף גדל, בהתאם לגידול בצריכה: "מנגד, האיכות לא נפגמה, משום שישראל, כיצואנית מובילה בתחום הירקות האורגניים (כ-1.3 מיליארד ב-2011), כפופה לתקנים מחמירים, כך שהצרכן הישראלי נהנה מתוצרת מובחרת ולא מהשאריות".

שוק הירקות והפירות האורגני נאמד ב-900-1,000 טון בחודש, המתורגמים ל-7.5 מיליון שקל במונחי צרכן, כך לפי גיא פרוביזור, מנכ"ל עדן טבע מרקט. לדבריו, המספרים גבוהים פי 2.5 ביחס לנתונים של לפני 3 שנים.

עוד בשורה טובה היא שהפעם הצרכן הישראלי לא משלם יותר ביחס לעמיתו האירופי, נהפוך הוא: "המחירים של הירקות האורגנים זולים ב-30%-40% בישראל", קובע פרוביזור, ובתוך כך מדגיש כי שוק צרכני המזון האורגני גדל ב-15% כל שנה, "הנגישות מגדילה את הצריכה, לצד רמת מודעות גדלה ורמת מחירים שהוא מגדיר כ"סבירה".

איך שומרים על רמת המחירים הסבירה? "הביקוש כיום מאפשר לנהל שוק עם תחזיות לשנה הבאה ולהתחייבויות מול הספקים", מסביר פרוביזור. "המגדל יכול להגדיל את כמות הירקות בשדה ולדעת שימכור את כל הסחורה. בשונה מבעבר, היום השוק מאורגן, זמין ואיכותי".

פרוביזור מתייחס לצמצום המחירים של התוצרת האורגנית ביחס לתוצרת הקונבנציונלית. "את המחיר של הירקות האורגניים אני משווה למחירון העליון של השוק הסיטונאי (כלומר לסחורה הטובה ביותר מבין שלוש הסקאלות - נמוכה, בינונית וטובה). בעבר הירקות האורגניים היו יקרים עד פי שניים".

שורה של דרכים עומדות בפני הצרכן המבקש לצרוך ירקות ופירות אורגניים: קנייה ברשתות ובחנויות הטבע, הזמנה הביתה דרך המגדלים הישר מהשדה (האורגני) ואפילו טיפוח גינה אורגנית באופן עצמאי במשתלות הפרטיות וברשויות המקומיות.

ירקות אורגניים באינטרנט לא הרבה יותר יקרים מירקות רגילים
 ירקות אורגניים באינטרנט לא הרבה יותר יקרים מירקות רגילים

1. לגדל לבד בשטח ציבורי

טרנד נפוץ בארה"ב ובאירופה שעשה עלייה לישראל מיועד בעיקר למי שאין בביתו גינה שבה יוכל לגדל ירקות עצמאית. מדובר על החכרת שטחים בהם מגדלים עצמאית תוצרת בדרך אורגנית וללא ריסוס (בהתאם לקריטריונים ובדרך-כלל תחת פיקוח). לצד הפיצוי למי שלא מחזיק גינה בשטח ביתו, מדובר בדרך נפלאה לחוות את תוצרת האדמה לאורך שלביה. את השטחים ניתן לשכור במשתלות פרטיות ובמסגרות של "גינה לתושב" ברשויות ובערים, במחיר המתחיל ב-100 שקל לחודש.

במסגרות עירונית מפעילות חלק מהרשויות פרויקטים להשכרת שטחים חקלאיים לעיבוד ולגידול תוצרת באופן עצמאי:

"גינה לתושב"

* תל-אביב, החווה החקלאית: 90 חלקות עומדות להשכרת התושבים - 180 שקל לחודש לשטח של 40 מ"ר, ו-100 שקל לשטח של 17 מ"ר.

* תל-אביב, מתחם גני יהושע, "ראש ציפור": שטח של 40 מ"ר בעבור 240 שקל. המחיר לא כולל השקיה ושתילים וכולל ליווי והדרכה.

* ראשון-לציון: מאות חלקות מחזיקים תושבי העיר במרכז ראשון ומעבדים ערוגה אורגנית. 130 שקל ל-30 מ"ר.

* מודיעין, חווה ואדם: השכרת שטח של 30 מ"ר, כולל השקיה, קומפוסט, זריעה והדרכה ב-100 שקל לחודש.

משתלת הכפר הירוק

כ-5 דונם עומדים לטובת החכרת שטחים פרטיים בני 100 מטר כל אחד. הלקוח בוחר את הערוגות, ולפיהן נבחרת מערכת השקיה. טיפוח החלקה נעשה על-ידי הלקוח בסופי שבוע או בשעות הפנויות, עד לשיא של קטיף התוצרת.

מחיר: 2,300 שקל לשנה (כ-190 שקל לחודש).

אוריגני

במושב גני עם ובכפר מעש, ניתן להשכיר שטחים של 50 מ"ר ולגדל תוצרת בהתאם לעונתיות ולדרישה. השירות כולל השקיה, קומפוסט וחומרי הזנה לצמחים, הדרכה ושתילים.

מחיר: 220 שקל לחודש.

חממית, בית יצחק

שטחים להתנסות מעשית לנרשמים לקורסים במשתלה: לדוגמה קורס "ביופאלחה" , לחקלאות אקולוגית המשלבת שיטות מסורתיות עם חקלאות מודרנית (1050 שקל ל-7 מפגשים). במקום ניתן להתנסות גם בגידול בתוך חממות בהן יש גם גישה לנכים.

2. לקנות בחנויות

מאות רשתות וחנויות עצמאיות פזורות ברחבי הארץ ומנגישות את התוצרת האורגנית לצרכן. המחירים משתנים ונתונים גם לתנאי התחרות באזור. חלק מהרשתות מעניקות הנחות בימים קבועים. אורגניק מרקט עורכת מדי יום שלישי יום "שוק" של הנחות על ירקות ופירות, בטבע ספורט קסטל יש מבצעי הוזלה בימים ד'-ו'. בניצת הדובדבן ובעדן טבע מרקט המבצעים הם ספונטניים ומשתנים בין הסניפים ולפי הדילים עם הספקים וטריות המוצרים. ההנחות עשויות להגיע ל-80% מהמחיר המקורי, מה שעשוי להוזיל את מחיר הירק האורגני לעומת הירק הרגיל.

למרות הדעה הרווחת כי צרכן של מוצרים אורגנייים קונה בעיקר בחנויות ייעודיות, גם רשתות השיווק הבינו כי הטרנד הבריאותי הפך מנישה לענף הצובר קהל צרכנים גדל. במגה מציינים כי מכר הירקות האורגנים מהווה פחות מחצי אחוז ממכר הירקות בחנויות הלא מתמחות, והדרישה עדיין מועטה. בחלק מסניפי מגה מצויים תתי-סניפים של האחות עדן טבע מרקט, שמאפשרת את הרחבת סל המוצרים האורגני. ב-13 מסניפי שופרסל פועלים מתחמי GREEN המציעים סחורה אורגנית הודות לרכישת רשת אורגניק מרקט בידי שופרסל. גם בטיב טעם מדגישים כי תוצרת אורגנית נמכרת בסניפים מסוימים "בהתאם לדרישה".

מכירה באינטרנט? רק בניצת הדובדבן

נוכחות הרשתות באינטרנט דלה: ניצת הדובדבן המתעתדת לפתוח את הסניף ה-15 בימים אלה, היא היחידה המבצעת מכירה מקוונת (באתר nizat.com). המחירים זולים במעט ביחס לממוצע בסניפים (משלוח: 15 שקל בקנייה ב-100-300 שקל, חינם בקנייה ב-300 שקל ויותר).

בקרוב תשיק עדן טבע מרקט אתר מכירתי בו יוצעו מוצרי הרשת במחירים הזהים לסניפים. בשלב זה אורגניק מרקט הורידה את האתר המכירתי מהאוויר ומבצעת הזמנות טלפוניות. בעתיד יתאפשר להזמין דרך אתר שופרסל. בטבע ספורט קסטל ניתן להזמין ויטמינים ותוספי מזון בלבד.

3. להזמין מהשדה

הזמנת מוצרים טריים מהשדה עד הבית אפשרית באתרים לא מעטים. התוצרת משתנה בהתאם לחסדי הטבע, והאתרים מתעדכנים לעיתים קרובות. מכיוון שהירקות מגיעים הישר מהשדה ואינם ארוזים או נושאים חותמת אורגנית, שווה לבדוק אם יש תו פיקוח.

היות ומדובר על תוצרת טרייה שמחיריה משתנים חדשות לבקרים, כדאי לערוך השוואה קלה לפני שמזמינים. נכון לאתמול (ג'), לדוגמה, חלק גדול מהמוצרים היו הכי זולים באתר גן השדה: בננה - 13.50 שקל לק"ג, פלפל אדום - 12.50 שקל לק"ג, גזר - 6 שקלים לק"ג. בחלק מהמוצרים אתר organicex הציע את המחירים הנוחים ביותר: 5.90 שקלים לק"ג תפוז ו-10.90 לק"ג אבוקדו. המשלוח באתר זה הוא חינם בקנייה מ-250 שקל, מה שמעניק לו יתרון נוסף.

ארגז פעם בשבוע

שירות נפוץ הוא הזמנה קבועה של סל המאגד לקט ירקות. לדוגמה: ב"גן השדה" ניתן להזמין סל ב-100 שקל ובו ירקות בסיס, ירקות לבישול ועשבי תיבול. גם באתר thegreen.co.il ניתן להזמין סלים אורגניים מ-100 עד 200 שקל (בהתאם לגודל).

בחלק מהמקרים ניתן לגוון את תוצרת האדמה עם ביצים אורגניות או מוצרים משלימים אחרים כלחמים או ממרחים. הרעיון הוא שהמשלוח (שאינו כלול במחיר הארגז) מגיע אחת לשבוע ביום מסוים. מכיוון שמדובר על תוצרת טרייה תמהיל הסל עשוי להשתנות, מעבר לירקות הבסיס הקבועים.

שירות כזה מציעים גם חקלאים פרטיים המפיצים את מרכולתם באזורי חלוקה מסוימים ובמועדים קבועים (ימי שלישי הם ימי החלוקה הפופולריים). לצד העובדה כי ניתן לפרגן לחקלאי ולחסוך את דמי התיווך לחנות, מדובר בתוצרת המגיעה הישר מהשדה, רומנטי וטעים ככל שזה יישמע. איפה אפשר להזמין?

אורגניק-אקס

כאן נמכרים ירקות ופירות, מוצרי עוף קפוא, דגים, מוצרי חלב, קטניות, תבלינים, טופו. המוצרים נארזים באריזות מתכלות. המוצרים ומחיריהם מוצגים ברשימה בטבלה מרוכזת מה שמקל על הבחירה הנדרשת אולם ויזואלית פחות נעים לעין.

* משלוחים: תל-אביב, אזור חוף הכרמל ונתניה. 25 שקל לקנייה עד 250 שקל, חינם בקנייה מעבר לכך.

* כתובת: Organicex.co.il

אורגניק נטעים

התוצרת האורגנית של מושב נטעים וקיבוץ שדה אליהו כוללת פירות וירקות, לחמים, דגנים, מוצרי חלב, דגנים, ויטמינים מוצרי ניקוי ועוד.

האתר ידידותי, כולל הצגת המוצרים בצורה ברורה לרבות תמונה, מחיר וערכים תזונתיים של כל ירק או פרי.

* משלוחים: ברחבי גוש דן והשפלה: 25 שקל בקנייה ב-120-150 שקל, 20 שקל בקנייה עד 500 שקל, וחינם בקנייה מ-500 שקל.

* כתובת: Organic-netaim.co.il

משק ברזילי

תוצרת אורגנית של משק ברזילי ובה ירקות ופירות, ממרחים, לחמים ועוגות. ההזמנה נעשית באמצעות מילוי טופס ובו מסמנים את כמות המוצרים (מ-0.5 ק"ג עד 2.5 ק"ג). המחיר מצוין בטופס.

* משלוחים: 20 שקל בשרון, 30 שקל באזור תל-אביב ופתח-תקווה.

* כתובת: Meshekbarzilay.co.il

גן השדה

היצע מכובד של פירות וירקות ומוצרים אורגנים משלימים מהתוצרת של כפר רות. התוצרת מוצגת בטבלה מסודרת הכוללת הערות יומיות. ההזמנה מתבצעת בקלות כשאת הזמנת הירקות אפשר לבצע לפי מספר יחידות או לפי משקל בקילוגרם.

* משלוחים: באזור מודיעין: 8 שקל, באזור ירושלים, תל-אביב, יהוד: 20 שקל.

* כתובת: Gan-hasade.com.