מסתמן: ערוץ 10 יפקיד ערבות של 4 מיליון שקל להבטחת עצמאות חדשות 10

הרשות השנייה השלימה את השימוע להנהלת ערוץ 10 בנוגע לפרשת ההתנצלות בפני אדלסון

מועצת הרשות השנייה השלימה היום (ה') את השימוע להנהלת ערוץ 10 ולחברי הדירקטוריון של חדשות 10 בנוגע להתנהלות חברת החדשות בכל הקשור להתנצלות בפני שלדון אדלסון ולאירועים שהתרחשו בעקבותיה, בהן התפטרות מנכ"ל חברת החדשות, ראודור בנזימן, עורכת המגזין "השבוע", רותי יובל, והמגיש גיא זהר.

בתוך כך, הערב קיבלו הרשות השנייה והנהלת ערוץ 10 זימון לוועדה לביקורת המדינה, לדיון בהשתלשלות האירועים של פרשת אדלסון. מועצת הרשות בוחנת בין היתר אפשרות לפיה, במטרה לחזק את מעמדה העצמאי של חדשות 10, הערוץ יפקיד ערבות בנקאית נפרדת בהיקף של 4 מיליון שקל להבטחת העצמאות בשידוריה.

בדיון שהתנהל בירושלים נכחו מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי, היועצות המשפטיות של הערוץ ושל חברת החדשות, נציגו של בעל השליטה יוסי מימן בדירקטוריון, חברת הדירקטוריון דפנה מידר ויו"ר הדירקטוריון יורם שכטר.

המועצה הדגישה כי היא רואה חשיבות רבה בקיום הפרדה מבנית בין בעלי המניות לבין חברת החדשות ואף בין בעל הזכיון עצמו לבין חברת החדשות. עוד הובהר כי הרשות השנייה עומדת על משמר קיום עצמאות שידוריה של חברת החדשות לפי חוק הרשות השנייה.

המועצה הדגישה את חשיבות ההוראה לפיה מנכ"ל חברת החדשות הינו גם העורך הראשי של שידוריה, ולו המחויבות כי יבוצעו תחקירים מבוססים ועצמאיים וכן הסמכות להכריע בעניינים הנוגעים לתכנם של השידורים. משכך, נודעת חשיבות מיוחדת להקפדה על כך שבשידורי החדשות לא ישוקפו עמדותיו של בעל הזיכיון, מנהליו, בעלי מניותיו או עובדיו.

ההחלטה לפרסם התנצלות - "הערכת סיכונים"

במהלך ספטמבר קיימה מועצת הרשות השנייה דיון ראשון בהליך השימוע בו החלה, בעקבות האירועים שהתרחשו בחברת החדשות של ערוץ 10. בדיון נשמעו נציגי הנהלת חדשות 10 וישראל 10 וכן יו"ר דירקטוריון ישראל 10 והמנכ"ל המתפטר של חברת החדשות. בתום הדיון החליטה חברי המועצה לזמן את חברי הדירקטוריון של חברת חדשות 10 להמשך בירור בנושא.

במסגרת התהליך קיבלה הרשות את עמדתן הכתובה של החברות לשאלות נוספות שהועלו, ובחנה הצעות להגברת ולהבטחת העצמאות של חברת החדשות, על מנת להמשיך ולקיים חברות חדשות מהימנות אמינות ועצמאיות ולחזק את היכולת לקיים תחקירים עיתונאיים נוקבים ללא משוא-פנים.

המועצה הדגישה כי כל החלטה בחברת חדשות, הנוגעת לתוכן השידורים ולניהולה של חברת החדשות, צריכה להתקבל על-ידי חברת החדשות בלבד ובאמצעות האורגנים המוסמכים שלה על-פי החוק - מנכ"ל החברה ודירקטוריון החברה, הכולל את נציגי הציבור שמונו על-ידי הרשות.

מועצת הרשות קבעה כי ההחלטה לפרסם התנצלות במקרה הזה נעוצה הן במישור העריכתי והן העסקי של "הערכת סיכונים", במצב של התראה על תביעה, וזאת בהתחשב בכך שחדשות 10 עצמה קובעת בתשובותיה כי "התשתית הראייתית עליה נסמכה הכתבה בשני נושאים אלה איבדה מיציבותה", וכי התברר לה כי "מבחינה מהותית יש מקום לפרסום התנצלות".

המועצה סבורה כי נפל פגם בכך שדירקטוריון החברה לא קיים דיון בנושא, באופן אשר היה מאפשר לעורך הראשי להביע בפני הדירקטוריון את עמדתו, תוך קיום דיון יסודי בסוגייה. לפיכך קבעה המועצה כי ייפתח נגד ערוץ 10 הליך של הפרה לכאורה.

ברשות השניה מציינים כי לא הוצגו בפני המועצה ראיות, ואף לא נשמעה עמדה מפי מי מהמעורבים שנשמעו בפני המועצה, לרבות מפי מנכ"ל חברת החדשות שהתפטר בעקבות הודעת ההתנצלות, כי היתה התערבות של בעלי המניות בתכני החדשות או אפילו בנוסח ההתנצלות שהוסכם עליו בין חברת החדשות לבין הנפגע מהשידור (אדלסון).

המועצה קבעה עוד כי יש ליישם את סעיף 93 לתקנון החברה, לפיו דירקטוריון החברה אמור היה להקים ועדת משנה שתעסוק בתוכן (ועדת עריכה), ובוועדה זו היה אמור להיוועץ מנכ"ל החברה בעניינים הנוגעים לתפקידו כעורך ראשי כפי שיראה לנכון. הוברר כי ועדה זו לא מונתה ולא פעלה.

לפיכך הוחלט כי חברת חדשות 10 תקים ועדת אתיקה עצמאית בת 3 חברים ובראשה שופט בדימוס, לעניין אתיקה בשידורי החדשות, כפי שנקבע בזיכיון; כן תוקם ועדת עריכה בהתאם להוראות סעיף 93 לתקנון החברה.

בנוסף, ועל מנת לחזק את מעמדה העצמאי של חדשות 10 ושל חברות החדשות של זכיינים ושל בעלי רישיון בעתיד, החליטה המועצה לקדם את הנושאים הבאים ולקיים שימוע, ככל שיידרש, בעניינים אלה: הפקדת ערבות בנקאית נפרדת על-ידי ישראל 10 להבטחת מילוי התחייבות חברת חדשות 10, ובפרט עצמאותה בשידוריה, בהיקף של 4,000,000 שקל; הגדלת סכומי הביטוח המינימליים שנקבעו בחוזה הביטוח שנעשה על-ידי חדשות 10; וכן בחינת הצורך בהכללת חבות הנוצרת מחשיפה לתביעות משפטיות לחוזה הביטוח. בעניין זה תתבקש גם עמדת חדשות ערוץ 2; בחינת תיקון תקנון החברה באופן שיהיו נושאים שלגביהם יידרש רוב מיוחס בדירקטוריון, מעבר לקיים. בעניין זה תתבקש גם עמדת חדשות ערוץ 2; המלצה על ביצוע תיקון חקיקה אשר יגדיל את משקלם של הדירקטורים מטעם הציבור בחברת החדשות.