ליבי כץ בר: "שוק האופנה המקוון עומד לפני פיצוץ"

"השנה הקרובה הולכת להיות דרמטית בשוק האופנה אונליין בישראל" - כך מתארת ליבי כץ בר, שותפה באתר האופנה "סטייל ריבר", את התחזית שלה לגבי השוק המקומי

לפני כשנה הייתה ליבי כץ בר באמצע חופשת לידה. בין החלפת חיתולים להשכמות באמצע הלילה היא העבירה חלק ניכר מהזמן בשיטוט באינטרנט. כך גילתה את אתר רכישת האופנה המקוון StyleRiver והחליטה להתנסות לראשונה בשופינג אונליין ולהתגבר על החשש הטבעי מלרכוש בגדים בלחיצת עכבר.

החוויה הייתה כנראה טובה במיוחד, כי שבועיים אחרי שחזרה מחופשת הלידה הודיעה כץ בר למעסיקים שלה במשרד הפרסום אדלר-חומסקי כי היא עוזבת את תפקידה כסמנכ"לית האסטרטגיה אחרי שנה וחצי. הכיוון החדש היה להיכנס כשותפה ל"סטייל ריבר" וכאחראית על השיווק והפיתוח העסקי.

האתר בן השנה וחצי מתחזק 150 אלף חברות מועדון ו-100 מותגים.

בעוד שאתרי קניות אופנה אונליין קיימים בחו"ל כבר יותר מעשור, השוק בישראל רק בחיתוליו. את יריית הפתיחה בחו"ל נתן אתר Asos הבריטי שהחל לפעול כבר בשנת 2000. 4 שנים לאחר מכן כבר עמדו המכירות השנתיות שלו על 8 מיליון ליש"ט וזינקו פי עשרה בתוך 4 שנים נוספות.

אתר Asos הוא חוד החנית, כשמאחוריו קיימת שורת אתרי אופנה שמציעים חוויית שופינג מקוונת, כולל ענקיות קמעונאות מקוונת כמו אמזון ו-eBay.

"השוק הישראלי מאמץ טרנדים בשלב מאוחר", אומרת כץ בר בראיון ל"גלובס". "עכשיו הגענו לנקודה שבה השוק מוכן ומתפוצץ עם כניסתם של שחקנים חדשים. השנה הקרובה הולכת להיות דרמטית בשוק הישראלי".

את "סטייל ריבר" הקימו רפי טופז (מנכ"ל) וגיא גלאס (סמנכ"ל טכנולוגיות) באמצעות חברת Erayo, המחברת בין מעצבים מקומיים לבתי עסק בחו"ל. לפני כשנה נכנסה זכיינית ערוץ 2 קשת כשותפה ב"סטייל ריבר" באמצעות אתר mako, המחזיקה ב-50% מהאתר.

האתר, שאליו ניתן להיכנס רק לאחר הרשמה, מציע קולקציות של מעצבים ישראליים לצד רשתות כמו לי קופר ו-Nine West, בהנחות של עשרות אחוזים.

שוק עם הרבה חסמים

המשימה של "סטייל ריבר" ושחקנים אחרים בשוק לא קלה. מעבר לשכנוע צרכניות ישראליות לרכוש מוצרים דרך האינטרנט, תחום האופנה הוא רגיש במיוחד - הן לאור ההרגל של מדידת בגדים לפני הרכישה והן לאור האמוציונליות שמעוררים הבגדים עצמם.

כץ בר אומרת כי העובדה שהענף עדיין בחיתוליו דורשת חינוך שוק משמעותי. "יש המון שאלות שעולות - מעצם הקנייה באינטרנט, דרך מה קורה אם הבגד לא מתאים, ועד אם אפשר לסמוך על האתר. יש הרבה מאוד חסמים בשוק".

לדבריה, את השלבים הראשונים עושה הצרכנית הממוצעת ברכישת בגד שלא צריך להתאים למידה, כמו תכשיט, תיק או צעיף. "לאט-לאט סל הקניות גדל בהתאמה עם העלייה בביטחון שבתהליך עצמו", אומרת כץ בר. הביטחון עצמו עולה, בין היתר, אודות למדיניות החזרה ידידותית, שמאפשרת לשלוח שליח הביתה עם המידה הנכונה של הבגד במקרה שהוא לא מתאים.

לצד "סטייל ריבר" קמו בחודשים האחרונים כמה וכמה מתחרים. אחד השחקנים החדשים יחסית הוא שחקן די ותיק ומשמעותי בזירת האינטרנט המקומית. לפני כחודש השיקה קבוצת "ידיעות אחרונות" את "הקטלוג" - אתר מכירת אופנה מבית xnet ועיתון "לאישה".

על אף גוף המדיה שעומד מאחורי "הקטלוג" והתחרות הקיימת ממילא בין ynet ו-mako ובין "ידיעות" לקשת, כץ בר מנסה להנמיך את הלהבות. "אני לא חושבת שיש בינינו תחרות. המודל שלהם שונה לחלוטין. ב-xnet כל הלוגיסטיקה של שירות הלקוחות והמשלוח היא באחריות המעצב, וממנו הלקוחות רוכשות את המוצרים. זה סוג של חלון ראווה. לצערי הרב, ל'סטייל ריבר' אין היום תחרות צמודה מול אף אתר. רוב המתחרים הם אתרים קטנים. חלקם עשויים גם לא לשרוד".

מאמינים במעצבים

תעשיית המעצבים הישראלית זוכה לתמיכה מצד "סטייל ריבר". "אנחנו מאוד מאמינים במעצבים הישראלים ובוחרים מדי חודש לקדם מעצב מבטיח עם הפקות אופנה על חשבוננו לצד כתבות ומאמרים. מעצב מקבל פלטפורמה שדרכה הוא מגיע לקהל מאוד רחב, הוא מקבל חשיפה ברמת התוכן ולא צריך להתעסק בלוגיסטיקה".

אך לא רק מעצבים הם מנת חלקם של הפריטים המוצעים ב"סטייל ריבר": החברה עובדת גם עם רשתות אופנה כמו לי קופר ו-Nine West. ומה עם רשתות אופנה כמו קסטרו, מנגו או זארה?

"כל הרשתות הגדולות מפתחות אתרי מכירה אונליין. אם תשאל אותן, אז הן כבר שנתיים עובדות על זה", אומרת כץ בר. "אבל רשת גדולה ככל שתהיה צריכה להביא טראפיק לאתר כזה. ולא רק זה. צריך גם לדאוג לשירות וללוגיסטיקה. צריך גם להקצות לזה משאבים וגם לשנות את הגישה לעומת מכירה בחנות פיזית".

במקום לראות בהן מתחרות, "סטייל ריבר" תשמח לשתף פעולה עם מותגי אופנה מובילים בישראל. "כל מותג כמו קסטרו או מותג אחר יכול להשתמש בפלטפורמה שלנו", אומרת כץ בר. "הוא יכול להציג דרך האתר שלנו קולקציה מיוחדת או פריטים בלעדיים, או שהוא יכול לקבל את הפלטפורמה שלנו ולתפעל את המכירות דרך אתר הבית שלהם, כשהטכנולוגיה והלוגיסטיקה עלינו. אני מאמינה שלרשת אופנה זה עדיף מאשר להשקיע משאבים ניכרים בלמידה ובבנייה חדשה של חנות מקוונת".

כץ בר מגלה כי ב"סטייל ריבר" מתכננים לנסות את מזלם בעיצוב בגדים בעצמם, בדומה למגמה שמציגים אתרים כמו Asos בחו"ל. "בגלל שיש לנו סטייליסטיות משלנו, אני מאמינה שתוך שנה-שנתיים נתחיל לייצר מותג משלנו", היא אומרת.

שוק האופנה במספרים
 שוק האופנה במספרים

טיפים לפתיחת אתר אופנה אונליין
 טיפים לפתיחת אתר אופנה אונליין