החתמים בשמן יתחייבו לקנות מניות בכ-40 מ' ש'

במסגרת ההנפקה של שמן, אותה יובילו פועלים אי.בי.אי, לידר, כלל ודיסקונט, תנסה שמן לגייס מהציבור כ-130 מ' ש' ■ בתחילת השנה גייסה שמן 186 מ' ש' ממשקיעים מוסדיים ופרטיים ■ החברה מחזיקה ברישיון לקידוח נפט מערבית לאשדוד

כ-20 משקיעים התכנסו היום במלון ליאונדרו סיטי טאואר בר"ג, ושמעו מראשי חברת חיפושי הנפט שמן - המנכ"ל יוסי לוי והיו"ר גבי אשכנזי - הסברים על החברה. זאת, במסגרת המצגת המרכזית אותה היא עורכת לקראת ההנפקה, שבה פועלים אי.בי.אי הוא החתם המוביל.

ל"גלובס" נודע כי מלבד פועלים אי.בי.אי, החתמים אשר צפויים לקחת חלק בהנפקה הם לידר הנפקות, כלל חיתום ודיסקונט חיתום, וכי היא תכלול התחייבות חיתומית בהיקף גדול יחסית של כ-40 מיליון שקל.

במסגרת הגיוס אותו יובילו החתמים, שייערך בשבועיים הקרובים, תנסה שמן לגייס מהציבור כ-130 מיליון שקל (כ-35 מיליון דולר). נכון לעכשיו עדיין לא נקבע לפי איזה שווי תונפק החברה, אולם מסתמן כי ארבעת חתמי ההנפקה ייקחו על עצמם התחייבויות חיתומית בהיקף של 10 מיליון שקל כל אחד, כך שרק אם שמן תצליח לגייס בהנפקה כ-90 מיליון שקל, הם ישלימו את יתרת הגיוס. אם הסכום יהיה נמוך יותר, ההתחייבות לא תיכנס לתוקף.

חתמי שוק ההון צברו בתקופה האחרונה ניסיון רב בכל הקשור להתחייבויות חיתומיות בהנפקות של שותפויות וחברות מסקטור חיפושי הנפט והגז. בראשית 2010 יצאה חברת אלון חיפושי גז, המחזיקה 3.8% מהזכויות במאגר הגז "תמר", להנפקה לציבור, בה ביקשה לגייס כ-30 מיליון שקל לפי שווי חברה של 760 מיליון שקל (56.5 שקל למניה). ההנפקה, בה היה פועלים אי.בי.אי. החתם ראשי, לוותה בהתחייבויות חיתומית מלאה, ולצערם של החתמים, הציבור לא התרשם מתג המחיר שהוצמד למאגר "תמר", והזמין מניות בשווי מביך של 300 אלף שקל בלבד.

החתמים, להם שולמה עמלה גבוהה במיוחד שהגיעה ל-19% מהיקף הגיוס, נתקעו עם סחורה בהיקף של 30 מיליון שקל, כאשר פועלים אי.בי.אי. נאלץ לרכוש מניות בהיקף של 22 מיליון שקל מתוך סכום זה, ובהמשך לבצע הפרשות גדולות להפסד בגין המניות הללו.

בהנפקה הקרובה של שמן צפוי להיות מופעל מנגנון שונה, של חיתום חלקי. מנגנון זה נוסה בהצלחה יחסית בהנפקה של חברת הכשרה אנרגיה שבשליטת עופר נמרודי בנובמבר אשתקד, בה גייסה החברה כ-100 מיליון שקל. אז, לא פחות מתשעה חתמים הובילו את ההנפקה, וסיפקו התחייבות חיתומית למחצית מהיקף ההנפקה, בהיקף של 50 מיליון שקל. מנגד, החברה שילמה לחתמים עמלות חיתום והפצה שמנות. בסופו של דבר רכשו החתמים בהנפקה מניות בהיקף של 7 מיליון שקל בלבד, ועל-אף שהמסחר במניה נפתח בירידה של 10% החתמים יצאו מאוזנים.

אשכנזי יטפל בשטחי האש

הגיוס הציבורי של שמן, מצטרף לגיוס פרטי אותו ערכה החברה בתחילת השנה, בו היא גייסה ממשקיעים מוסדיים ופרטיים 186 מיליון שקל (כ-50 מיליון דולר). בין המשקיעים בגיוס זה ניתן למצוא את בתי ההשקעות דש אייפקס וכלל פיננסים, את רעיה שטראוס בן דרור (אחותו של מיכאל שטראוס); יזם ההון סיכון אלי ברקת (בעל השליטה בדש איפקס); יזם הנדל"ן אלי להב; יריב גילת (לשעבר מנכ"ל חברת האלגו-טריידינג פיינל), הקבלן יגאל דמרי ודני רימוני (מנכ"ל חברת הפלסטיק רימוני).

ביצוע ההנפקה לציבור היה תנאי מתלה לכניסתו לתוקף של הגיוס הפרטי, והשווי שייקבע בהנפקה הציבורית יקבע גם את השווי האפקטיבי בגיוס זה. המשקיעים הפרטיים ייכנסו לשמן בדיסקאונט של 25% ביחס לגיוס הציבורי, אם כי המניות שלהם יהיו חסומות למשך חצי שנה

ברישיון "שמן", הממוקם 15 ק"מ מערבית לאשדוד, שני מבנים שבהם עשויות להימצא תגליות נפט: "ים" ו"בראבו". על פי דוח הערכת משאבים של NSAI, האומדן הטוב במבנה "ים" מצביע על פוטנציאל למאגר של 120 מיליון חביות נפט. ב"בראבו", מעריכה NSAI, כי קיים פוטנציאל להימצאות מבנה בהיקף של 107 מיליון חביות נפט. עלות הקידוח הראשון במבנה "ים" מוערכת בכ-85 מיליון דולר, והגיוס הציבורי אמור להשלים את מקורות המימון לביצוע קידוח זה.

נזכיר כי שמן מינתה לאחרונה את הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, לתפקיד יו"ר החברה. אשכנזי צפוי לקבל שכר חודשי בהיקף של כ-100 אלף שקל ואופציות הניתנות למימוש ל-3% מהון החברה, וזאת עבור 75% משרה. אחת הסיבות למינויו של אשכנזי, היא כנראה היותם של שטחי הרישיונות של "שמן" בשטחי אש צבאיים, כך שנדרש אישור של משרד הביטחון על מנת לבצע אותם. בעבר טען יוסי לוי, מנכ"ל ישראמקו שהחזיקה ברישיון זה (מד-אשדוד), כי אחת הסיבות לכך שלא בוצע קידוח המשך ברישיון במשך כל השנים, הייתה אי קבלת אישור כזה ממערכת הביטחון.

הצלחה חלקית בהנפקת גוליבר

אתמול בוצעה הנפקה בחברה אחרת מתחום חיפושי הנפט אליה מונה לאחרונה בכיר ממערכת הביטחון, שנחלה הצלחה חלקית בלבד. מדובר בחברת גוליבר, הנמצאת בשליטת רמי קרמין, שמינתה לתפקיד היו"ר שלה את ראש המוסד היוצא, מאיר דגן. דגן, ושני דירקטורים בחברה - מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר צבי זיו, והח"כ והשר לשעבר רענן כהן - הסכימו שלא לקבל שכר מהחברה, ובמקום קיבל כל אחד מהם אופציות הניתנות למימוש ל-1.75% מהון המניות שלה.

גוליבר, שביקשה לגייס מהציבור לפחות 21.4 מיליון שקל ויצאה להנפקה ללא חתמים, נחלה כאמור הצלחה חלקית, כשקיבלה הזמנות בהיקף של 15.2 מיליון שקל. עם זאת, במידה ששלוש סדרות כתבי האופציה שנכללו בהנפקה ימומשו בעתיד למניות, ייכנסו לקופת גוליבר כ-65 מיליון שקל נוספים.

נזכיר כי גוליבר הייתה בעבר שלד בורסאי אליו הועברה פעילות חברת גינקו, ששני ניסיונות גיוס הון שלה מהציבור בעבר נכשלו. היום ירדה מניית גוליבר ב-5.2% למחיר המשקף לחברה שווי של 101 מיליון שקל. בכך השלימה המניה ירידה של 36.3% מתחילת החודש.

בעלי המניות הנוכחיים בשמן
 בעלי המניות הנוכחיים בשמן