בדיקת "גלובס": מותגי החלב בישראל עדיין יקרים פי 3 מאשר בפולין

מולר פרופ 150 גרם של טרה - פער של 350% ■ אקטיביה של שטראוס - פער של 270% ■ בכיר לשעבר בענף החלב: "אין דבר שיכול להצדיק כאלה פערים"

חצי שנה אחרי פרוץ המחאה הצרכנית, בדיקת "גלובס" מגלה כי מוצרי חלב רבים של המותגים הבינלאומיים נותרו חסינים מפני המחאה הצרכנית, וכי מחיריהם של רוב המוצרים לא ירדו.

השוואת המחיר המומלץ לצרכן של החברות, לעומת המחיר שבו נמכרים אותם מוצרים בפולין - מדינה מערבית החברה באיחוד האירופי - מעלה פערים של מאות אחוזים.

עבור מולר פרופ 150 גרם, המשווק בישראל על-ידי חברת טרה, תשלמו בפולין 1.2 שקלים בלבד. בישראל תשלמו עבור אותו מוצר כמעט פי ארבעה - 4.7 שקלים. גם אם לצורך הדיוק בהשוואה מחושב המחיר כאילו בפולין יש את אותו שיעור מע"מ כמו בישראל (16%), הרי שפער המחיר עומד עדיין על בין 1.35 שקלים ל-4.7 שקלים - פער של 350%.

יצוין כי בפולין שיעור המע"מ על מוצרי חלב עומד על 5%.

מולר עם פירות 150 גרם יעלה בפולין 1.5 שקלים (אחרי השוואת המע"מ), ואילו בישראל ישלם הצרכן על אותו מוצר פי שלושה - 4.7 שקלים. עבור מולר מיקס עם פצפוצי שוקולד משלם הצרכן בפולין 2.4 שקלים (2.7 שקלים אחרי השוואת המע"מ). בישראל יעלה המוצר יותר מפי שניים - 5.5 שקלים.

אך טרה אינה היחידה. שטראוס גובה גם היא מחירים גבוהים במיוחד באקטיביה, דנונה ובאקטימל. בפולין משלם הצרכן 2.5 שקלים על אקטיביה 210 גרם, לאחר השוואת המע"מ. בישראל הוא משלם 4.8 שקלים על אקטיביה 150 גרם, המשקפים מחיר של 6.7 שקלים לאקטיביה באריזה הדומה בגודל למוצר בפולין - פער של 270%.

מארז של 12 בקבוקי אקטימל תות נמכר בפולין לאחר השוואת המע"מ ב-18.4 שקל - 1.5 שקלים ליחידה. בישראל משלם הצרכן 2.5 שקלים ליחידה במארז של 8 יחידות, ו-2.2 שקלים ליחידה במארז של 14 יחידות - פער של 50%-70%.

גם דנונה בר עם שוקולד נמכר בישראל בפער של 150%, אחרי השוואת המע"מ והכמות.

אחריות היצרנים

בדיקת מחירוני יצרניות החלב לרשתות השיווק מגלה כי המרווח הקמעונאי על המוצרים עומד על 15%-24%, ולכן לעיקר הפער אחריות יצרניות החלב. נתון נוסף מראה כי המחיר הממוצע שבו נמכר ליטר חלב לצרכן ברשתות השיווק בפולין עומד על 3 שקלים, ובכך יש, לדברי בכיר לשעבר בתעשייה, כדי להעיד על אי-קיומם של פערים משמעותיים, אם בכלל, במחיר המטרה של החלב.

"זה לא ייאמן. שום דבר לא יכול להסביר פער של פי שלושה או פי ארבעה. הוצאות הכשרות יכולות להסביר פער של 10% לכל היותר", אומר ל"גלובס" בכיר לשעבר בתעשייה.

- האם הפער בשכר העבודה יכול להסביר את פערי המחירים האלה?

"אין שום דבר שיכול להצדיק פער כזה. אם הרגולטור לא יעשה משהו, שום דבר לא יקרה".

בעקבות המחאה הצרכנית וירידה דרסטית במכירות הריאליות (כמותיות) של המילקי, ביצעה שטראוס הפחתת מחיר קלה לקמעונאי ויצאה במבצע של 4 יחידות מילקי ב-10 שקלים, בזמן שקודם לכן נמכר מילקי ב-3.1 שקלים. המבצע אמור להסתיים בעוד חודש וחצי, והמילקי, אם לא יהיה שינוי, ישוב למחירו הגבוה.

בדיקת "גלובס" מגלה כי מחירו של מילקי במסגרת המבצע עדיין גבוה משמעותית ממחירו של מוצר דומה בחו"ל. מעדן שוקולד עם קצפת 200 גרם יעלה בפולין 1.5 שקלים בלבד (לאחר השוואת המע"מ), בזמן שבישראל יעלה מוצר באותו גודל 3.3 שקלים - פער של 215%.

מטרה נמסר כי "ההשוואה בין ישראל לפולין אינה נכונה, כיוון שמחיר החלב הגולמי למחלבות, מחיר המע"מ ומחיר עלויות העבודה נמוכים יותר בפולין מאשר בישראל".

קבוצת שטראוס סירבה להגיב.

השוואת מחירי מותגי חלב בינלאומיים ישראל מול פולין
 השוואת מחירי מותגי חלב בינלאומיים ישראל מול פולין