ניתוח מיוחד: מה גרם למשבר בשוק הטלוויזיה המסחרית?

שוק הטלוויזיה המסחרית חווה את המשבר החמור ביותר מאז קומו: הפרסום בשפל, והפקות מתבטלות ונדחות ■ איך זה קרה, ומה יוציא את הזכייניות מהתסבוכת?

אתמול החל החודש הדרמטי ביותר בתולדות שוק הטלוויזיה המסחרית בישראל. ב-31 בדצמבר יפקע מועד ההודעה שהוגדר לזכייניות הטלוויזיה המסחרית על כוונתן לעבור לרישיון בתוך שנה.

ההכרעות, על פניו, כבר הוגדרו: ערוץ 10 יבקש רישיון, רשת הודיעה כי תדבק בזיכיונה בערוץ 2, ואילו קשת הייתה רוצה לשדר 7 ימים בשבוע, אבל לא בכל מצב, וכרגע גם שם שומרים על הזיכיון.

אלא שבחודש הזה גם הכול יכול להתהפך. ערוץ 10 יכול לסיים את חייו, רשת יכולה להתמזג או להיבלע בלועה של זכיינית אחרת, ואילו קשת עשויה לגמור בזיכיון של ערוץ 2 לבדה או ברישיון באפיק אחר. באותה מידה אנחנו יכולים לסיים את דצמבר הזה באותו מקום שבו סיימנו את נובמבר.

היינו יכולים לנחש איך יגמר דצמבר, אלא שלכל השיקולים האובייקטיביים מתווסף פרמטר נוסף: שוק הטלוויזיה המסחרית בישראל חווה את המשבר הכלכלי החמור ביותר, כנראה, מאז קומו.

המחאה החברתית והאירועים הביטחוניים הובילו את הפרסום בטלוויזיה אל שפל המדרגה. התפוסה היום בהפסקות הפרסומות בטלוויזיה עומדת על 50% בלבד. זה קורה כשנתוני הרייטינג בערוץ 2 פנומנליים - 3-4 תוכניות בשבוע, של קשת ושל רשת, חוצות את רף ה-30%. אבל לזכייניות אין כיום את היכולת לייצר מזה הכנסות.

איך הגענו למצב הזה?

שוק הטלוויזיה, וזה הישראלי בפרט, עובד בתוך אי-ודאות משמעותית. הוא נסמך על הכנסות מפרסום בלבד ותחום בשורה ארוכה של מגבלות רגולטוריות שמכתיבות לו איך להשקיע, ההכנסה מעורערת ותנודתית, ההוצאה כמעט קשיחה ובלתי גמישה בעליל: היעדר הקשר בין ההתנהלות בהכנסות לעומת ההתנהלות בהוצאות קשור גם בתהליכי ההפקה והפיתוח; ההשקעה בתהליכי יצירת תוכניות שיעלו לרוב למסך רק בעוד שנתיים. כלומר התנובה מההשקעה היא לטווח ארוך, ולכן אין יכולת לקשור באופן ברור בין ההכנסות למסך. כך שאם היום מוקפאות תוכניות, ולבסוף תיחלץ הטלוויזיה המסחרית מהמשבר - הדבר יכול לפגוע באיכות המסך שלנו וברמת ההשקעה האיכותית בתוכניות שישודרו בשנים הקרובות.

האירוניה היא שגם ההשקעה בפיתוח אינה מוכרת על-ידי הרגולציה. כך שהיעדר השקעה עכשיו יתנקם בדוחות הרשות השנייה על הזכייניות ב-2013.

לכן, אנחנו רואים הקפאה של הפקות ושל פיתוח: זו הדרך להתמודד עם בעיות תזרימיות נקודתיות. על-פי השיטה הזו, מה שכבר מוכן - עולה מיד על המסך, אלא אם הוא יכול לספק נתונים טובים (לא מעולים מדי כמו "האח הגדול") בשלב מאוחר יותר, ואז הוא יידחה.

עדיין, הזכייניות מפסידות כסף על ההקפאות האלה. כך למשל "ארץ נהדרת" ו"אייל גולן קורא לך" (של ערוץ 24) גוזלות כבר עכשיו מחיר מקשת, שהחליטה להמתין עם שידורן. הכסף בעבור האולפן, התשלום לצוות ולטאלנט - את כל זה היא משלמת. החיסכון הוא בעריכות ובימי הצילום. במצב כזה, מוטב היה כבר לבטל את התוכנית.

שיטת הזיכיונות קרסה. כך קבעה מועצת הרשות השנייה בראשותה של נורית דאבוש כבר לפני 3 שנים, וכך גם הסכימה מועצת הרשות השנייה הנוכחית, שר התקשורת משה כחלון ויו"ר ועדת הכלכלה בדימוס אופיר אקוניס, שהובילו חקיקה לביטול הזיכיונות ולביסוס שיטת רישיונות.

למרות זאת, אנחנו עומדים היום במצב שבו 3 גופי שידור טלוויזיוניים מצויים במשבר, עבור חלקם מדובר במשבר קיומי של ממש. חמור מזה, קשה לראות כרגע, איך שיטת הרישיונות יכולה לשפר את המצב.

כיצד תושפע החלטת הזכייניות למעבר לרישיון?

היא בהחלט תושפע. ימים של מציאות קשה הם גם ימים בהם נמנעים לקחת החלטות דרמטיות. ובכלל, אם גוף השידור מתקשה להתמודד עם מעט הימים שבהם הוא משדר עכשיו, כיצד הוא יכול לעבור לשידור של 7 ימים?

ביום שלישי הקרוב אמורה ועדת הכלכלה לדון בנושא תיקון החקיקה שעשוי לסייע לקשת להמשיך ולהחזיק את חברת החדשות של ערוץ 2 גם אחרי מעבר לרישיון. על-פי ההערכות, בלשכת ראש הממשלה תומכים בתיקון הזה, ואם כך, אנחנו עשויים לראות את הזכיינית מבקשת רישיון כבר בשבועות הקרובים.

אך האם הדבר ישפר את מצבה הכלכלי? ממש לא נראה כך כרגע. גם ללא צורך בהקמת חברת חדשות חדשה - מהלך שיחסוך הרבה כסף - קשת תצטרך להוציא עוד עשרות מיליוני שקלים במעבר ל-7 ימים. חזקה ככל שתהיה, דרכה ברישיון תחל ברגל שמאל.

בערוץ 10, שכיום רמת הפעילות בו ירדה לאפס ממתינים לחזי בצלאל שבוחן כניסה לערוץ. רק כסף חיצוני יכול לסייע לו עכשיו להתקיים ולעבור לשלב הבא. רק כסף כזה יוכל לקיים גם מיזוג בין 10 לזכיינית רשת, שכבר למעלה מחודש איש לא העלה על הדעת לקיימו.

קשת לא מביימת את המשבר שלה. בחברה בה הדימוי הנוצץ הוא חלק מהמשחק, נוקטים עכשיו בגישה כלכלית נטו. ועם זאת, הקטנתה והבהרה כי היא חלק בלתי נפרד מהשוק הנאבק אינה מזיקה לה תדמיתית.

רשת, לעומת זאת, שעומדת לעבור לשידור של 4 ימים ונמצאת בעמדה לא פשוטה כשהיא מצויה במשא-ומתן למיזוגים, ומעדיפה שלא למשוך יותר מדי תשומת-לב למצבה החמור. העובדה שכעת היא מצטיינת במשחק הרייטינג, משחקת לטובתה.

מה הפתרון?

עצוב לומר, אבל רק התערבות שתגאל כבר את הזכייניות ממציאות רגולטורית שכבר הוחלט שאבד עליה הכלח. הרשות השנייה והמחוקק חייבים למצוא פתרון הבראה שיעביר את הזכייניות בבטחה אל הצד השני של העידן החדש, ומיד. אלא שגם שם לא יהיה קל. כי הרי אם שידור של 7 ימים היה הפתרון לכל דבר, ערוץ 10 היה משגשג עכשיו.

מצב של 3 בעלי רישיון ומעלה לא יציל את שוק הטלוויזיה. בכדי שיהיה שוק משגשג כלכלית, צריך להיות ערוץ מסחרי אחד בישראל. כדי שהוא יהיה בריא ופלורליסטי, חייבים להיות שניים. החודש, נראה מי אלה יהיו.

תוכניות שצילומי העונה הבאה שלהן נדחו
 תוכניות שצילומי העונה הבאה שלהן נדחו