הבנקים בעולם התחילו להתכונן להתפרקות האיחוד האירופי

הבנקים הגדולים מאמינים שהתפרקות האיחוד האירופי בלתי נמנעת ■ אחד התסריטים שמועצים: חזרה למטבעות המקוריים ■ במהלך כזה, המטבעות של ספרד איטליה ויוון יתרסקו, המטבע של גרמניה יתחזק ■ ויש גם אזהרה לרוכשי האג"ח

המשבר באירופה שהולך ומחריף מיום ליום מעלה בשבועות האחרונים מחשבות שעד לפני חודשים בודדים נשמעו הזויות ובלתי אפשריות. אחד התסריטים שעולים בזמן האחרון הינו ההתפרקות של גוש האירו אם על ידי פרישה של מדינה אחת ממנו או מספר גדול יותר. למרות הכחשות נמרצות מצד בכירים ביבשת והנאום של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מאתמול, האנליסטים טוענים שלאור ההתפתחויות בחודשים האחרונים, מדובר באפשרות ריאלית.

הבנקים הגדולים בארצות הברית מעריכים שמהלך כזה יהיה כואב מאוד עבור המדינות באירופה, למרות המהלך המשולב של מספר בנקים מרכזיים בעולם במהלך השבוע האחרון בהובלת הבנק המרכזי האירופי והפדרל ריזרב, עתידו של גוש האירו עדיין לוט בערפל.

השחקנים הגדולים בשווקים התחילו לדון בגלוי לגבי מה יקרה אם מדינה אחת או יותר יפרשו מהאיחוד האירופי? אחד התסריטים הריאלים ביותר הינה פרישה של יוון, המדינה הבעייתית ביותר מבין המדינות החברות בגוש האירו. במקרה של פרישה של יוון, האירו ייפול לרמה השווה לדולר, כלומר 1 אירו יהיה שווה 1 דולר לעומת רמה של 1.34 דולר כפי שהוא נסחר היום, כך מעריכים האנליסטים של דויטשה בנק .

במקרה של התפרקות מוחלטת של גוש האירו, וחזרה למטבעות המקוריים של המדינות, אז האירו צפוי להיסחר באיזור ה-85 סנט אל מול הדולר, מתחת לשפל שלו בשנת 2001, כך מעריך מרק קליף, ראש מחלקת השווקים הבינלאומיים בחברת ING. במקרה כזה הלירה האיטלקית צפוייה לצנוח ב-25% אל מול המרק הגרמני, בעוד שהפזטה הספרדית צפויה להפסיד כ-50% מערכה ואילו הדרכמה היוונית תקרוס ב-80%.

ההשפעה של התפרקות מוחלטת של גוש האירו על הכלכלה האירופית תהיה גדולה מהשפעת קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס ב-2008, כך מעריכים בחברת ING. גם ארצות הברית תיפגע כתוצאה מההתפרקות של האיחוד האירופי, והיא צפויה להיכנס למיתון חלש בשנה הבאה כתוצאה מהירידה בביקוש לייצוא.

ההערכה הזאת של החברה היא האחרונה בסדרה של תחזיות קודרות שפרסמו הבנקים בחודשים האחרונים. בחודש שעבר פירסמה חברת ההשקעות מריל לינץ' תחזית שקובע במידה והאיחוד האירופי מתפרק, המטבעות של ספרד, איטליה ,פורטוגל וספרד צפויים להיחלש אל מול הדולר, לעומת המטבעות של גרמניה, הולנד ואירלנד שצפויים לרשום עליות.

על פי הערכות של מומחים, אם גרמניה לבדה תפרשו מהאירו, שער החליפין של האירו-דולר צפוי לרשום ירידה של 2% לאחר ההלם הראשוני ממהלך כזה. אם איטליה, ספרד או צרפת יפרשו האירו צפוי להתחזק ב-2%-3%.

גם בקרידט סוויס מעריכים שהתפרקות של גוש האירו הינה אפשרות רילאית, ובמזכר ששלחו ללקוחות שלהם בחודש שעבר נכתב ש"השווקים נכנסים לימיו האחרונים של האירו כפי שמוכר לנו". גם בחברת Nomura Securities International Inc היפנית צופים מהלך כזה, ומבקשים מהלקוחות שלהם לקרוא את "האותיות הקטנות" כשהם באים לקנות אגרות חוב של ממשלות אירופה.

אם יוון או איטליה יחזרו למטבעות הקודמים שלהן התנאים שרשומים על אגרות החוב יקבעו אם הם יישארו באירו או יהפכו לדרכמה למשל, או כל מטבע אחר שעלול לספוג הפחתה משמעותית בערך שלו בעקבות המהלך.