גייתנר: "מעודד מההתפתחויות האחרונות בכלכלת אירופה"

שר האוצר האמריקני קיים הערב מסיבת עיתונאים מיוחדת בהשתתפות שר האוצר של גרמניה ■ סירב להתייחס לרכישות אג"ח ממשלתיות על ידי הבנק המרכזי האירופי

שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, ריכז הערב (ג') את עיקר תשומת הלב במסיבת עיתונאים שקיים במשותף עם שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שוויבלה. גייתנר קיים המסע"ת כחלק ממסעו בן-היומיים באירופה, במסגרתו מנסה שר האוצר להפעיל לחץ על קברניטי אירופה לפעול בנחישות יתרה לטיפול במשבר החוב הפוקד את אירופה.

"אני מעודד מההתפתחויות האחרונות בכלכלת אירופה", פתח שר האוצר האמריקני את דבריו. אולם, גייתנר סירב להתייחס לאפשרות כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) יגביר את התערבותו בשווקי האג"ח וירכוש עוד אג"ח ממשלתיות של כלכלות אירופה ה"מתקשות", במטרה ללחוץ את תשואותיהן כלפי מטה ולהשיב את אמון המשקיעים בשוק.

"הבנק האירופי מהווה תפקידן משמעותי בפיתרון המשבר וכנראה שימשיך להיות כזה. אולם מובן שבסופו של דבר, הבעיות האמיתיות צריכות להיפתר על ידי הממשלות והבנקים המרכזיים ולא על ידי ה-ECB", דברי גייתנר.

גייתנר ציין לטובה במיוחד את האמנה ליצירת איחוד פיקסאלי באירופה, אשר עליה דנו אתמול קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת סרקוזי: "זה ייקח זמן וידרוש מחוייבת ורצון רב של הפוליטיקאים".

בהמשך צפויי גייתנר להיפגש גם עם נשיא צרפת סרקוזי, אישים בכירים מספרד ושר האוצר האיטלקי - במטרה ללחוץ עליהם לקבל החלטות מהותיות ולנקוט בצעדים מעשיים שיעניקו לשווקים את הביטחון הדרוש להם להישאר יציבים ובמטרה למנוע פשיטת רגל של מדינות ובנקים באיחוד האירופי. החלטות מהותיות אלה אמורות להתקבל בפסגת בריסל שאמורה להתקיים ביום שישי הקרוב.