"המשבר בנדל"ן מסוכן למשק לא פחות מהמשבר באירופה"

אמיר כהנוביץ', כלכלן המאקרו של כלל פיננסים, מעריך כי "ההאטה בשוק הנדל"ן תפגע בתקציב המדינה באופן הולך וגדל ברבעונים הבאים" ■ בדיקת "גלובס": הבנקים חשופים לשוק הנדל"ן בסכום אסטרונומי של 460 מיליארד שקל

שוק הנדל"ן המקומי מסוכן לא פחות ממשבר החובות באירופה לכלכלת ישראל, כך סבור אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, בסקירת המאקרו היומית שפרסם היום (ד'). כהנוביץ' כותב כי "במצב הנוכחי סיכון הנדל"ן על כל רבדיו... אינו פחות מסיכוני המשבר באירופה לכלכלה הישראלית".

כהנוביץ' מתייחס לנתוני משרד האוצר בדבר הכנסות המדינה ממסים, מהם עולה כי המדינה הכניסה כ-20.8 מיליארד שקל ממסי נדל"ן ודלק בחודשים ינואר עד נובמבר 2011. בכלל פיננסים מעריכים כי הכנסות המדינה "הולכות להיפגע בצורה הולכת וגדלה ברבעונים הבאים לאור המשך ההאטה בשוק הנדל"ן", כמו גם עקב המשבר באירופה וחזרה לעלייה מתונה בשיעור האבטלה המקומי.

כהנוביץ' מתייחס לירידה בהיקף המסים הישירים - ירידה של כ-5.9% בהכנסות החל מיוני 2011 עד נובמבר - ומציין כי חלק עיקרי ממנה נובע מהצניחה בהכנסות הממשלה ממסי מקרקעין. אלה הסתכמו בחודש נובמבר בכ-440 מיליון שקל בלבד - ירידה של 16% בהשוואה לנובמבר בשנה שעברה.

"פגיעה נוספת מתבטאת בהכנסות המדינה ממכירת קרקע", ציין כהנוביץ'. "בנובמבר הסתכמו התקבולים ממכירת קרקעות ב-300 מיליון שקל בלבד".

כהנוביץ' מסכם: "במצב הנוכחי סיכון הנדל"ן על כל רבדיו - מפגיעה בפעילות הכלכלית בענף ובענפי המעטפת לו, סיכוני הבנקים, סיכוני הכנסות המדינה ממסים ועד סיכון יציבות המחירים במדד המחירים לצרכן - מסתכמים ללא פחות מסיכוני המשבר באירופה לכלכלה הישראלית".