האם הפסגה באירופה תצית גל עליות בשווקים?

אנליסטים מגיבים בספקנות להסכמות שהושגו באירופה ומעריכים כי המתח בשווקים יימשך ■ כלכלן בכיר בבית השקעות: "הבעיה האמיתית שם היא הצמיחה וההסכמות שהושגו היום לא פותרות את בעיית הצמיחה האיטית"

תוצאות הביניים מפסגת האיחוד האירופי בבריסל לא מהוות פתרון סופי וכולל למשבר החוב באירופה, אלא רק צעד נוסף בדרך לפתרון. כך מעריכים אנליסטים בראיןו לרשת CNBC בארה"ב. 23 מדינות באירופה הסכימו לתמוך באמנה הפיסקלית החדשה שתגביר את המשמעת התקציבית ותעניש מדינות "סוררות" שיחרגו מיעד הגירעון של 3% מהתקציב. (לסיפור המלא)

"זהו עוד צעד בדרך לאיחוד פיסקלי באירופה ומדובר בהתקדמות בכל הנוגע לקרן החילוץ הגדולה EFSF", אמר האנליסט ג'נס לרסן מ-RBC. "ברור שזה לא סוף הסיפור". לרסן טוען כי בשווקים מצפים לאיזשהו סיוע מצד קרן המטבע הבינלאומית לאירופה.

כאמור, אחד ההישגים החשובים של הפסגה הוא "הענשת" מדינות סוררות שלא יעמדו ביעדי הגירעון, ממש כמו שיוון לא עמדה ביעד במשך שנים והגיעה אל פי תהום. "המפתח כאן הוא מנגנון אכיפה אך בסופו של דבר המבחן יהיה בביצוע, כלומר אם מדינות אכן יקנסו אחת את השנייה אם יהיה צורך בכך", הוסיף לרסן.

אנליסטים מעריכים כי האירופים עוד רחוקים מהשלב הסופי של גיבוש האמנה. אנליסטים בבנק לוידס הבריטי כתבו בסקירה שהוציאו ללקוחות כי "ההבנות לא ישפיעו בטווח הקצר. האכזבות המתמשכות בשווקים הן תוצאה של ציפיות לא ריאליות". בלוידס מעריכים כי האירו, שנסחר היום סביב 1.337 דולרים, יכול לרדת לרמה של 1.32 דולרים לאירו עד יום שני, ואז לעלות באופן ניכר עד סוף החודש.

ביל בליין, דירקטור בבית ההשקעות Special Situations Group, אמר לרשת CNBC כי ישנן בעיות באירופה שמעיבות על הפתרונות המוצעים, כמו למשל הצמיחה האיטית של מדינות רבות באירופה אשר מקשה עליהן לצמצם את הגירעונות בשל הכנסות נמוכות ממסים.

"שוב האירופים בועטים בפחית לאורך הדרך במשך עוד כמה חודשים", אמר בליין. "הבעיה האמיתית שם היא הצמיחה וההסכמות שהושגו היום לא פותרות את בעיית הצמיחה האיטית".